Seaspiracy (2021) – dokkari, jonka jälkeen et enää halua syödä kalaa

Katsoin jo pari viikkoa sitten Netflixistä uuden dokkarin Seaspiracy (2021) ja tunsin, että tästä täytyy tehdä postaus.

Ryhdyttyäni vegaaniksi muutama vuosi sitten jäi ruokavaliosta tietenkin myös kala. Yhtäältä siksi, että kala on kallista ja toisaalta siksi, että tiesin, ettei kalan terveellisyys ole ihan maineensa veroista muun muassa kalaan kertyneiden raskasmetallien ja mikromuovin vuoksi. Toki olin kuullut myös tehokalastuksen ympäristöhaitoista, mutta jotenkin ajattelin, ettei se kosketa pohjoismaisia ihmisiä. Syödäänhän täällä enemmän viljeltyä tai paikallisesti kalastettua kalaa. Pakastekalassakin on yleensä aina MSC-merkki, joka signaloi vastuullista kalastusta.

Jostakin syystä ajattelin oikeastaan tämän dokkarin kasomiseen asti, että kala on se kaikista ”harmittomin” eläinperäinen tuote. Ehkä tähän vaikutti se, etten tuntenut kaloja kohtaan samanlaista sympatiaa kuin vaikkapa lehmiä tai sikoja kohtaan, joiden tiesin pystyvän tuntemaan kipua ja kärsimystä,ja joiden kognitio oli kehittyneempi kuin kaloilla. Ennen kaikkea uskoin, etteivät tehokalastuksen haitat ole ympäristövaikutuksiltaan rinnastettavissa naudan tai sianlihan tehotuotantoon, vaikka toki tiesin että sitäkin pitäisi huomattavasti vähentää.

Seaspiracy oli alusta alkaen kylmää kyytiä näille uskomuksille. Tässä dokkarin perusväittämät pähkinänkuoressa:

Vaikka valaiden ja delfiinien pyydystys saakin mediassa paljon huomiota ja herättää ihmisissä vastustusta, on se vain jäävuoren huippu ihmisten tuhoavasta toiminnasta merillä. Esimerkiksi Färsaarten perinteistä valaanpyyntiä on säännöstelty niin paljon, että sitä voisi kutsua jopa vastuulliseksi pyytämiseksi – siitä huolimatta, että se todennäköisesti aiheuttaa valaille suurta stressiä ja kärsimystä.

Kierrätys on ympäristön kannalta hyvä asia ja turhasta muovin käyttämisestä, kuten muovipilleistä, pitäisi luopua. Käyttömuovin osuutta meriin joutuvasta muovijätteestä ja mikromuovin lähteenä on kuitenkin liioiteltu ja saa mediassa suhteettoman suuren huomioon ottaen huomioon, että ehdottomasti valtaosa meriin joutuvasta muovista on peräisin hylätyistä kalastusverkoista, joita ei tunnu mikään laki säännöstelevän.

Vuosittain järkyttävä määrä, en nyt muista tarkkoja lukuja, mutta ihan hirvittävän paljon liikaa kuitenkin, uhanalaisia mereneläviä, kuten delfiinejä, vesilintuja, haita, kilpikonnia ja valaita hukkuu kalastusverkkoihin. Kalastusteollisuudessa tämä kuitataan sanalla ”bycatch.”

On olemassa valvontaelimiä, joiden tehtävä olisi valvoa , ettei kalastuksessa esiinny suhteettoman paljon ”bycatchia”, mistä hyvästä se luovuttaa Dolphin Safe tai MSC -merkinnän kalapaketin kylkeen viestimään kuluttajille kalastuksen vastuullisuudesta. Seaspiracyssä selviää, ettei näillä valvontaelimillä tosiasiassa ole minkäänlaisia resursseja oikeasti mennä kalastusaluksille valvomaan, että kalastuksessa on noudatettu minkäänlaisia varotoimia tai säännöksiä, joten käytännössä vastuullisen kalastuksen merkinnän saa vain omalla ilmoituksella, että ollaan toimittu vastuullisesti. Varmasti valvontaelin tästä hyötyy jotenkin myös rahallisesti. MSC ja Dolphin Safe -merkinnöillä ei siis ole minkäänlaista merkitystä. Vastuullisesti tuotettua kalaa ei yksinkertaisesti ole olemassa, tai kukaan ei sitä ainakaan tällä hetkellä pysty takaamaan. Dokkarissa nostettiin esiin myös, että kalastuksen valvojana toimiminen varsinkin kehittyvissä maissa on vaarallista puuhaa ja moni epäkohdista avoimesti puhunut onkin kokenut hämärän kuoleman.

