Miksi nainen on naiselle susi?
Olen nyt työskennellyt IT-alalla reilun vuoden ajan, viimeiset pari kuukautta projektipäällikkönä. En tosiaankaan ole IT-nörtti tai -nero, en osaa koodata tai ymmärrä ollenkaan, mistä siinä on kyse, puhumattakaan jostain palvelin- ja pilvihommista – keep that away from me! Toimin projektien koordinoinnista (oikeat ihmiset tekisivät oikeita asioita ja aikataulussa) ja projektien läpiviemisestä. Tietysti toiminnan kehittäminenkin olisi suotavaa. Lisäksi teen sisällöntuotantoa ja markkinointiin liittyviä tehtäviä.
Työssäni olen tekemisissä asiakkaiden kanssa. Suurin osa on mukavaa porukkaa, ja yhteistyö sujuu vallan smoothisti. En tiedä, johtuuko tämä siitä, että varsin usein asiakaskontaktit ovat miehiä. KOSKA (nyt tulee tämän jutun pääpointti): ne kerrat, kun olen naisten kanssa tekemisissä, erityisesti jos kyse on arviolta noin 50-vuotiaista naisista, tilanteet ovat kauniisti sanottuna haastavia (rumasti sanottuna veemäisiä).
Kaikkein yksinkertaisemmankin järjestelmän käyttöön liittyvien asioiden edessä kädet nousevat heti ilmaan. Useimmiten myös ennakkoasenne on jo negatiivinen ”en osaa, enkä halua oppiakaan”. Yritän aloittaa aina leppoisasti kertomalla, että tässä ei nyt tarvita koodarin taitoja ja me kyllä autamme ja mitään ei voi sekoittaa niin, ettei sitä voisi palauttaa ennalleen jne., niin ei. EI.
Lisäksi omissa niskakarvoissa on koko ajan tunne kilpailutilanteesta. Vaikka olisin kuinka mukava, ystävällinen, auttavainen ja ymmärtäväinen, etenen rauhallisesti ja korostan, että yksin ei tarvitse yrittää, vaan voit aina soittaa ja katsotaan yhdessä, niin rouvat istuvat kädet puuskassa ja yrmistelevät. Jotain mä nyt teen pahasti väärin. Yleensä myös tunnustan asiakkaille heti omat taitoni: osaan käyttää tätä järjestelmää, mutta teknisiin kysymyksiin (miksi tässä tapahtuu näin kun tekee näin) en osaa vastata. Tunnustan siis heti omat heikkouteni.
Herkullisin hetki näissä tilanteissa näille asiakkaille on kuitenkin se, jos minä en tiedä jotain tai edustamani yrityksen puolesta on tapahtunut jokin unohdus, virhe tai huolimattomuus. Silloin kyllä suut avautuvat heti, ääni kohoaa kyllä TÄMÄ asia nyt PITÄÄ saada ihan ensimmäisenä hoidettua, ennen kuin voidaan tehdä yhtään mitään.
Nämä samat asiakkaat lähettävät myös materiaalit viestien liitteenä niin, että tekstikentässä ei lue mitään. Nada. Ei edes allekirjoituskenttää.
Joskus jos he sitten soittavat ja pyytävät jossakin tilanteessa apua, enkä osaa ihan samalla sekunnilla vastata, niin luuri lyödään suurin piirtein kiinni. Kerran minulle yksi oikeasti sanoi näin: ”No nyt minä sinulle soitin, etkä sinä osannutkaan minua neuvoa, niin HEI HEI.” Tuut tuut tuut. Wtf? Anteeksi, pitääkö mun tietää heti, jos joku ongelma johtuu sinun vuonna 1995 päivitetystä IE:n selaimesta, saatana.
Ja tämän pitkän ja ärsyyntyneenä kirjoitetun postauksen jälkeen esitän kysymykset:
MIKSI NAINEN ON NAISELLE SUSI?
MIKSI NAINEN HALUAA, ETTÄ TOINEN NAINEN EPÄONNISTUU?
MIKSI NÄILLÄ NAISILLA ON TARVE ALISTAA NUOREMPAA NAISTA?
Ei miehet (useimmat) kohtele mua näin, mutta nämä minua vanhemmat naiset: ne toivoo, että mä epäonnistun.
MISTÄ TÄSSÄ ON KYSE? Onko tämä edes sukupuolikysymys, vai kohteleeko ne miehiä samanlailla?
Olen puhunut. (Enkä ole pitkään aikaan ollut enää harmissani siitä, että olen työpaikan ainoa nainen.)