Lastenkirppis ja toteutumaton raskaus

img_2752_paint.jpg

Viime sunnuntai ei ollut helppo päivä. Olin jo aikaisemmin päättänyt lähteä tuolloin piipahtamaan lähellä järjestettävälle lasten kirppikselle, vaikkei meillä olekaan tällä hetkellä tarvetta hankkia mitään pojalle. Oli vaan kiva päästä katselemaan ja kiertelemään. Sunnuntai tuli, ja olin heti aamusta itkuinen. Välistä jo tuntui, että koko kirppis saisi jäädä.

Itkuisuus oli alkanut jo edellisiltana. Aiemmin päivällä oli tapahtunut se, minkä olin salaa toivonut jäävän tapahtumatta. Menkat nimittäin alkoivat. Jo useamman päivän ajan ennen sitä olin tuntenut outoja tuntemuksia alavatsan seudulla. Samantyyppisiä kuin viime vuonna, ennen kuin sain tietää olevani raskaana. Samanlaisia tuntemuksia olin kokenut myös yli kymmenen vuotta aiemmin, kun ihan ensimmäistä kertaa tulin raskaaksi ja joka sitten päättyi kuitenkin lopulta keskenmenoon. Mutta tiesin siis, että nuo kyseiset tuntemukset voisivat tarkoittaa mahdollista uutta raskautta. Niinpä olin muutaman päivän ajan salaa toivonut parasta. Mutta sitten kaikki haaveet kaatui tuosta noin vaan, ja nyt ollaan taas nollapisteessä.

Vauvakuumehan mulla on ollut jo jonkin aikaa, mutta uutta raskautta ei toistaiseksi ole yritetty tosissaan. Poikakin on vasta reilun vuoden vanha, ettei uuden tulokkaan välttämättä ihan vielä tarvi ilmoittaa olemassaolostaan. Mutta silti se riipaisi liikaa, kun sain todeta, etteivät ne toiveet nyt sitten vielä toteudukaan. Ja niin kun olin niihin jo takertunut.

Sunnuntaiaamun paha olo meni pois lounasaikaan mennessä, ja niinpä iloisemmin mielin pakkasin rattaat ja pojan autoon ja huristelin kirpparille. Myyjiä oli kiitettävästi, ja tavaraa tuntui riittävän. Hyvä, että ihmiset innostuvat siivoamaan kaappejaan ja kierrättämään vaatteita sekä tavaroita eteenpäin. Mutta sitten kesken kaiken alkoi niitä muistutuksia kävellä siellä täällä vastaan: nimittäin tulevia äitejä pyöreiden mahojen kanssa. Ajatukset lähtivät heti karkailemaan, eikä kiertelystä tullut sen jälkeen enää oikein mitään. Hajamielisenä tutkiskelin myyntipöytiä, eikä mikään tuntunut kiinnostavan. Mieskin kysyi kotiin palattuamme, eikö mitään löytynyt. Ei löytynyt ei. Tai oli siellä erikokoisia pyöreitä mahoja. Semmosen pienen pyöreän olisin voinut kaapata itselleni.

Päivä jatkui, ja pystyin kotiin tulon jälkeen vähitellen taas miettimään muita juttuja. Raskaushaaveetkin jäivät taas toistaiseksi taka-alalle. Tiedän, että jonain päivänä ne vielä toteutuvat. Pitää vaan jaksaa odottaa. Olla tarpeeksi kärsivällinen. Olen toki iloinen kaikkien muiden odottavien äitien puolesta, vaikka tunteet aina välillä myllertävätkin suuntaan jos toiseen. Pystyn ihastelemaan heidän pyöreitä mahojaan, koska luotan siihen, että olen itse vielä myöhemmin samassa tilanteessa. Takuu varmasti.