No, olisiko ratkaisu sitten viljelty kala? Eipä oikeastaan. Viljellyt kalat uivat altaissa omissa ulosteissaan ja kärsivät erilaisista sairauksista. Punainen värikin saadaan niihin ainoastaan ruokaan laitetun väriaineen kautta – muuten viljeltyjen kalojen liha on harmaata. Viljelty kala tuottaa myös valtavan määrän saastetta ympäröiviin vesialueisiin.

Dokkarin loppupuolella puhutaan tehokalastuksen vaikutuksista ihmisyhteisöihin. Esimerkiksi Thaimaassa monin paikoin rikollisjärjestöt hoitavat kalastusta kirjaimellisesti orjavoimin. Ne onnettomat, köyhät kalastajat, jotka joutuvat orjalaivaan, eivät välttämättä pääse sieltä pois vuosikausiin. Ainakaan elävänä. Teho/ryöstökalastus on myös horjuttanut monien kehittyvien maiden, kuten Somalian, paikallista taloutta ja pakottanut köyhät kalastajat hyökkäilemään vesilleen tuleviin aluksiin.

Tärkein pointti on kuitenkin tässä: tämän planeetan ja ihmisten selviytyminen riippuu meristä. Kun ekosysteemistä poistuu yksi laji,kuten vaikkapa kalat tai hait, vaikuttaa se joka ikiseen ekosysteemin osaseen, kuten vaikkapa planktonin määrään, josta suurin osa ilmakehämme hapesta on peräisin. Tuhoamalla meriä, tuhoamme samalla omaa tulevaisuuttamme tällä planeetalla.

Paljon voisi puhua dokkarin paikoin häiritsevästä retorisesta tyylistä. What the health (2017) -vegaanidokkarin tyyliin kaikki henkilöityy dokumentaristijamppaan, ja näemme joka käänteessä hänen reaktionsa asioihin. Näemme, kun hän yrittää saada haastatteluja joidenkin suurten firmojen edustajilta kävelemällä pääkonttorin aulaan ja kyselemällä hallintohenkilökunnalta kysymyksiä tyyliin ”oletko jo lakannut lyömästä vaimoasi?” Se ei mielestäni vain toimi. Toivoisin, että tulevaisuudessa näkisimme lisää samoja aiheita käsitteleviä dokumentteja ja tutkivaa journalismia, mutta hieman erilaisella otteella. Tiedostaen, että täysi objektiivisuus asiassa on tietenkin mahdotonta.

Jostakin syystä monelle dokkarissa haastatelluille henkilöille tuntui olevan täysin mahdotonta myöntää, että paras asia, jonka peruskuluttaja tällä hetkellä voi tehdä merien elpymisen kannalta on lakata syömästä kalaa tai ainakin tuntuvasti vähentää sitä. Kala on terveellistä! Sen syöminen on perinne! Se kuuluu terveelliseen ruokavalioon! Omega 3! Olen varma, että monessa kulttuurissa, myös suomalaisessa, sen ehdottaminen herättää varmasti voimakasta vastustusta ja epämukavuutta, mitä olisi tärkeää tutkailla monesta näkökulmasta.

Itse olin dokkarin katsomisen jälkeen entistä vakuuttuneempi siitä, että vegaaniksi ryhtyminen oli tähänastisen elämäni paras päätös.

