Murrekielikoulu

Tiiättekö kun mun sydän ihan välillä itkee verta, kun huomaan puhuvani ihan tamperetta. Kun en oo tamperelainen, paitsi paperilla. Kurjasti se mää ja sää ja eisevväliä ja pipa ja muut kummajaisuudet tarttuu puheeseen. 

Voi kun pääsisi sellaiseen murrekielikouluun. Siellä palautettaisiin mieleen se oma rakas puhetapa, siellä salisi hokea ketä ja kui ilman että siitä valitetaan (enemmänkin siihen jopa kannustettaisiin) ja saisi olla juuri niin lyhytsanainen ja töksähtelevä kun on. Ilman että syytellään että komentelee tai käskyttää.

Ensin otettaisiin piirtoheittimellä ensimmäinen harjoituslause.

”Voi kun mieleni tekee hieman kahvia. Voisitkohan sinä käydä keittämässä pari kupillista?”

Sitten jokainen osallistuja sanoisi tämän niinkun nyt sanoo, vähän sellainen lähtötasotesti ikäänkuin.

”Tekis kyl mieli vähän kahvii. Voisiks sää käydä keittääs pari kupillist?” sanoisin, ja lähtötasoksi merkittäisiin tilanne hälyyttävä.

Opettaja sitten kertoisi miten tuo oikeasti pitää sanoa, käytäisiin lausumista, äänenpainotuksia, intonaatioita ja sellaisia läpi. Sitten tunnin lopussa osaisin sanoa taas oikein.

”Et viittis men keittä vähä kaffet. Ja onks paakkelssi kans?”

Puheenaiheet Ajattelin tänään

Kas, syksy

Olin tänään PTn rääkättävänä kanssa treenaamassa, tehtiin sellanen vanhan liiton (ehehe, oon oikeesti niin vanha että saan käyttää tota termiä) salitreeni. Penkkipunnerrusta, Smithkyykkyä, mavea ja sellasta. Voipi olla kroppa solmussa aamulla, vaikka ihan oikeasti venyttelin äsken ja kaikkea. Mutta ai vitsit oli kivaa salilla. Vaikka PT ujuttikin salaa painoja. Sillä aikaa kun tein pulldownia, niin se ketku kävi lisäämässä Smithiin painoja.

”Ohhoh, tää onkin paha.”

”Joo, mää pistin lisää painoja kun sää et vielä irvistänyt äsken.”

”….”

Niinno, meillä luistelussa opetettiin että ihan sama sattuuko, hymyilet niinkun huomista ei olis. Kotimatkalla kyllä hymyilytti, vaikka seuraavat yhteistreenit on sovittu teemalla ”juostaan Pyynikillä portaita ylös ja alas”.

2012-10-02_15.54.15.jpg

2012-10-02_15.54.29.jpg

2012-10-02_15.54.22.jpg

Syksy, se on näemmä täällä. Toistaiseksi on vielä nätit värit, mutta kyllä se loska sieltä tulee. Ja kylmä. Ja lumi ja räntä!

Suhteet Oma elämä Liikunta Mieli