Kiitos Viking Line

Fakta: Risteilyalusten hiilidioksidipäästöt ovat verrattavissa lentokoneen päästöihin. Risteilylaivojemme päästöt ovat valitettavasti myös polttomoottoriautoilua pahemmat. Tätä en kuitenkaan käsittele laajuudeltaan enempää tässä tekstissä.

Me matkustamme useimmiten Turun ja Tukholman väliä risteilyaluksella. Tarkemmin ottaen matkustamme Viking Linella, joka on meille se kotoisampi vaihtoehto – tällä hetkellä liikennöivien laivojen (Amorella ja Viking Grace) aikataulut, hytit, laivan varustelut ja palvelut ovat meille tuttuja.

Amorella:

Tiedämme, minkä kerroksen mihinkin hytteihin kuuluu liiankin hyvin autokansilla olevien autojen varashälyttimet kimeänä ja kaikuvana ujelluksena, mikäli ne soivat itsekseen matkan aikana.

Tiedämme myös että hyttiradioiden soittamat biisit eivät ole välttämättä ihan tätä päivää, se on hauskaa, ja vaikka yleinen väritys kokolattiamatossa, sohvissa, ovissa ja seinissä sekä käytävillä että hyteissä eivät enää ole täysin trendivärien ja -kuosien huipulla, kokee 12-vuotias Amorellan olevan paras laiva. (Syy tähän on nuorten tila, jossa pingispöytä sijaitsee valoisassa tilassa ylimmällä mahdollisella kannella.)

Tiedämme, että vaikka aamupuuroa ei kahviossa olisi tarjolla, voin buffetin henkilökunnalta tiedustella pelkän puuron ostomahdollisuutta aamulla ennen satamaan saapumista. Parhaina aamuina saamme ostaa buffetista pelkän puuron, jolloin kiitämme hovimestaria ystävällisyydestään ja luottamuksestaan.

Tiedämme myös että lemmikit ovat tervetulleita kaikkiin hytteihin, allergiahyttejä lukuunottamatta.

Tiedän, millaiset laivan kuvalla varustetut tarjottimet kahviossa on.

Viking Grace:

Tiedämme, että eri kerroksissa käytävien kokolattiamatoissa on eri eläimiä samanlaisen lankkukuvioidun pinnan  päällä – toisinaan hyttikäytävämme kokolattiamatossa on leppäkerttuja, toisinaan vaikkapa surenkorentoja 🙂

Tiedämme, että kahdestaan matkustaessamme mahdumme juuri ja juuri melko edulliseen kahden hengen hyttiin (emme koskaan ota hyttiä autokansien alta), jossa tikkaat ovat vain parikymmentä senttimetriä leveät. Tässä hytissä mahtuu juuri kääntymään ympäri, niin pieni se on, mutta plussana siellä on tv. Tiedämme myös että halutessamme hieman leveillä hytissä ja nukkuessamme, voimme varata hytin parisängyllä plus yhdellä yläpuolisella sängyllä.

Tiedämme, millä kannella ja missä penkeissä Turusta Ahvenanmaalle ilman hyttiä matkustavat viettävät aikaansa ja lepäilevät mieluiten.

Tiedämme, että saamme ostettua aamupuuron 2,50 euron hintaan (per henkilö) kahviosta ennen satamaan saapumista.

Tiedämme, milloin olemme Tukholman saaristossa Kummelnäsin kohdalla.

Olemme matkustaneet Viking Linella todella paljon Suomen ja Ruotsin väliä (parhaimmillaan vuonna 2018 vietimme viikonloppuja Suomessa parin viikon välein ja matkat kuljimme laivalla) ja ”Viikkari” onkin lähinnä jo vuosia toiminut meille nimenomaan kulkuvälineenä synnyinmaan ja uuden kotimaan välillä.

Mitä emme Viking Linella tänä päivänä matkustamisesta tienneet, olivat pahvimukit. Pahvimukit! Innostuin tästä ihan älyttömästi, kun huomasin, että hyttien vessojen vaaleamuoviset muovimukit oli vaihdettu pahvimukeihin. Kiitos Viking Line 🥰 niinhän sitä sanotaan, että pienistä puroista syntyy suuri joki. Odotamme myös jo kovasti Viking Glorya, joka risteilee ”meidän” reitillä ensi vuodesta alkaen.

puheenaiheet matkat uutiset-ja-yhteiskunta ajattelin-tanaan
Kommentit (2)
  1. Gracella ei muuten ole hyttejä autokannen alapuolella. Sama koskee kaikkia muitakin uusia laivoja. Tällaisia ei saa enää rakentaa kansainväliseen liikenteeseen.

    1. Kiitos tiedosta, tulin tästä iloiseksi – tätä en Gracesta tiennyt! 🙂 tämä käy hyvin myös järkeen, että uusilla laivoilla hyttitiloja ei autokannen alta löydy.
      /Jenni

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *