Derby

Mainitsin ystävälleni, että aion katsoa Manchesterin derbyn. Hän kysyi, että eikö kyseessä ole hevosurheilutapahtuma. No ei ollut. Kyseessä oli loppujen lopuksi aika uskomattoman hieno jalkapallo-ottelu.

Manchesterin paikalliskamppailu City-United. Mahdollisuus mestaruuden varmistamiseen. Kun City oli siirtynyt 2-0 johtoon ensimmäisellä puoliajalla, ajattelin hiljaa mielessäni, että kannattaako tätä ottelua enää oikeastaan edes katsoa. Manun pelin nihkeys ärsytti ja puolustus vuosi kuin seula. Edes De Gea ei pysty pelastamaan tästä pinteestä. Se oli siinä. Homma taputeltu. Katseet kohti ensi kautta.

Niin vain elämä yllätti kotikatsomon ja hyvä niin. Tällaiset ovat niitä parhaita pelejä. Jää kiinni siitä, että luuli jo pelin olleen pelattu. Sai yllättyä kunnolla. Tulee mieleen 1999 mestareiden liigan finaali ja Manun lisäaikamaalit. Nyt ei toki pelattu ihan niin isoista panoksista eikä maalitkaan tulleet viime hetkillä, mutta yllätysmomentti oli sama. Kyllä on hieno urheilulaji tämä jalkapallo.

Puheenaiheet Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta

Krisu

Cristiano Ronaldo eli tuttavallisemmin Krisu tai Ronis. Geelitukka. Näyttelijä. Sukeltaja. Monen mielestä ärsyttävä. Ajoittain myös minun mielestäni. Ihminen, joka ei yhtään häpeile sitä, että on hyvä. Suomalaiselle mielenlaadulle mahdoton yhtälö. Pelaaja, joka on voitonkin hetkellä tyytymätön, jos oma peli on mennyt huonosti. Pakko silti sanoa, että jalkapalloilijana hän on aika uskomaton. Joskus muistan veljeni kanssa kinastelleeni siitä, kumpi on parempi: Ronaldo vai Messi. Omasta mielestä ei kumpikaan. Pikkuveli muistutti, että Ronaldo on menestynyt myös Valioliigassa. Liigassa, jossa ei pelkästään sukelluksilla pärjää. Liigassa, jossa rapataan ja kovaa. 

 

Se taso, millä Ronaldo edelleen pelaa on uskomaton. Vuodesta toiseen. Välillä on ollut hiukan kuivempia kausia ja silloin moni jo mietti, onko aika ohi. Ei ole ohi ei. Eilinen kahden maalin ilta ja saksarimaali Juvea vastaan sen todisti viimeistään. Jouduin oikein tarkistamaan, että kuinka vanha hän on (33). Ei vanha ollenkaan.

 

Jonkinlainen henkinen kulminaatiopiste oli varmaan parin vuoden takainen jalkapallon em-lopputurnaus. Ronaldo oli Portugalin osin vähämaalisen ja nihkeästi pelanneen joukkueen kuningas. Finaalissa koitti suuri pettymys ja järkytys, kun peli jäi heti alkuun kesken loukkaantumisen vuoksi. Itse olin siinä kohtaa varma, että Portugalin tappio oli sinetöity. Voin vain kuvitella, millaiset ristiriitaiset tunnelmat Ronaldolla oli pelin jälkeen. Upeaa että voitto tuli, mutta miten ihmeessä se onnistui ilman suurta Ronaldoa itseään. Kuka voisi myöskään unohtaa sitä kuuluisaa yöperhosta, joka asettui tyytyväisenä itkuisen Ronaldon otsalla. Vaikka sitä ei haluaisi myöntää, niin onhan tuo Krisu nyt ihan maaginen tyyppi.

 

 

Puheenaiheet Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta