Blogiyhteistyö
Blogiyhteistyö on yhteistyötä, kumppanuutta tai sponsorointia. Blogiyhteistyön idea perustuu siihen, että molemmat osapuolet; sekä kirjoittaja että yritys voittavat. Bloggaaja eli sisällöntuottaja kirjoittaa artikkelin tai esittelee tuotteen koko kansalle. Tuote voidaan esitellä, arvioida ja näyttää. Tämä voidaan tehdä kuvina tai videolla. Tuote voi olla mitä vaan, kuten vaikkapa palvelu. Bloggaaja on mielipidevaikuttaja, joka pyrkii omilla tiedoillaan vaikuttamaan ihmisten mieliin. Korvaukseksi bloggaaja saa pitää esittelemänsä tuotteen, lisää tuotteita, palveluita tai rahallisen korvauksen, jonka mainostajan kanssa sopivat yhdessä. Yritys saa rahaa ihmisistä, jotka tilaavat esiteltävän tuotteen tai jotka menevät yrityksen sivuille. BLOGINÄKYVYYS on tässä se juttu. Yritys ei joudu maksamaan kalliille mainostoimistolle mainoksesta, vaan näkyvyyden mediassa tarjoaa bloggaaja. Yritys saa lisää asiakkaita, kun lukijoita tulee blogiin lisää tai blogin lukija kertoo kaverilleen asiasta, artikkelista tai tuotteesta. Bloggaaja voi mainostaa myös omia tuotteitaan, palveluitaan tai yritystään. Monet bloggaajat eivät tee ilmaiseksi yhteistyötä, vaan vaativat aina rahallisen korvauksen tekemästään työstä.
Sanonta menee: ”Se ei ole hullu joka pyytää, vaan hullu joka maksaa”
Tunnettujen bloggareiden väitetään (suomessa) tienaavan kuten huippulääkärien. He saavat vakituisina kirjoittajina palkan blogiyhteisöstä/lehdestä ja tämän lisäksi tuloja yhteistyöstä ja mainostempuilla. Kiinnostuitko? Niin minäkin. Kuitenkin, hyvin harva suomessa tienaaa bloggaamisella yhtään mitään.
Miten sitten edetä?
Ensiksi pitää miettiä, että rakastaako kirjoittamista?
Seuraavaksi, mistä haluaa kirjoittaa?
Sitten vain aloitetaan blogi.
Blogia tulisi päivittää monta kertaa viikossa. Jos olet kiinnostava, niin sinut kyllä huomataan. Tällöin mainostaja, yritys tai palvelu ottaa yhteyttä sinuun sisällöntuottajana. Vaihtoehtoisesti, voit itsekin ottaa yhteyttä ja ehdottaa yhteistyötä yritykselle. Monet firmat suhtautuvat nihkeästi pyyntöihin ja ennen yhteydenottoa kannattaisikin selvittää, että onko kyseinen firma kuinka bloggaajaystävällinen? Tämä voi selvitä jo siitä, että lukeeko yrityksen sivuilla mitään kumppanuudesta, yhteydenotosta tai affiliateyhteistyöstä.
Olen itse tehnyt yhteistyötä vain kolmen kotimaisen yrityksen kanssa. Näistä suurin yhteistyökumppanini on Hyvinvoinnin Tavaratalo, jonka tuotteisiin uskon ja jonka tuotteita käytän paljon itse. Ideaalinen tilannehan on sellainen, että sisällöntuottaja kirjoittaa asioista, joista hän itse pitää. Tiedän kuitenkin, että monet bloggaavat vain rahan takia. Mutta, kukapa ei haluaisi rahaa? Minäkin voisin kuvitella tekeväni kirjoittamista leipätyönäni, koska se on jo lapsesta asti ollut haaveeni. Realisti pitää kuitenkin olla. Bloggaaminen ja huomatuksi tuleminen ei ole suomessa helppoa. Kolmeen yritykseen otin itse yhteyttä ja ovat siis oman ahkeruuteni ansiota. Nyt minut on bongattu ulkomailla. Huvikseni googletin itseni ja olipa tekstiäni käännetty aasiaksi, venäjäksi kuin muuksikin. Sähköpostiini on tullut ulkomailta viestejä, joissa ehdotetaan kosmetiikkayhteistyötä. Olen erittäin imarreltu tästä, mutta jos yritys ei ole tunnettu TAI yrityksen verkkosivut ovat hämärät, niin kaikella kunnioituksella jätän väliin. Lisäksi ulkolaisia yrityksiä ei sido kuluttajansuojalait, vaikka tietyt kansainväliset lakipykälät ovatkin kaikille samat. Seurauksethan voivat olla mitä karmeimmat. Toiseksi, vaikka itse en toimisi koe-eläimenä, niin kestäisikö moraalini tuotteen mainostuksen ja siitä seuranneet haitat jollekin lukijalleni? No ei todellakaan! Oli kyse siis ulkomaalaisesta tai suomalaisesta yrityksestä, niin teen yhteistyötä vain tunnettujen yritysten ja merkkien kanssa, sekä sellaisten sivustojen kanssa, joihin luotan ja uskon 100%.
Tästä tullaan siihen, että bloggaaja on useammin luotettavampi mainostaja kuin isoimmat konsernit konsanaan. Bloggaaja välittää kuluttajasta ja siitä, millaisen jäljen hän tekee tai millaisen maineen hän saa. Iso mainostoimisto ei välitä muusta kuin rahasta ja ongelmat voidaan helposti pyyhkiä maton alle. Joten ensikerralla, kun mietit jonkun tuotteen/palvelun ostamista, niin katso ensin onko sisällöntuottaja tehnyt siitä esittelyn? Tee ostospäätös vasta tämän jälkeen.
Tässä siis pähkinänkuoressa, mitä untuvikko tietää luotettavasta blogiyhteistyöstä. Ammattilaisilla on varmasti omat näkemyksensä asiaan. :)