Kuluttajaheimolainen täällä hei

Mielenkiinnolla olen seurannut muutaman bloggaajan kulukuuriraportteja. Viimeisimpänä innostuin kuluttajaheimoon kuulumisesta. Eli asiasta, joka käsittääkseni liittyy ostokäyttäytymiseen, kuluttajaidentiteettiin,  myös asiakasuskollisuuteen ja asiakastyytyväisyyteen. Kuluttajatapojaan on hyvä analysoida. Kuluttajaheimolaisuus yllätti. Kun nopeasti mietin kulutustottumuksiani, päätin ryhtyä kulukuurille. Sitten joskus.

Mihin heimoon minä kuulun?

Markka-aikaheimo

Yhä edelleen käännän eurot markkaan. Oletukseni on, että kerroin, jossa eurot siirtymävaiheessa väännettiin markkoihin, ei ole enää sama. Silloin kerroin euron 6:lla ja olin kartalla. Suunnilleen sama toimii ainakin minun päässäni edelleen. Kun kahvikupillinen maksoi aikoinaan 2 markkaa, niin tänään hintalappu on 3,40 euroa (suklaa mukana). Siitä kun kertoo kuutosella, ollaankin aikamoisessa kuppihinnassa

Kirjakirjaheimo

Luen kirjat kirjoina. Omina kirjoina. En lainaa enkä kuuntele. Ostan. Kirjaa pitää voida hypistellä, sen kanssa pitää voida vetäytyä omiin oloihinsa. Ikinä en ole kuulokkeita pitänyt edes musiikkia kuullakseni lenkillä tai kotitöitä tehdessäni. Kerään dekkareita. Niitä on ainakin 650. Yöpöydällä odottaa Julia Thurenin teos Kaikki kuluttamisesta. Aamun aviisista  selvisi, että opus on peräti Finlandia-palkintoehdokkaana. Voi olla, että opin siitä jotain.

Käteismaksuheimo

Käteismaksuheimolaisuudesta pidin aika pitkään kiinni. Oli pitkä prosessi siirtyä korttimaksuheimoon. Nyt sujuu. Edelleen maksaisin mielellään pikkuostot käteisellä. Tosin kuluseuranta (kulukuuri) on helppoa, kun kaikki näkyy tilotteella.

Kun jonkin hyväksi havaitsen, siinä pysyn.

Kahvikuppiheimo

Aamukahvin juon poikkeuksetta Paratiisirarjan mustavalkoisesta teekupista, ilman tassia. Päiväkahvin nautin saman sarjan värillisestä kahvikupista, tassin kanssa. Muita kahveja en päivän mittaan enää kotona valmista. Kahviksi kelpuutan matkan Reykjavikiin, josta joskus otan lennon New Yorkiin. Muitakin pääkaupunkeja olisi tarjolla, mutta nämä kaksi ovat minulle.

Asiakasuskollisuusheimo

Kun jonkin hyväksi havaitsen, siinä pysyn. Sama kukkakauppias on ollut rinnalla vuodesta 1977, kampaaja ainakin 20 vuotta, personal treiner 10. Samoja (saatuja) kuntosalitossuja käytin 10 vuotta. Tänä syksynä repäisin ja hankin uudet. Samaan syssyyn uusin salivaatteet. Menevät (jos mahtuvat) seuraavat 10 vuotta.

Taideheimo

Kotona on taidetta seinillä. Hankintoja on tehty yhteisen 30 vuoden aikana niin, että osaa pidetään varastossa, joskus voidaan vaihtaa. Tosin viimeisestä vaihdosta on aikaa jo pidempi tovi. Mitä sitä hyvää sommitelmaa rikkomaan. Tyttärentytär laski taannoin, että seinillä olisi ollut 65 teosta. En tarkistanut, mutta luku kuulostaa aika oikealta.

Mökkimukavuusheimo

Mökillä pitää olla vesi ja viemäri. Siis WC ja suihku, lämmin vesi. Mielellään pyykkikone (sitä ei ole).

Vanhassa mökissä ei mukavuuksia ole. Uusi mökki pitää sisällään kaiken tarvittavan. Olintilaneilöt (14) eivät päätä huimaa, mutta onneksi on parvi, jonne pääsee nukkumaan. Joka kerta suihkussa huokaisen tyytyväisyydestä.

Summa summarum:  Kuluttajatapojaan on hyvä analysoida. Kuluttajaheimolaisuus yllätti.Nyt on hyvä hetki tarttua kirjaan.Minulla on paljon oppimista.

Elämä on.

Terveisin EijaL

puheenaiheet ajattelin-tanaan puhutaan-rahasta oma-elama