Kuukausi ilman lihaa sekä asiaa meidän ruokatavoista

Lihattomasta lokakuusta ovat varmaan kuulleet jo kaikki. Kuuntelin töissä suorana tätä Docventuresin radiolähetystä, jossa Luontoliiton toiminnanjohtaja Leo Stranius haastoi ohjelman juontajan Riku Rantalan pidättäytymään lihan syömisestä kuukauden ajan. En tuolloin vielä tiennyt, minkä joukkoinnostuksen haaste saisi taakseen. Unohdin jopa koko jutun. Siinä samalla tein kuitenkin itseni kanssa sopimuksen vähentää lihan käyttöä. En muista enää, mistä ajatus tuli. Ensimmäinen lihaton päivä oli viime lauantai eli 28.9.13. Vasta tämän jälkeen havahduin mediassa pyörineeseen sanapariin ”lihaton” ja ”lokakuu” ja muistin radio-ohjelman. Koska olin jo ennättänyt tehdä päätöksen lihan syönnin vähentämisestä, ajattelin kokeilla haastetta muiden mukana ainakin tuon kuukauden mutta todennäköisesti myös pitempään. Tosin en pysty toteuttamaan täysin lihatonta ruokavaliota, jos kala katsotaan myös lihaksi. Siitä en nimittäin aio luopua.

(kuva täältä)

Tässä vaiheessa lienee hyvä kertoa ruokavaliostani. Syön paljon kasvispainotteista ruokaa, en ole kuitenkaan vegaani. Käytän maitotuotteita, kananmunia, kalaa, kanaa ja kalkkunaa. Punaisen lihan käytön lopetin vähitellen tämän vuoden aikana enkä ole sitä enää pariin kuukauteen ostanut tai syönyt. Tilaisuuden tullen voisin kuitenkin nauttia riistalihaa. Lisäksi en syö leipää juuri lainkaan. Puuroa teen, käytän kauraa, hirssiä, tattaria ja spelt-täysjyvämannaa. Mitään gluteenitonta ruokavaliota en kuitenkaan noudata, koska makeat leivonnaiset ym. maistuvat hyvin noin kerta viikkoon. Suklaata menee myös kerran viikossa, muuta karkkia en syö. Rasvoista käytän rypsiöljyä, oliiviöljyä ja pellavasiemenöljyä. Pähkinät ja siemenet kuuluvat myös päivittäiseen ruokavalioon.

Pojalle annan suurin piirtein samaa ruokaa, pois lukien makeat herkut, pellavasiemenöljy, pähkinät ja siemenet. Mies syö myös melkein samalla tavalla kuin minä. Poikkeuksia kuitenkin löytyy. Hän käyttää edelleen punaista lihaa ja ostaa sitä myös kotiinmme. Hän ei syö puuroja mutta puputtaa leipää. Suklaa ja muut makeiset ei juurikaan maistu, mutta sipsit kylläkin – tosin vain viikonloppuisin.

Minä olen yleensä se, joka suunnittelee ruuat meillä ja laittaa ne. Mies toki auttaa tarvittaessa, kunhan tietää, mitä pitäsi kokata. Nykyään syömme kaikki samaa ruokaa, kun poikakin täytti viime kuussa vuoden ja on alkanut totutella aikuisten ruokaan. Pojan ruuat tosin maustetaan miedommin ja suolaa ei juuri käytetä. Kun mies haluaa syödä punaista lihaa, se on yleensä pihviä – kesällä myös grillimakkaraa. Tuolloin joudutaan tekemään kaksi satsia ruokaa, jotta myös poika ja minä saadaan syötyä. Mies saattaa joskus hajamielisyydessään ostaa myös naudan jauhelihaa, vaikka olen pyytänyt olemaan tuomatta sitä meidän jääkaappiin. Aina tosin lihalle on löytynyt jotain käyttöä.

Lihatonta lokakuuta olisi siis tarkoitus viettää seuraavin suunnitelmin. Itse pyrin minimoimaan vaalean lihan käytön, mutta kalaa syön normaalisti. Poika saa lihaa kuten aiemminkin, pari kertaa viikossa. Mies ei osallistu koko haasteeseen vaan jatkaa tuttua ruokavaliotaan. Tiedossa on siis useamman ruokalajin tekemistä yhdellä ateriakerralla seuraavien viikkojen aikana. Mutta se kestettäkööt, en nimittäin aio luopua tästä haasteesta tai joustaa siihen asettamistni tavotteista.

Kerrotaan vielä lopuksi, että nyt on meneillään seitsemäs päivä ilman lihaa, kalaakaan en ole syönyt. Ja olo tuntuu jotenkin erilaiselta: virkeämmältä ja hyvinvoivalta. Muita elintapoja en ole muuttanut, joten kai se on ruokavalion aiheuttamaa. Toivon mukaan.

🙂

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Terveys

Lähiruokamarkkinat Fiskarsissa

Viime sunnuntai oli sikäli poikkeuksellinen päivä, että sain viettää yksin laatuaikaa. Mies oli lupautunut olemaan pojan kanssa, jotta tämä äiti pääsisi tuulettamaan päätään. Mutta mitä sitä voisi tehdä sunnuntaina, pyhänä? Ei hätää, ratkaisu oli tiedossa – nimittäin lähiruokamarkkinat.

img_2662_paint.jpg

Slow Food Västnyland järjesti länsiuusimaisille elintarviketuottajille neljännen kerran lähiruokamarkkinat. Koko viikonlopun kestänyt tapahtuma järjestettiin tänä vuonna Fiskarsin ruukissa. Kävin samaisilla markkinoilla ensimmäistä kertaa yhdessä miehen kanssa kaksi vuotta sitten, ja niistä jäi tuolloin kiva tunnelma. Niinpä ei tarvinnut paljoa miettiä, menisinkö uudestaan, jos tilaisuus siihen tulisi. Tottakai.