Katsoitko sinä jo Seaspiracyn? Mitä mieltä olit siitä?

Kuva: Netflix

Puheenaiheet Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta Vastuullisuus

Miestä ei voi raiskata? Bridgertonin herättämiä pohdintoja suostumuksesta ja vapaaehtoisesta lapsettomuudesta

*Tämä postaus sisältää spoilereita Netflixin sarjasta Bridgerton.*

Bridgerton/ Netflix

Katsoin välipäivien ratoksi 1800-luvun Englantiin sijoittuvan romantiikantäyteisen Bridgerton -sarjan, kuten ilmeisesti puolet suomalaisista. Sarja oli viihdyttävä ja koukutti varsin tehokkaasti. Erityisesti miellytti se, että tummaihoiset näyttelijät näyttelivät sarjassa monia päärooleista. Muun muassa Englannin kuningattaren roolissa oli tummaihoinen nainen. (Myöhemmin luin, että kuningatar Charlotten on tosielämässäkin ajateltu olleen afrikkalaista syntyperää.)

Bridgerton -sarja perustuu Julia Quinnin kirjasarjaan. Kirjojen ja sarjan keskiössä on korkeassa yhteiskunnallisessa asemassa oleva Bridgertonin perhe, jonka naimaikäisille lapsille pitäisi löytää vähintään yhtä korkeassa asemassa olevat morsiot ja sulhaset. Jokainen Jane Austeninsa lukenut tietää jutun jujun.

Toinen keskeinen perhe sarjassa on Featheringtonit, jotka ovat aatelisuudestaan huolimatta selkeästi Bridgertoneja alemmassa asemassa. Siinä missä Bridgertonit huokuvat hiljaista arvokkuutta ja arvovaltaa niin käytökseltään kuin pukeutumiseltaan, Featheringtonin perheen matriarkka on nousukasmainen ja pukee tyttärensä räikeisiin väreihin ja kuoseihin. Leikkisän ja kekseliään puvustuksen tarjoama visuaalinen karkki olikin yksi sarjan parhaista puolista.

Ensimmäisellä kaudella keskiössä on Bridgertonien vanhin tytär, kuvankaunis Daphne. Tämä kesyttää itselleen erinäisten myrskyisten vaiheiden kautta kuolettavan komean herttuan, joka Daphnen tietämättä taistelee menneisyyden haamujensa kanssa.

Bridgerton/ Netflix

Toisin kuin sisarensa Eloise, joka avoimesti suree naisten kapeaa roolia yhteiskunnassa ja tuntee jatkuvaa vapaudenkaipuuta, Daphne on arvoiltaan perinteisempi ja on päättänyt pelata niillä korteilla, jotka elämä on hänelle jakanut – mikä kuitenkin on enemmän, kuin monella muulla. Hänen suuri haaveensa on mennä naimisiin ja tulla äidiksi. Herttua Simon, joka skandaalin pelossa joutuu lopulta puoliväkisin avioon Daphnen kanssa (vaikka molemmat ovatkin salaa aivan hulluina toisiinsa), sanoo suoraan, että vaikka he menisivätkin naimisiin, ei hän voi saada lapsia. Daphne luulee, että kyse on fyysisestä ongelmasta, mutta totuus onkin, ettei Simon halua lapsia, sillä hänet on traumatisoinut kokemus isän hylkäämisestä ja julmuudesta.

Tässä kohtaa pitääkin mainita, että sarjassa on paljon seksiä. Kesällä Normal People -sarjan yhteydessä kohistiin sen realistisista seksikohtauksista ja ilmestyi artikkeleita, jossa kerrottiin intimacy coordinatorin työnkuvasta, jonka avulla ne saatiin aikaiseksi. Bridgertonissa on käsittääkseni niin ikään käytetty samanlaista seksikohtausten koreografioinnin ammattilaista, jonka avulla jokainen liike suunnitellaan etukäteen kuin tanssissa tai taistelukohtauksessa. Täytyy sanoa, että vaikutelma on erittäin tehokas. On varmasti myös näyttelijöille mukavampaa, kun ei tarvitse pelätä toisen tekevän jotakin yllättävää ja rajoja ylittävää.

