Terveydenhuollon asiointiin kaivataan järkeä

Hoidan yli 90-vuotiaiden vanhempieni asioita niin terveydenhuollossa kuin ihan tavallisessa ruokakaupassakin. Terveydenhoidolliset asiat ovat hoituneet jo vuosia kätevästi e-asioinnin avulla, jossa tuttu lääkäri vastaa nopeasti, pahimmissa tilanteissa on jopa soittanut. Sote hetkeksi muutti tilannetta, sillä valtuuteni eivät enää toimineet. Oli todellakin hankittava uudet Varhan vatltuutukset. Ja se oli tehtävä asioimalla  terveysasemalla heidän kanssaan. Ei toiminut suomi.fi tässä, vaikka kuinka yritin. Saatiin toimimaan sentään yhdellä käynnillä.

Graafinen mummohahmo
Tämä tyttäreni luoma hahmo ilmestyi elämääni liki 20 vuotta sitten. Kulmat kurtussa, arkea ja erityisesti  terveydenhuollon ontuvia käytäneitä  ja juuri nyt valtuutuksien ontumista ihmetellen. Realisti. Kaikessa. Aina.

Vaan miten kävi, kun isäni tarvitsi akuuttia hammaslääkärin aikaa?  Vanhasta viisastuneena  lähdin ennen aamukahdeksaa liikkeelle ja olin paikalla sopivasti ovien auettua. Ei jonoa. Selostin tilanteen ja  pyysin isälle aikaa samalle päivälle.

-Onko teillä valtuutus, muuten ei voi varata.

-On, minulla on e-asioinnin valtuutus (mielestäni aika korkean tason valtuutus) ja valtuutus myös asiakastoimistossa asiointiin.

-Ei näy täällä koneella. Ei voi varata, jos ei ole valtuutusta.

Terveydenhuollon asioinnista puuttuu järki ja rationalisointi

Vedän henkeä. Vanhempien terveysasema on alakerrassa. Eikä näy valtuutus. Ihmettelen asiaa ääneen.

-Meillä on tilanne se, että tarvitaan tänne valtuutus. Ei voi olla sama kuin siellä alakerrassa tehty.

Että ei riitä se, joka on tehty kovan työn kanssa uudelleen Varhan muodostuttua? Raahattu kaksi vanhusta paikan päälle uusimaan jo vuosia voimassa olleet vanhat valtuutukset.

Samassa rakennuksessa toimii kaksi terveydenhuollon yksikköä eikä alakerrassa annettu valtuutus toimi yläkerrassa.

Olen tyrmistynyt (onneksi minulla on maski). Olen ärsyyntynyt, olen pettynyt ja ennen muuta olen vihainen. Miten on mahdollista, että asia monimutkaistetaan tällä tavalla? Lisää turhia työvaiheita ja lisää tauhkaa asioita hoitavalle omaiselle ja hoidettaville vanhuksille. Samassa rakennuksessa toimii kaksi terveydenhuollon yksikköä eikä alakerrassa annettu valtuutus toimi yläkerrassa.

Ystävällinen virkailija antaa minulle valtuutuslomakkeen. Siihen tarvitaan allekirjoitukset valtuutuksen antajalta ja lisäksi kahdelta todistajalta.

Se on tismalleen sama, joka on aiemmin jo tehty. Missään ei lue, että se olisi tarkoitettu vain suun terveydenhuollon asiointiin. Missään ei lue, että terveydenhuollon eri toimipisteisiin tarvitaan oma.

Tämä ei ole aprillipila.

Teen nopeat ratkaisut. Asia on kunnossa 45 minuutissa ja olen takaisin suun terveydenhuollon ajanvarauksessa. Saan ajan samalle päivälle.

Mutta skanneri ei toiminut. Arvattavaksi jäi, tuliko valtuutus asiallisesti tallennetuksi järjestelmään. Se luvattiin kyllä skannata.

Otin lomakkeesta varmuudeksi valokuvan. Tulostan sen, kun minulta seuraavan kerran jossakin luukulla vaaditaan valtuutusta.

Terveydenhuollon toiminnassa on sijaa järkeistämiselle.Turhia karsimalla saadaan etua niin työlle kuin asiakkaalle. Etenkin vanhuksille ja heidän asioitaan hoitaville.

Elämä on

Terveisin Eija L

Puheenaiheet Ystävät ja perhe Terveys Ajattelin tänään
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.