Meren toisella puolella on muodikkaampaa, vai miten se sanonta menikään?

20130619_121615.jpg

Kävin kaksi viikkoa sitten pyörähtämässä nopeasti Tallinnassa. Mielessä oli lähinnä juhannusjuomien haku, mutta ehdin kiertää myös Bershkan ja Stradivariuksen – yhdet lempikaupoistani, joita ei Suomesta vielä löydy.

Liikkeitä kierrellessäni aloin pohtia, mikseivät ketjut ole rantautuneet Suomeen, vaikka ne näin lähellä kuitenkin jo ovat. Olisivatko ne ehkä franchising-yrityksiä, kuten Mango, vai tehdäänkö päätökset uusien liikkeiden avaamisesta johtoportaasta käsin, kuten muotiketjuilla yleensä.

20130619_121651.jpg

Kotiin päästyäni klikkailin itseni Bershkan nettisivuille, josta löysin tieni ketjun omistajan, Inditexin sivuille. Hämmästykseni oli suuri, kun huomasin kaikkien lempiliikkeideni olevan Inditex Groupin omistuksessa: Zara ja Zara HomeBershkaStradivariusPull & Bear sekä itselleni tuntemattomammat Massimo DuttiOysho ja Uterquë ovat kaikki saman konsernin alla. Näistä kaikista vain Zara löytyy Suomesta.

20130619_122004.jpg

Inditex kuvailee toimintaansa näin:

The group’s success and its unique business model, based on innovation and flexibility, have made Inditex one of the biggest fashion retailers in the world.

Our approach to fashion – creativity, quality design and rapid turnaround to adjust to changing market demands  has allowed us to expand internationally at a fast pace and has generated an excellent public response to our retailers’ collections.

The first Zara shop opened in 1975 in A Coruña, Spain, a city in which the Group first began doing business and which is still home to its headquarters. Its stores can now be found in prime locations in more than 400 cities on five continents.

20130619_122813.jpg

Hain Bershkan miestenosastolta miehelle uusia T-paitoja mintun, valkoisen ja tummansinisen sävyissä. H&M:n hinta ja Bershkan laatu on hyväksi havaittu yhdistelmä, paidat 6,99€/kpl !

Toivon todella, että saisimme Suomeenkin edes osan näistä ihanista liikkeistä. Vaikka muoti on toisaalta tiettynä ajanjaksona samankaltaista kaikissa ketjumyymälöissä riippumatta siitä, onko kyseessä H&M vai Bershka, sain taas aivan uutta inspiraatiota katsellessani hieman tavanomaisesta poikkeavia vaatteita. Samat värit ja trendit kuin Helsingissä toistuivat Tallinnankin valikoimissa, mutta jotain selittämättömän erilaista mallistoissa oli.

20130619_131014.jpg20130619_130957.jpg

Springfield ei ole Inditexin ketju, mutta löytyi Pull & Bearin vierestä, joten käväisin sielläkin. Etenkin miesten vaatteet olivat tosi kivoja!

20130619_131128.jpg

20130619_131331.jpg

20130619_131338.jpg

Katsokaa nyt näitäkin Stradivariuksen seiniä. Tavallaan ihan samaa kamaa, mutta kuitenkin niin erilaista.

20130619_131352.jpg

Oli kiva huomata, että vaikka kaupoista olisi löytynyt kaikenlaista ihanaa, oma vaatekaappini alkaa olla hyvällä mallilla. Kaikki perusjutut ja kauden miellyttävimmät trendituotteet olivat joko kaapissa valmiina tai ne on tullut hankittua edullisesti. Täydensin kaappiani vain tällä hameella. Kaksi muuta juttua olisi ehkä vielä löydettävä: kaupunkikelpoiset pyjamahousut sekä vatsan paljastava toppi, jota voisin käyttää navan peittävän alaosan kanssa. Sellaisen voisin kyllä taituroida jostain vanhasta vaatteesta itsekin.

20130619_131626.jpg

20130619_131700.jpg

 

 

Muoti Matkat Ostokset Trendit

The days of oblivion.

20130627_184435.jpgViimeiset neljä päivää olivat jotain aivan täydellistä. Vietin ne Helsingissä upeassa seurassa, vailla aikatauluja ja aukottomia suunnitelmia. Lomassa parasta on ehdottomasti se, että asioita voi tehdä hetken mielijohteesta ja siitä huolimatta, että ne eivät ole niitä maailman fiksuimpia ideoita.

Kuten mennä suljetun Uni Cafen sijasta pizzalle tai jonottaa ylihinnoiteltuja jäätelöitä lähemmäs tunnin.

Nämä molemmat toteutin torstai-iltana. Olemme miehen kanssa käyneet kesällä melkein joka päivä Uni Cafella syömässä, kun kotona kokkailu ei ole kiinnostanut. Ulkona syöminen ei hintansa puolesta ole päivittäinen mahdollisuus, mutta Uni Cafe yhdistää molempien vaihtoehtojen parhaat puolet. Aukioloajat ovat ilmeisesti lähiaikoina muuttuneet, emmekä päässet miehen töiden jälkeen syömään. Nälkä oli huutava ja kotimatka tuntui mahdottoman pitkältä, joten mies vei minut Annankadun Sky Express -pizzeriaan. Jättipizzat ja juomat molemmille maksoivat vain 14 euroa!

