Joulukalenteri (tai syy pikku ostoksiin ja näpertelyyn).

PB294068.JPG

Hihi. Katsokaapas, mitä minä tein aamulla miehen lähdettyä töihin. 

PB294074.JPG

Rakastan joulua, jonkin hyvän odottamista, toiselle hyvän mielen tekemistä, lahjojen antamista ja ostamista, askartelua ja pieniä yllätyksiä. Toiselta salaa kasaan kyhätty joulukalenteri on kaikkea tätä, joten aamulla aikaisin herääminen ei haitannut yhtään, kun pääsin täyttämään lahjasäkkejä ja solmimaan niiden nyörejä.

En sentään koko kalenteria ole itse tehnyt, vaan ostanut sen muutama joulu sitten Tiimarista. Viime vuonna annoin miehelle Turku-vuotensa takia vain mukana kulkevan joulukalenteriarvan, mutta nyt halusin tehdä vielä jotain vähän kivempaa. Niinpä kaivoin pyykkipojat ja säkit kaapista, juoksin ympäri Kamppia yrittäen epätoivoisesti keksiä jokaiseen pussukkaan jotakin, ja tein tarkan listan pikkuyllätyksien järjestyksestä.

PB294080.JPG

Kuinka vaikeaa miehelle olikaan keksiä kooltaan noin 5×5 senttisiä, hinnaltaan parin euron alittavia tavaroita! Ajattelin tehtävän olevan helppo, mutta kauppoja ja kioskeja kiertäessäni tajusin, että miehille ei myydä krääsää. Naisen joulukalenteriinhan kelpaisi mikä tahansa kynsilakasta korviksiin ja magneeteista muistilappuihin. Miehet eivät tarvitse mitään tuollaista pikkuista, ja vaikka oma mieheni usein yhtyy hömpötyksiini, en ehkä olisi uskonut hänen ilahtuvan esimerkiksi kuudesta timantti-magneetista, joita hypistelin Tigerissa…

Kyseinen kauppa oli muuten aivan täynnä kaikkea aivan ihanaa, enkä enää millään malttaisi odottaa omille lapsille joulukalenterien kyhäämistä. Oma äitini jaksoi keksiä vaikka mitä jännittävää minun ja siskon kalentereihin ja joulusukkiin, ja muistan joulunajan aina todella ihmeellisenä. Yhtenäkin jouluna sukistamme paljastui 24 päivän aikana kokonainen maatila eläimineen ja aitauksineen! 

PB294081.JPG

Koska mies käy välillä täällä lueskelemassa, en voi vielä paljastaa keksintöjäni. Kerron sisällöstä vaikka jonkun toisen joulupostauksen yhteydessä, joita ensi kuussa tulee varmasti satelemalla. Joulufiilis iski eilen oikein kunnolla, vaikka ajattelin sen hiipuvan laimeammaksi ja laimeammaksi vuosien edetessä. Sieltä jostain kauppakeskuksen joululaulujen ja iloisen ihmisvilinän seasta se kuitenkin löytyi.

Ihan kohta on joulukuu. Lähden viettämään ensimmäisiä pikkujoulujani Turkuun, joten palailen vasta ensimmäisten luukkujen (tai säkkien) jo auettua.

 

Hyvinvointi Mieli DIY Höpsöä

TBT eli uusi juttusarja!

88758981.jpg

Valtaisa Throwback Thursday -ilmiö jatkuu jatkumistaan, vaikka ajattelin aluksi sen olevan vain joku höpsö, muutaman seuraamani Instagram-tilin juttu. Tbt-tägiä näkyy kuitenkin edelleen milloin missäkin, ja nyt sain siitä idean aivan omalle juttusarjalleen.

Tästä lähin, ainakin muutaman tulevan torstain ajan, julkaisen menneen elämäni palasia. Aloitin blogin kirjoittamisen vasta vuosi sitten, joten materiaalia kyllä riittää: muistoja, kuvia ja tekstejä on 21 vuoden ajalta.

76350172.jpg

Ihan ensimmäisenä minulla tuli mieleen vanha, iki-ihana Irc-galleria -tilini, joka on edelleen olemassa, vaikken sitä käytäkään. Kaikki kuvani ovat siellä piilotettuina, mutten ole poistanut tiliä kokonaan, koska se tuntuu oikeastaan pieneltä kuvapankilta. Ajatelkaa nyt, jos vaikka joskus jossain maailman äärissä tarvitsisin kuvia teini-ikäisestä itsestäni, mikähän on hyvinkin todennäköistä, eikun galtsuun. Sieltä löytyy kuvia ja kommentteja myös muutamilta reissuilta, riparilta ja vielä vanhojen tansseistakin – eihän tuollaista paikkaa vain voi tuhota.

85587671.jpg

Kuten kaikki 16-vuotiaat, minäkin otin oletusalbumini täyteen selfpicejä. Ja kuten kuvista huomaa, rakastin mustavalkoisuutta. Tykkään mustavalkokuvista edelleen, mutta (johtuen varmaan juuri noista teinivuosien kuvanmuokkaustottumuksista) nykyään niistä tulee helposti vähän lapsellinen olo.

Olen vältellyt aivan samaisesta syystä myös rajua varjostusta jo monta vuotta. Vai mitäs mieltä olette noista ensimmäisen kuvan puoli naamaa peittävistä varjoista? Tänään luokkakavereille kuvia näyttäessäni sain kyllä kehuja, mutta itse olen sitä mieltä, että Picasa-kollaasit ovat onneksi taakse jäänyttä elämää.

Tbt-muisteloni veivät minut jälleen kerran kuvan äärelle, josta tykkään vieläkin ihan hirmuisesti. Vivi viitisen vuotta sitten meikittä ja otsahiuksilla, olkaa hyvät:

86032135.jpg

Söpöliini siloposki. Voi noita aikoja.

Muistan mummuni kirjoittaman, 1-vuotiaana häneltä saamani kirjeen, jossa mummu kertoi pikku-Viville ”seitsentoista vuotiaan’ on neito kaunoisin.” Taisi olla oikeassa.

 

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään Höpsöä