Tulevaisuustutkimuksen järisyttävät lopputulemat (ja hauskoja memejä).

scar-im-surrounded-by-idiots-lion-king-meme_0.gif

Tätä päivää on odotettu. Pekka Himasen kohuttu tulevaisuustutkimus eli Kestävän kasvun malli – Globaali näkökulma -raportti julkaistiin aamulla, ja sisältö on juuri sitä mitä pelkäsinkin: maalaisjärkeä ostettuna 700 000 eurolla. Tutkimukseen osallistunut tutkija Manuel Castells myönsi, ettei tarkoituksena ollutkaan tuottaa uutta tietoa vaan vanhan tiedon ymmärrystä. Just. Voiko tyhjempää sisältöä enää edes ostaa?

Ilta-Sanomat kertoi Kataisen olleen tutkimuksesta aivan innoissaan. Mutta mitäpä muuta miesparka voi, sen verran syvälle suohon hän itsensä jo tutkimuksen tilatessaan ajoi. Suomen kansa keksi nopeasti aika monta parempaa tapaa käyttää tuon 700 tonnia, ja uskallan sanoa, että luulenpa kansan kyenneen käyttämään sen paljon parempaan tarkoitukseen.

No mutta sitten se tutkimus. Nappasin tiedot IS:n jutusta, jossa luetellaan tutkimuksen olennaisimmat opetukset. Suomen kannalta on kuulemma olemassa ”viisi jättiläistä” eli isoa asiaa, jotka nyt pitäisi saada kuntoon.

Ensimmäinen on positiivinen vastaan negatiivinen. Himasen mukaan ensimmäinen tarpeellinen jättiläisaskel on siirtyminen puutteiden poistamisen kautta (negatiivisesti) määritellystä hyvinvointivaltion käsitteestä positiiviseen. Tällöin hyvinvointivaltio määritellään siis lopullisen päämäärän eli hyvinvoinnin edistämisen kautta. Suomeksi sanottuna pahoinvoinnin poistamisesta siirrytään hyvinvoinnin edistämiseen.

On hei ihan tosi kiva ajatus, hyvä Pekka! Mutta eiköhän pahoinvoinnin poistaminen ole kuitenkin tähänkin asti ollut hyvinvoinnin edistämistä? Tai että kun pahoinvointia poistetaan, niin kai siihen tilalle tulee parempaa oloa eikä pelkkää tyhjyyttä?

Toinen uudistuksessa tarvittava jättiläisaskel on siirtyminen jälkeenpäin reagoivasta hyvinvointivaltiosta ennakoivaan hyvinvointiyhteiskuntaan.

Sherlock. Tästäkin on taidettu puhua jo viimeiset pari vuotta. Että parempi olisi auttaa ihmistä ennen kuin se syrjäytyy, koska ennaltaehkäisy on paljon halvempaa ja helpompaa kuin jälkeenpäin hoitaminen.

tumblr_m391z7gafy1rneu7so2_400.gif
Kolmas tarvittava jättiaskel on lakata kohtelemasta ihmisiä hyvinvointivaltion objekteina. Ihminen pitää nähdä sen sijaan hyvinvointiyhteiskunnan subjektina. Kyse on muutoksesta teollisen ajan järjestelmäkeskeisestä hyvinvointivaltiosta informaatioajan ihmiskeskeiseen hyvinvointiyhteiskuntaan.

Koska kukaan on halunnut tulla kohdelluksi pelkkänä objektina?

Neljäs askel on muutos lähestymistavassa hyvinvointiin. Osittainen lähestymistapa on muutettava kokonaisvaltaiseksi.

Veikkaisin, että jokainen maamme asukki valitsee mieluummin kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kuin osittaisen, vain jonkin elämänalueen kunnossa olemisen. Nyt ihan oikeesti.

Viides jättiläisaskel on siirtyminen hyvinvointivaltiosta kohti osallistavampaa hyvinvoinnin yhteiskuntaa.

Siis mitä häh. Olen elänyt vasta 22-vuotta, näistä neljä viimeistä täysi-ikäisenä ja täysivaltaisena yhteiskunnan jäsenenä, mutta olen tajunnut silti jo kauan sitten, että hyvinvointivaltiomme ei toimi eikä pyöri niin kuin sen pitäisi. Totta kai yhteiskunnan pitäisi olla hyvinvoiva, ei sitä tarvitse kenellekään erikseen kertoa.

4286451_700b.jpg

Koko tutkimuksen (kuten tämän hyvinvointivaltiommekin) ongelma on se, että jatkuvasti suunnitellaan, mutta koskaan ei oikeasti tehdä mitään. Rahat tuhlataan pohtimiseen, visioimiseen ja kaikenmaailman raportteihin, jolloin varsinaiselle tekemiselle on vaikea löytää tilaa budjeteissa.