Pizzan jälkeen treffasin ystäväni, jonka kanssa suuntasimme Vanhalle Magnumin pop-up ravintolaan. Kustomoituja Magnum-jäätelöitä sai enää tämän viikonlopun, ja tiskille vievä jono oli sen mukainen. Jonotimme reilusti yli puoli tuntia ja maksoimme jäätelöistämme neljä euroa, mutta auringossa istuessamme ja jäätelöitä mutustaessamme vaiva ei tuntunutkaan enää suurelta. Itse valitsin jäätelööni pistaasipähkinää, kookoshiutaleita ja kaakaonibseja, ystäväni otti kuivattua mansikkaa, kookoshiutaleita ja Himalajan kristallisuolaa. Mums.  

20130627_172709.jpg

20130628_133641.jpg

Perjantaina vierailin ensimmäistä kertaa Kaivarin Kanuunassa. Ilma oli ihana ja Merikatu näytti niin kauniilta, että oli pakko napata pari kuvaa.

Kirppikseltä olisi löytynyt vaikka mitä, mutta tällä kertaa mukaani tarttui oliivinvihreä trikoinen maksimekko ja hopeinen kaulakoru. Samainen ystäväni, jonka kanssa herkuttelin Magnumeilla, oli kirppiksestä kuultuaan innoissaan lähtemään seuraavalla kerralla mukaan, ja koska viikonlopun suunnitelmat olivat molemmilla vielä auki, vein hänet kirppistelemään heti seuraavana päivänä. Molemmille löytyikin korkkarit ja ystävälle pari paitaakin.

20130628_133758.jpg

Perjantai-ilta jatkui tyttösten kanssa aurinkoa ottaen, jäätelöä ja porkkanakakkua syöden sekä Mattolaiturilla istuskellen. En ollut ikinä ennen käynyt Mattolaiturilla, ja nyt kun kaverit olivat kasassa, ilma mitä ihanin ja ilta vailla määränpäätä, lähdimme katsastamaan paljonpuhutun paikan.

Totesimme viikonlopun aikana, että pitkästä aikaa on ollut sellainen hetki, että on mahdollisuus tehdä asioita spontaanisti. On ihanan vapauttava tunne, kun kalenteria ei tarvitse tavalliseen tapaan tuijottaa tunnin välein tai kiiruhtaa paikasta toiseen minuuttiaikataululla.

20130628_203704.jpg

Pöytää aurinkotuoleja ja vilttiä odotimme täydellä terassilla hetken aikaa samalla, kun kauhistelimme hintoja. Ajatus neljän tytön kesken jaetusta skumppapullosta tyssähti seitsemänkympin listahintaan ja hampaita kiristellen maksoimme sitten Coronasta vajaat kahdeksan euroa. Joo ihan kiva paikka teillä mut niin on toi mun oma parvekekin..

Kateellisina katselimme myös ohi lipuvia jahteja ja niiden kannella vilkuttelevia omistajia. No mutta onpahan Mattolaiturikin nyt koettu ja hyvillä mielin voimme jatkossa kilistellä jossain muualla! Vai sittenkin se rikas mies..

IMG-20130629-WA0001.jpg

20130628_214109.jpg

Lauantai-iltana tonnikalasalaattia, valmistautumista, kynsilakkaa, viiniä ja skumppaa at Vivi’s ja korkkarit kopsuen kohti Kappelia! Magnum-kirppis-kaverini järkkäsi meille kesäksi vip-kortit, joten pääsimme sisään narikan hinnalla. Ja olipa kiva paikka! En vielä viime kesänä asunut Helsingissä ja harvemmin tuli täällä juhlimassakaan käytyä, joten Kappeli oli minulle aivan uusi juttu. Tanssilattia oli kyllä loppuillasta liiankin täysi, joten tanssimme lopulta ulkona ja siitä kiitoksena kirjoittelen täällä nyt kurkku kipeänä. 

DSC04674.JPG

DSC04682.JPG

Muuten oli tosi mukava ilta, joka päättyi pizzaan ja tyttöjen yökyläilyyn luonani.

DSC04685.JPG

DSC04691.JPG

Rakas magnumkirppiskaverini M.

DSC04692.JPG

Ja toinen rakas J.

Sunnuntaina heräsimme ajoissa koomailemaan, söimme aamiaista ja lähdimme Hietsuun Indiedaysin blogikirppikselle, josta onnistuin yhden kenkäparin itselleni taistelemaan. Bongasin myös yhden tositosikivan jutun, jonka puhuin itselleni syntymäpäivälahjaksi, ja nyt se odottaakin avaamista tässä vieressä! Olen niin innoissani ja kerron aivan varmasti jutusta omassa postauksessaan!

 

 

Muoti Ystävät ja perhe Mieli Ostokset