Bridgertonissa on kuitenkin eräs seksikohtaus, joka mielestäni oli erittäin ongelmallinen. Siinä Daphne, saatuaan tietää, ettei Simonin lapsettomuus ole kiinni fyysisestä ongelmasta vaan siitä, ettei hän koskaan laukea Daphnen sisälle, määrätietoisesti viettelee Simonin ja sillä hetkellä kun tämä yrittää vetäytyä yhteydestä ja sanoo monta kertaa ”odota”, hän ei kuuntele vaan hoitaa homman omavaltaisesti loppuun asti. Olin tosi järkyttynyt kohtauksesta. Jos sukupuoliroolit olisivat käänteiset, nähtäisiin kohtaus yksiselitteisesti raiskauksena. Pahinta oli, ettei Daphne koskaan ymmärrä tehneensä mitään väärää, ja sarja kutsuukin katsojan näkemään tilanteen vain hänen näkökulmastaan. Kaikki käännetään Simonin viaksi, koska hän on johtanut Daphnea alun alkaen harhaan. Tuli mieleen sarjaa katsellessa, tajusivatkohan sarjan tekijät itsekään kyseessä olleen raiskaus?

Lopussa Daphne onnistuu tosirakkauden voimalla ”parantamaan” Simonin vapaaehtoisesta lapsettomuudestaan ja he saavat lapsen. Pidän harmittavana tätäkin tv-sarjoissa ja elokuvissa yleistä tropea, että vapaaehtoinen lapsettomuus esitetään melkein aina seurauksena lapsuudentraumoista ja päätöstä lasten hankkimisesta puolestaan merkkinä siitä, että hahmo on viimein päässyt niistä yli. Lapsen saaminen on siis elokuvissa ja sarjoissa yleensä aina parantava kokemus.

Varmasti tosielämässäkin päätös olla koskaan hankkimatta lapsia voi monella johtua ikävästä lapsuudesta ja halusta olla siirtämättä traumakokemuksia eteenpäin jälkipolville. Mutta ihan yhtä usein se voi johtua myös siitä, että ihminen vain yksinkertaisesti pitää itsestään ja elämästään lapsettomana. Mielestäni myös päätös lasten hankkimisesta voi kummuta traumaattisesta lapsuudesta ja halusta korjata omalla vanhemmuudellaan jotakin. Lapsen saaminen voi toki olla kokemuksena parantava, mutta kuten kaikki voimakkaat äärikokemukset, voi se samalla olla myös traumaattinen ja hajottava. Lapsuudenhaavat voivat avautua uudelleen kun tulee itse isäksi tai äidiksi. Olisi mukavaa saada enemmän tv-sarjoja ja elokuvia, joissa lasten saamista ei nähdä pelkästään onnellisen parisuhteen huipentumana.

Tällaisia ajatuksia herätti siis Bridgerton -sarja. Luin jostakin, että kirjassa tuo raiskauskohtaus on itseasiassa pahempi kuin sarjassa. Romanssigenre on muutenkin tunnettu siitä, ettei suostumusta oikein osata käsitellä, minkä vuoksi raiskaukset, seksuaalinen ahdistelu ym. esitetään seksikkäänä eikä ahdistavana. Paljon olisi korjannut sekin, jos Daphne olisi lopulta ymmärtänyt tekonsa vakavuuden, lakannut käyttäytymästä kuin marttyyri ja pyytänyt Simonilta anteeksi. On aikamoinen tuulahdus menneisyydestä vain ohittaa raiskaus, vierittää se uhrin syyksi tai jopa yrittää löytää sille oikeutusta.

Mitä mieltä olette Bridgertonista? Heräsikö muille samanlaisia ajatuksia?

Kuvien lähde: IMDB. En omista oikeuksia. Kuvien käyttö Fair use -periaatteiden mukaista.

Kulttuuri Leffat ja sarjat Ajattelin tänään