Superfood sipuli

Superfood sipuli

 

Superfoodit ovat olleet viime aikoina monen kielellä – myös aivan kirjaimellisesti. Pakurikääpä, gojimarja, spirulina, raakakaakao, maca, hamppu, chia, kookosöljy: superfoodien lista on pitkä ja eksoottisen kuuloinen. Mutta voisiko listan jatkeeksi lisätä myös sipulin, tuon hieman tylsän ja tavallisen vihanneksen, joka usein jää vaille ansaitsemaansa arvostusta? Itse asiassa, muotoillaanpa uudestaan: voisiko listan jatkeeksi lisätä myös sipulin, tuon kversetiini-nimistä flavonoidia, antioksidantteja ja vitamiineja sisältävän herkullisen vihanneksen, jota luonnon omaksi antibiootiksikin usein kuvataan?

 

Superfood sipuli

 

Itse tunnustauduin melkoiseksi sipulihifistelijäksi. Käytännön tasolla se ilmenee esimerkiksi kaupan vihannesosastolla: kyllä, olen juuri se, joka hipelöi sipuleita, valitsee valkosipulinsa tarkkaan ja iloitsee, kun lähikaupasta löytyy kotimaista kynsilaukkaa, joka ei todellakaan ole itsestäänselvyys. Olenpa pitänyt joskus koulussa esitelmänkin, kuinka valkosipuli kuoritaan helposti (vastaus on kiertämällä valkosipulinkynttä molemmista päistä, jolloin kuoret pongahtavat irti)! Sipuli on monikäyttöinen ja sopii moneen ruokaan makua antamaan. Erilaisia sipulilajikkeitakin on runsaasti, lisää voit lukaista vaikkapa Puutarhaliiton sivuilta. Mainittakoon vielä, että sipuli on valittu myös vuoden 2015 vihannekseksi, onnea sipuli!

 

Superfood sipuli

 

Herkullisen maun ja terveellisyytensä lisäksi sipulit – ja erityisesti valkosipulit – ovat mielestäni myös varsin kaunis sisustuselementti keittiössä. Katsokaa nyt näitäkin ihanan värisiä söpöläisiä kulhossa, näyttävät lähes marengeilta:

 

Superfood sipuli

 

Tässä vielä eräs helppo ja nopea sipuliohje, jota itse silloin tällöin pyöräytän joko lisukkeeksi tai muuta ruokaa maustamaan (sopii esim. salaatin sekaan):

 

Marinoidut punasipulit

 

1 punasipuli

(½ sitruunan mehu)

loraus omenaviinietikkaa

n. 2 rkl hunajaa

½ dl kylmäpuristettua oliivi- tai rypsiöljyä

ripaus mustapippuria

pari ripausta suolaa

 

Kuori punasipulit ja leikkaa niistä ohuen ohuita renkaita. Sekoita marinadin ainekset keskenään ja lisää sipulirenkaat joukkoon. Anna tekeytyä jääkaapissa muutama tunti tai seuraavaan päivään, mikäli maltat odottaa.

 

Superfood sipuli

 

Vinkki! Jos sipulin ravintoarvot kiinnostavat, kannattaa kurkata Finelin sivuilta lisätietoa. Varsin kätevä sivusto muutenkin, suosittelen!

 

Kommentit (4)
  1. …ja näitäkin on tehtävä! Just oon miettinyt, mihin käytän kaapissa olevan etikan, kun sitä yhteen reseptiin ostin eikä me oikein muuten käytetä. Marinoidut punasipulit on ihan sairaan hyviä mutta en tiedä miks en oo koskaan tullu ajatelleeksi tehdä niitä itse.

    1. Punasipuli on muutenkin tosi hyvää! Itse uskottelen itselleni, että marinoitu, mutta kuitenkin raaka sipuli sisältää (toivottavasti) jonkin verran vielä niitä antioksidanttejakin, kun sitä ei ole kypsennetty. 🙂

      1. Varmasti sisältää. Tosin ne pitäis kai syödä aika pian leikkaamisen jälkeen.. No, hyvää ainakin on 🙂

        1. Totta. 🙂 Jostain luin myös, että tuota kversetiini-flavonoidia on eniten sipulin uloimmissa kerroksissa.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *