Tosiystävistä

  • 2001 ja Lahti. Järkytys. Asuin vielä kotona. Lähdimme puimaan tapahtumia kahden kaverin kanssa Paloheinän mäelle. Laskettiin ehkä myös hiukan pulkkamäkeä.
  • Roskilden festarit 2004. Jalkapallon em-kisojen finaali. Keskellä peltoja oli iso skreeni, josta peli näkyi. Ystävät tulivat mukaan katsomaan, vaikka olisivat mieluummin tehneet jotain muuta. Kreikka voitti. Jos joku olisi ennustanut tätä ennen turnausta, en olisi uskonut.
  • Yleisurheilun mm-kisat 2005. Ne pidettiin Helsingissä. Kävimme ystäväni kanssa katsomassa miesten maratonia kadulla ihan livenä. Jotenkin hävetti huutaa kannustuksia juoksijoille. Silti vähän huudettiin.
  • Joku Suomen miesten koripallomaajoukkueen harjoitusottelu vuonna 201?. Ystäväni opasti, kuinka pitää kannustaa. Huutaa pitää kuulemma silloin, kun puolustetaan. Hyökätessä pitää antaa pelirauha. Tottelin käskyä. Suomi voitti.
  • Jalkapallon mm-kisat 2014. Pelejä tuli parhaimmillaan neljäkin kertaa päivässä myöhäiseen yöhön jatkuen. Ystäväni jakoi saman innostuksen. Katsoimme otteluita omissa kodeissamme, toinen netin ja toinen television välityksellä. Puhelinlinjat olivat auki, mutta ihan hirveän paljon ei puhuttu. Tiukkoja pelitapahtumia kommentoimme toki. Toisella kuva oli hiukan edellä ja tieto maalista saavutti aikaisemmin.
  • Samat kisat. Brasilia on juuri pelannut Saksaa vastaan historian kauhistuttavimman pelinsä. 1 – 7. Olen ahdistunut. Ystäväni soittaa. Tiedän, ettei hän eikä hänen poikaystävänsä pidä Brasiliasta. Tahdikkaana eivät kuitenkaan ilku. ”Kyllähän ne hetkittäin piti ihan hyvin palloa”.
  • Jalkapallon em-kisat 2016 finaali. Olin siskon luona kylässä. Varoittelin jo etukäteen, että haluaisin sitten katsoa loppuottelun. Tiesin, ettei siskoa kiinnosta. Siinä hän kuitenkin istui ja jopa kommentoi. Koko pelin ajan.
  • Ystäväni oli saanut vauvan. Tapasimme ostoskeskuksessa juuri, kun Pyeongchangin olympialaiset olivat alkaneet. Kaisa Mäkäräisen ensimmäinen kisasuoritus oli alkamassa. Seurasin areenasta kisatilannetta samalla, kun vaihdoimme kuulumisia. Keskittymiseni ystäväni asioihin oli ajoittain huonoa. Anteeksi siitä.
Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

Kun sä et oo kiinnostunut

Moottoriurheilusta nimittäin. Aina ei ole ollut näin. Muistan, kun Mika Häkkinen voitti ensimmäisen F1-mestaruutensa. Oli sunnuntai ja aamulla heräsin vielä isän kotipaikkakunnalta Kangaslammilta. Kyseessä oli Japanin GP ja kisa tuli Suomessa aikaisin aamulla. En muista oliko olo kuinka huikea, mutta tuntui se silti hienolta. Päivällä ajeltiin maalta kotiin. Matkalla näin Kouvolan paikkeilla junan ikkunasta jonkun parvekkeella Suomen lipun sekä ruutulipun. Hurmosta oli ilmassa. Täysin asiaan liittymättömästi illalla lähdin luokkakavereiden kanssa risteilylle ja join itseni humalaan ensimmäistä kertaa ikinä. Sekin tuntui hienolta.

Häkkisen aikana kisoja tuli katsottua, koska ne näkyivät ihan tavallisilta kanavilta. Vaikeudet alkoivat, kun F1-kisojen seuraamisesta tehtiin haasteellista. Tästä syytän maksutelevisioita. En missään nimessä olisi valmis maksamaan formuloiden seuraamisesta. Siitä syystä kyseinen laji on ollut elämästäni pimennossa jo pitkään. Räikkösen F1-mestaruuden ratkaisuhetken kuuntelin radiosta. Ihan oikeasti.

Paljon on puhuttu myös siitä, onko moottoriurheilu oikeaa urheilua. En ota kantaa siihen. Sen tahdon kuitenkin sanoa uuden F1-kauden kynnyksellä, että Kimi on jollain tavalla muuttunut tosi symppikseksi vuosien aikana. Alkuun hän vain ärsytti. Tuli vaikutelma kiukuttelevasta ja hiljaisesti kimittävästä Suomi-miehestä, joka vetää perseet olalle heti kun on vapaa aikaa. En tiedä onko tämä perusasia muuttunut mihinkään, mutta jotenkin Kimi vaikuttaa nykyään rennolta. Ihmiseltä, joka osaa ottaa itsensä huumorilla. Kimin insta alkaa olla jo klassikko-ainesta. Ja toisaalta, ihan sama. En usko, että tulen seuraamaan yhtään kisaa tämän kauden aikana. Olisi se silti kivaa, jos suomalainen voittaisi.

 

Puheenaiheet Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta