Vanhus palveluviidakossa

Olen koko korona-ajan liikkunut mummon ja vaarin asioiden vuoksi mitä erilaisimmissa virastoissa. Huomattava on, että minä liikun verkossa, mummo ja vaari eivät siihen pysty. Heillä ei ole tietokonetta eikä älypuhelinta. Asiat on tavattu hoitaa itse paikan päälle menemällä tai soittamalla. Itsenäinen asioiden hoitaminen on vaikeutunut paitsi koronarajoituksien myötä myös pikkuhiljaa lisääntyvien terveyspulmien vuoksi.

Selvää on, että puhelin ei ole paras asioiden hoitamiseen. Kenellekään. Ensin kaikki suomeksi, ruotsiksi ja vielä englanniksi. Ja jos on korona-asiaa, niin soita numeroon…. ja numerot luetellaan niin nopeasti, että siihen ei mukaan pääse.

Haloo?

-Paina yksi, jos – Paina kaksi, jos –

-Paina kruksi, jos – Paina tähti, jos –

Ei tähän 90-vuotias taivu.

Miten netistä katsoo se, jolla ei ole tietokonetta eikä älypuhelinta? Ei millään, voin kertoa.

Yhteiskunnan suomien tukien ja palvelujen anomiseen annetaan tavallisimmin ohjeeksi  ”Netistä voi katsoa ja sieltä saa tulostettua paperit, että sieltä näkee. Että jos ei ole konetta, niin voi sitten kirjoittaa paperille. Että voi tulostaa paperin sieltä”.

Miten netistä katsoo se, jolla ei ole tietokonetta eikä älypuhelinta? Ei millään, voin kertoa.

Päästäkseen käsiksi esimerkiksi omiin terveystietoihinsa, pitää päästä Kanta.fi -palveluun.

Mummolla ja vaarilla on sairaalakäyntejä, joista olisi lähiomaisenkin hyvä jotain tietää. Paperia ei anneta mukaan ellei itse oivalla pyytää. Useimmiten sitä ei vanhus muista. Useimmiten myös epikriisi ja hoito-ohjeet tulevat kotiin kirjekuoressa, ja niin paljon myöhässä, että siitä ei ensi hätään kotiutuksen jälkeen apua ole.

Lähiomainen saa kyllä erillisellä lomakkeella tapauskohtaisesti (luit oikein) anoa sairaalassa olleen luvalla (lomake tulostettavissa) epikriisin paperisena. Anomus toimitetaan sairaalan aulassa olevaan laatikkoon. Aulaan. Laatikkoon. Vuonna 2021.

Jotta mummo ja vaari saavat Kanta.fi -yhteyden, tulee olla voimassa oleva passi (arvaa onko) tai voimassa oleva henkilökortti (arvaa onko).

Ensin mennään kuvalle. Tämä on helpoin osa prosessia. Kuva menee sähköisesti poliisille. Kahdessa minuutissa asia hoidettu, ajanvarausta ei tarvita.

Henkilökorttia anotaan poliisilaitokselta. Sinne on mentävä. Poliisilaitokselle on kahden kuukauden jono. Ajan pystyi muuten  varamaan verkon kautta myös toiselle henkilölle – se on iso plussa.

Sitten odotetaan runsas viikko, jotta saadaan henkilökortti. Käsittääkseni se haetaan poliisilaitokselta (passin kyllä saa lähimmälle R-kioskille). En tiedä, pitääkö sitäkin varten olla  aika varattuna.

Sitten mennään pankkiin jonottamaan. Juuri näin. Kas kun ei edes 90-vuotiaille voi varata aikaa etukäteen, vaan on mentävä jonottamaan. Pahimpaan korona-aikaan  varauksen sai tehdyksi etukäteen, jotta vältettiin ruuhkaisen aulan riskit.

Miksi ihmeessä näin ei voi toimia muutenkin?

Pankista sitten saadaan erillinen tunnusnumeron lukulaite ja myös asiakirjat sitä varten, että saadaan verkkopankki- ja verkonpankki e-tunnus ja niiden myötä Kanta.fi -yhteys. 90-vuotiaan on melko vaikea ottaa homma haltuun. Lukulaite on niin pieni, että siihen ei näkö eikä sormimotoriikka riitä. Eikä riitä taidot muutenkaan. Tarvitaan joku joka auttaa.

”Tätä ei saa sitten antaa muiden käyttöön”, kerrotaan pankissa ja katsotaan minua tietävästi.

Ei tietenkään, yhdessä tehdään.

Onneksi samalla aukeaa mahdollisuus muihinkin vahvaa tunnistautumista edellyttäviin palveluihin. Milloin anotaan hoitotukea, milloin kuljetustukea, ihan kohta omaishoidon tukea. Tai vaan tehdään kodin ostoksia verkossa. Tarpeita on ja ne lisääntyvät.

Netistä löytyy.

Voi olla, että seuraavan kerran  Kelan hoitotukianomuksen korotusanomus jo kulkeutuu lankoja pitkin. Kunhan teemme puolesta asioimisen sopimuksen, senkin verkossa tietysti. – Nyt hoitotukianomuksen perustason anomus on Kelan toimipisteen postilaatikossa.

Lienee juuttunut sinne, koska on ollut matkalla on 5 viikkoa. Kuinkahan monta kertaa viikossa tuo laatikko tyhjennetään?

Elämä on.

Terveisin EijaL

Lue lisää : Asiointi toisen puolesta

https://www.kanta.fi/asiointi-toisen-puolesta

https://www.kanta.fi/taysi-ikaisen-puolesta-asiointi

puheenaiheet ajattelin-tanaan ystavat-ja-perhe oma-elama
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.