🙂

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe

Kuukausi ilman lihaa – ensimmäinen viikko

Lihaton Lokakuu on pyörähtänyt käyntiin, ja ajattelin koota yhteenvetoa, mitä söin ensimmäisen viikon aikana. Kuten aiemmasta postauksesta kävi ilmi, aloitin haasteen jo syyskuun viimesinä päivinä. Muisti paholainen tekee tepposia, koska en älynnyt päivittäin kirjoittaa ylös, mitä olin milloinkin syönyt. Täten listassa näkyy vain ateriat ja niillä nautitut ruokalajit.

Aamiainen:

  • kuppi teetä (Forsman Tea, Pu-Erh Oolong kiinalainen terveystee) – joka aamu ennen ruokaa
  • turkkilaista tai Bulgarian jugurttia lisänä kotimaisia pakastemarjoja ja tilkka lähihunajaa
  • spelt-täysjyvämannapuuroa luomumaito-vesiseokseen keitettynä, päälle kotimaisia pakastemarjoja
  • hirssipuuroa luomumaito-vesiseokseen keitettynä, päälle kotimaisia pakastemarjoja

Välipala:

  • kotimaisia omenoita (yksi tai pari kappaletta riippuen koosta)

Lounas ja päivällinen:

  • punajuuri-ohra-vuohenjuustovuoka, lisänä frisee- ja jääsalaattia sekä kurkkua
  • ohra-kaalilaatikko (ilman kalkkunan jauhelihaa) ja raejuustoa, lisänä frisee- ja jääsalaattia sekä kurkkua
  • ohra-kaalilaatikko (kalkkunan jauhelihalla), lisänä frisee- ja jääsalaattia sekä kurkkua
  • couscousia, paistettuja vihanneksia ja raejuustoa, lisänä frisee- ja jääsalaattia sekä kurkkua
  • bulguria, paistettuja vihanneksia ja keitetty kananmuna, lisänä frisee- ja jääsalaattia sekä kurkkua
  • kalakeitto
  • juuressosekeitto
  • kasviskeitto
  • munakas kasvistäytteellä, lisänä jääsalaattia, tomaattia ja kurkkua
  • itse tehty lounassalaatti, jossa jääsalaattia, kurkkua, tomaattia, kiwiä, raejuustoa ja pari kourallista Go Green salaattisekoitusta (sisältää auringonkukan- ja pellavansiemeniä sekä cashew-pähkinöitä)

Iltapala:

  • pari kourallista pähkinöitä (maapähkinä, saksanpähkinä)
  • pari kourallista Go Green salaattisekoitusta
  • kourallinen viinirypäleitä (omalta pihalta)
  • kotimaisia omenoita

Juomat:

  • runsaasti vettä (1,5 litraa päivässä)
  • luomumaito tai kauramaito (4 dl päivässä)
  • kahvi maidolla (2 isohkoa kuppia päivässä)

Herkut:

  • lähileipomon viineri ja possumunkki
  • Fazer Vadelma-Karpalo -suklaa

Muuta:

  • D-vitamiinilisä (25 µg päivässä)
  • ruokalusikallinen pellavasiemenöljyä nautittuna vesi- tai luomumaitotilkan kanssa (joka ilta)

 

Lounaaksi syötiin muutamaan otteeseen edellisillan päivällisruokaa. Olin viikolla normaalisti töissä ja syön siellä yleensä kotoa tuodut eväät. En siis päässyt tutkimaan, mitä työpaikkaruokaloissa olisi ollut tarjolla (meillä on pari, kolme paikkaa mistä valita, yliopistokampuksella kun ollaan) ja näkyikö Lihaton lokakuu -haaste kasvisruokamenekin kasvuna. Itse ainakin sain vähennettyä lihan määrän yhteen ateriaan viikossa (lounaaksi edellispäivän kaali-ohralaatikkoa kalkkunan jauhelihalla). Kalaa söin kahdesti (kalakeittoa päivälliseksi ja seuraavan päivän lounaaksi).

Teen uutta yhteenvetoa taas viikon päästä.

🙂

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Terveys