Kokataan 🧅 Punajuuririsotto

Olin juuri viikon kipeänä ja vedin melko rajun valkosipuli/chili/tee/hunaja/nenäkannu -kuurin. 🌶 Lisäksi tuli kokattua pitkästä aikaa bravuuriruokaa jota tein useasti yksin asuessani, nimittäin punajuuririsottoa.

Valmistus:

🥘 Tarvitset tietysti punajuuria (3-5 kpl).Olen aiemmin kuorinut ja keittänyt punajuuret itse alusta saakka, mutta nyt löytyi niin edullisia valmiita luomupunajuuria että päästin itseni helpolla. Normaalisti punajuuret keittyy 40-45 min, jonka jälkeen ne tulee jäähdyttää ja kuoria. Tämän jälkeen punajuuret kuutioidaan ja puolet voi soseuttaa jos haluaa.

🥘 Hienonna valkosipulia, timjamia ja sipuli.

🥘 Kuullota sipulit öljyssä. Lisää risottoriisi 4dl ja anna riisien kuullottua pari minuuttia. Kaada joukkoon 2dl valkoviiniä tai vettä, ja sekoittele kunnes se on imeytynyt riisiin. Extrana voi lisätä 1rkl sitruunamehua.

🥘 Lisää joukkoon  noin puolet punajuurista soseena (tai minun tapauksessani laiskana laitoin vaan kuutioina). Lisää timjami.

🥘 Tee erillisessä kattilassa kasvisliemi. Tähän tarvitset 9dl vettä ja kasvisfondin. Kiehauta.

🥘 Lisää noin 1dl kerrallaan kasvislientä risottoon. Jatka kunnes kaikki neste on käytetty ja riisi on juuri ja juuri kypsää. Risotto saa jäädä ”löysäksi”. (Aikaa kuluu noin 25min).

🥘 Lisää loput punajuurikuutiot ja kuumenna vielä hetki. Sekoita joukkoon suolaa ja pippuria, ja extrana parmesaania.

🥘 Itse halusin tällä kertaa risotosta täyttävämpää, joten laitoin joukkoon proteiinina paketillisen nyhtökauraa. ✌️

hyvinvointi ruoka-ja-juoma diy hyva-olo
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *