Dressember 2014: Miksi mekkoilla?
Mitä maailman vajaata 40 miljoonaa ihmiskaupan uhria auttaa se, että minä pukeudun mekkoihin joulukuussa? Suomen sääolosuhteissa idea ei kaiken lisäksi vaikuta ihan niin romanttiselta kuin ehkä muualla maailmassa.
Kyyniselle kysyjälle vastaus on luonnollisesti – ei mitään. Olisin itsekin joskus voinut pitää kampanjan ideaa typeränä länsimaisena hössötyksenä, jossa ei auteta ketään muuta kuin omaa egoa. Kyynisyys ei kuitenkaan tuo ilmoille kuin masennusta, epätoivoa ja katkeruutta. Sitä mieluummin tarvitsemme leikkimieltä!
Jo se, että minusta on hauskaa pukeutua mekkoihin, on siis hyvä syy! Kyse ei kuitenkaan ole vain hauskanpidosta. Heti tulee mieleen ainakin kolme asiaa, joiden kautta Dressember voi vaikuttaa ihmiskaupan todellisuuteen.
VARAINKERUU
Olipa kuinka höpsö keino hyvänsä, jos sillä saadaan kerättyä rahaa maailmanlaajuiseen ihmiskaupan vastaiseen työhön, niin se kannattaa! Edellisvuonna muun muassa jopa 3555 lasta, naista ja miestä pääsi International Justice Missionin toiminnan kautta pois orjuudesta. Jokainen ymmärtää, että tähän työhön tarvitaan rahaa! 72 % IJM:n varoista tuli viime vuonna yksityisiltä lahjoittajilta. Dressemberin avulla kerätyt varat olivat ainakin viime vuonna hyvin pieni osa IJM:n koko budjetista, mutta pistetään tänä vuonna ainakin vähän paremmaksi!
TIETOISUUS
Kampanja levittää tietoisuutta ihmiskaupasta. Vaikka tietoisuus pelkästään ei riitä, sitä kuitenkin tarvitaan maailman muuttumiseen. Täytyy tietää jotakin nykypäivän orjuudesta, että alkaa etsiä keinoja taistella sitä vastaan. Tietoisuus lisää lahjoituksia ja rukouksia ja median painetta. Kun taas alamme lahjoittaa johonkin ja rukoilla jonkin asian puolesta, sydämemme muuttuu. Silloin tieto ei enää ole järjestynyt johonkin pään lokeroon vaan pääsee muuttamaan koko elämäämme. Koskaan ei voi tietää mitä seurauksia on muuttuneella sydämellä. Yksi muuttunut sydän riittää muuttamaan maailman!
UNELMA
Tällä hetkellä koko populaarikulttuuria sävyttää pornografisuus eli kehon esineellistäminen. Koko media on pullollaan esimerkiksi mainontaa, joka pyrkii alentamaan seksuaalisuuden viihdykkeen tasolle. Seksikäs vartalo rinnastetaan tavaraan, jota se mainostaa. Jos ihmistä ei voi ostaa, miksi ihmisen keholla mainostetaan jotain, minkä voi? Välineellisyys siirtyy ihmissuhteisiin: niitä aletaan mitata sen perusteella, mitä hyötyä tai tyydytystä niistä saadaan.
Suuri osa ihmiskaupan uhreista työskentelee seksibisnekselle, jota ei olisi ellei sille olisi niin suurta kysyntää. Kysyntää taas lisää pornografinen kulttuuri. Nykyisen ihmiskaupan todellisuus paljastaa varsinkin naisten ja lasten todellisen arvon puutteen maailmassa. Suomessakin suuri osa kansasta käyttää esimerkiksi pornobisneksessä työskentelevien orjien (ok, osa on vapaaehtoisesti, mutta ei ole mitään takeita siitä kuinka moni) palveluita.
Maailma ei muutu vielä siitä, että vihataan tai yritetään korjata vääryyttä. Se muuttuu, kun kaiken keskellä meillä on rohkeutta kertoa toisenlainen tarina ja uskoa siihen enemmän kuin vääryyteen. Meidän täytyy uskoa rakkauteen enemmän kuin välineelliseen himoon. Meidän täytyy etsiä seksuaalisuutta, joka olisi kaunista, jaloa ja oikeudenmukaista. Meidän täytyy haaveilla maailmasta, jossa vapaat miehet ja naiset eläisivät uskollisina toisilleen ja jossa lasten ei tarvitsisi pelätä.
Syvimmiltään Dressember on minulle aikaa, jolloin juhlin naiseuden ainutlaatuista arvoa ja kauneutta, naiseutta, jota ei voi ostaa tai myydä! Juhlin vapauden voittoa orjuudesta ja rakkauden voittoa himosta, koska tiedän että toisenlainen maailma on mahdollinen.
MUKAAN KAMPANJAAN
Voit osallistua lahjoittamalla jonkun dressemberiläisen kampanjasivun kautta International Justice Mission-järjestön työhön. Esimerkiksi allekirjoittaneen: https://support.dressemberfoundation.org/fundraise/team?ftid=41912
Voit myös itse ryhtyä kampanjoimaan, ohjeet löytyvät täältä: http://www.dressemberfoundation.org/
Lähteet:
http://yle.fi/uutiset/jarjesto_maailmassa_on_lahes_36_miljoonaa_orjaa/7634223
https://www.ijm.org/content/2013-annual-report?utm_source=footer&utm_medium=web&utm_campaign=2013_annual_report