Ennen kuin päästään Fiskarsiin, näytetään päivän asukuvia. Punamustalinjalla mentiin aika pitkälti. Autokin on sävy sävyyn. Mitenköhän monta kertaa olen aikonut luopua noista vintage nilkkureista?  Siitä huolimatta ne kuitenkin löytyvät jaloistani joka syksy. Kengät ovat olleet hyvälaatuiset ja kestävät, kunhan olen vain muistanut huoltaa niitä. Suomalaista laatutyötä…hmmm…80-luvulta?

img_2676_paint.jpg

 

img_2679_paint.jpg

 

img_2684_paint.jpg

 

img_2680_paint.jpg

 

Trenssi – Somewhere/Ellos, mustat samettihousut ja harmaa huivi – H&M, punaiset nahkanilkkurit – Starkline (2nd hand), laukku – Louis Vuitton

 

Ennen ruokamarkkinoille sujahtamista kävelin muuten Fiskarsissa ja piipahdin parissa liikkeessäkin. Ihmisiä ei ollut mitenkään tuhottoman hirveesti liikkeellä, vaikka markkinaviikonloppu olikin. Olisikohan suurempi ryntäys ollut sitten edellisenä päivänä?

img_2661_paint.jpg

 

img_2655_paint.jpg

Petris Chocolate Room – tällä kertaa ei menty sisälle asti

img_2660_paint.jpg

 

img_2659_paint.jpg

Ihana Puoti, josta saa esimerkiksi tuoretta leipää

img_2657_paint.jpg

 

Pienen kiertelyn jälkeen oli aika suunnistaa itse ruuan pariin. Markkinat oli jaettu neljään alueeseen. Svarta salenissa eli Mustassa salissa sai maistella ja ostaa lähituottajien antimia. Myös pieniä ruoka-annoksia oli mahdollisuus nauttia. Harmi vain, että olin ehtinyt syödä ennen Fiskarsiin lähtöä. Niinpä tyydyin ostamaan vain jälkkärin – jäätelöä ja kahvia.

img_2666_paint.jpg

 

img_2667_paint.jpg

 

img_2664_paint.jpg

Lakkajäätelöä, valmistajana Herrgårdsglass

Mustan salin vieressä oli Vita salen, Valkoinen sali, jossa pidettiin erilaisia ruokaan liittyviä esitelmiä, tietoiskuja ja paneelikeskusteluja suomeksi sekä ruotsiksi. Aiheina oli esimerkiksi maidon historia, maalla tuotettu jäätelö, hunajatuotanto sekä yrtit ja villikasvit. Tuo viimeksi mainittu olisi kiinnostanut paljon, mutta valitettavasti se oli ollut ohjelmassa vain edellispäivänä lauantaina.

Ulkona Torgetilla eli torilla oli länsiuusmaalaisia ruuantuottajia myyntipuuhissa. Tarjolla oli muunmuassa vihanneksia, juureksia, kananmunia, kalaa, leipää, yrttejä, mehuja, hilloja ja säilykkeitä. Lapsia ja miksei aikuisiakin varten paikalle oli tuotu kanoja katseltaviksi ja ihmeteltäviksi. Itsekin pysähdyin hetkeksi niitä ihastelemaan, kuvaa en kuitenkaan kehdannut napata. 🙂

img_2672_paint.jpg

 

img_2670_paint.jpg

 

img_2671_paint.jpg

 

img_2669_paint.jpg

 

img_2668_paint.jpg

 

Markkinoiden neljäs alue sijaitsi Sädesmagasinetissa eli Viljamakasiinissa. Siellä jatkui lähituottajien myyntipisteet. Tarjolla oli esimerkiksi erilaisia lihatuotteita, viljatuotteita, hunajaa, hilloja, suklaata, mehuja ja leipiä.

img_2673_paint.jpg

 

img_2675_paint.jpg

 

Kotiin viemisiksi tuli ostettua meillä usein käytettyjä juttuja. Erikoisuudet saivat jäädä Fiskarsiin, vaikka mielellään niitäkin olisi voinut ostaa. Mutta ehkä ensi kerralla sitten.

img_2689_paint.jpg

Kaurahiutaleita ja spelttiryynejä – luomua kumpikin, Mörby gård

img_2701_paint.jpg

Kananmunia ja perunoita, Stenkulla gårds / Lars Forsstedt

img_2706_paint.jpg

Ja niin, pitihän sitä muutakin hankkia kuin ruokaa. Desicon käsinvalmistetut pöytäkynttilät Fiskarsin Onoma shopista

 

Näiden vuosittaisten lähiruokamarkkinoiden lisäksi Fiskarsissa on pidetty muutaman kerran Maan maut -niminen tapahtuma, viimeksi elokuussa. Siellä en ole vielä ehtinyt kertaakaan käymään, mutta josko seuraavalla kerralla onnistuisin. Lähiruokamarkkinoille palataan ehdottomasti ensi vuonnakin ja toivottavasti koko perheen voimin.

🙂

Koti Ruoka ja juoma