Jo tutkimuksen tilaaminen aiheutti mielestäni aivan oikeutetun kohun, ja nyt sisällöstä uutisoidaan ja sitä kritisoidaan sitäkin oikeutetummin. En väitä, että maatamme koskevia päätöksiä tekisi välttämättä kauhean paljon paremmin kukaan muukaan, mutta kyseisen tutkimuksen kohdalla Katainen olisi voinut harkita hieman pidempään. Olisi jännä tietää, mitä Jyrki ajattelee nyt julkistuksen jälkeen. Tuloksissa ei voi olla mitään sellaista, mitä Jykä ei olisi osannut itsekin päätellä, mutta uskottavuutensa säilyttämiseksi miehen on ylistettävä raporttia silmät innosta säihkyen.

Tai jos on, ei taida pääministerin paikalla istua ihan oikea mies.

 

Puheenaiheet Raha Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta

Lupa kommentoida.

DSC06683.JPG

Vietin viime viikolla monta iltaa melko hurjassa maskissa, kun tanssiryhmämme pääsi osaksi Halloween Pops Down in Tytyri -tapahtumaa. Lainasimme idean meikkiin Black Swanista suoraan Natalie Portmanin kasvoilta, vaikka lopputulos taisikin näyttää enemmän Heath Ledgerin Jokerilta.

DSC06703.JPG

DSC06782.JPG

Tämän näköisinä jouduimme sitten kulkemaan pitkin Lohjaa näytösten jälkeen, kun kävimme muun muassa ruokakaupassa ja mäkkärissä (tämän tanssitytön lemppari treenivälipala kun sattuu olemaan se juusto). Saimme pitkien katseiden lisäksi osaksemme huikean määrän erinäisiä kommentteja. Olimmehan me varsin erikoisen näköinen seurue, täytyy myöntää, ja vaikka kyselijät olivat pääasiassa oikein mukavia, pistin merkille ihmisten tavallista matalamman kynnyksen avata suunsa vieraiden ihmisten edessä.

DSC06803.JPG

Lohjan väestö (tai kaipa Suomen ylipäätään) ei ole sitä puheliainta sorttia, eikä tuntemattomille ole tapana sanoa yhtikäs mitään. Saati sitten, että kommentoisi toisen ulkonäköä, mikä tuntuu olevan ensinnäkin jokaisen pyhä yksityisasia ja toiseksi kaikissa tapauksissa pahimman luokan loukkaus ihmisyyttä kohtaan. Mutta niin vain me kuitenkin saimme kuunnella ihmisten ihmettelyä, kysymyksiä ja naureskelua pitkin kaupunkia. Juustoja jonottaessamme sanoinkin ystävilleni ääneen, että on se kumma, että heti kun näyttää tavallisesta poikkeavalta, antaa ikään kuin luvan yleiseen, varsin äänekkääseen kummasteluun.

Vai miltä kuulostaa vaikkapa lausahdus ”Minkä ihmeen takia te tuolta näytätte!” sanottuna suoraan päin naamaa? Vaikka omalla kohdallani vastaus oli päivänselvä, on Halloween ja olimme juuri esiintymässä, eivät tuijotus ja kommentit tuntuneet miellyttäviltä.

DSC06764.JPG

Ja vaikka kommentteja ei kuulisikaan kasvotusten, eivät ne varmasti tunnu yhtään sen paremmilta selän takana puhuttuina tai esimerkiksi blogin kommenttiosioista luettuina. Olen itse ollut sen verran onnellisessa asemassa, että oma ulkonäköni tai pukeutumiseni ei ikinä ole aiheuttanut suurempaa hämmästystä tai paheksuntaa, mutten toisaalta sen vuoksi ole ikinä ennen joutunut kokemaan mitään vastaavaa.

Vasta nyt sain naureskelua osakseni, ja aloin ajatella myös omaa ajattelutapaani.

DSC06808.JPG

Luulen, että ulkonäöstä kiinnostuneena naisena ja samanlaisten tyyppien ympäröimänä tulen aina kommentoimaan muiden ihmisten ulkoista olemusta, enkä sitä varmasti koskaan tule kokonaan lopettamaan, mutta jatkossa teen sen ehkä tiedostavammin. Jokaisella on varmasti jokin syy, miksi näyttää sellaiselta kuin näyttää. Olivat syynä sitten omat mieltymykset ja valinnat, arpapelissä saadut geenit, onnettomuuden tai sairauden aiheuttamat ruhjeet tai vaikkapa teemabileet, jokaisella on oikeus näyttää juuri siltä kuin haluaa.

Vaikka se ei muita miellyttäisikään.

 

 

 

Kuvat Funka ShowArt -ryhmän tanssiesityksestä Halloween Pops Down in Tytyri -tapahtumasta Tytyrin kaivosmuseossa 26.10.–3.11.

 

Kauneus Meikki Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta