Karhunvatukoita ja sitruunajuustokakkua

Pihallamme oleva karhunvatukkapensas on alkanut tuottaa pikkuhiljaa satoa. Marjat näyttävät kypsyvän niin eri tahtia, että niiden pakastuksesta ei kannata tässä vaiheessa puhua oikein mitään. Niinpä olemme poimineet vatukoita pieniä määriä sitä mukaan, kun ne ovat valmiita noukittaviksi. Marjat ovat päätyneet suuhun joko sellaisinaan tai sitten jogurtin ja puuron kera. Näistä makoisista marjoista on tullut hitti pojalle. Violetiksi värjääntynyt suun ympärys paljastaakin aina, koska poika on käynyt papan kanssa pensaalla herkuttelemassa.

Innostuin pitkästä aikaa leipomaan ja päätin kokeilla sitruunanmakuista juustokakkua. Ohjeen nappasin tapani mukaan Pirkan sivuilta. Noudatin muuten ohjetta, mutta jätin raastetun sitruunan kuoren kokonaan pois. Kakku maistui näinkin tarpeeksi sitruunaiselta. Lisäksi käytin vaniliinisokerin sijasta vaniljasokeria.

Sitruunajuustokakku

Pohja:

  • 150 g digestivekeksejä
  • 75 g voita

Täyte:

  • 4 liivatelehteä
  • 4 dl vispikermaa
  • 1 rs (200 g) maustamatonta tuorejuustoa
  • 1 prk (200 g) kermaviiliä
  • (1 sitruunan raastettu kuori)
  • n. 4 rkl puristettua sitruunamehua
  • 1 rkl vaniliinisokeria (tai vaniljasokeria)
  • 1 dl sokeria

Päälle:

  • 1 litra erilaisia marjoja

 

Tee näin:

  1. Sulata voi. Hienonna digestivekeksit ja lisää voi joukkoon. Sekoita tasaiseksi.
  2. Kiinnitä irtopohjavuoan (halkaisija 24 cm) pohjan päälle muovikelmu. Painele keksiseos vuoan pohjalle ja reunoille mahdollisimman korkealle. Siirrä vuoka jääkaappiin.
  3. Pane liivatteet pehmenemään runsaaseen kylmään veteen.
  4. Vaahdota kerma, (raasta pestyn sitruunan kuori) ja purista sitruunan mehu.
  5. Kuumenna mehu ja sulata siihen vedestä puristetut liivatteet. Jäähdytä seosta hieman.
  6. Sekoita keskenään tuorejuusto, kermaviili, (sitruunan kuori), vanilliinisokeri (vaniljasokeri) ja sokeri. Kaada liivate-mehuseos joukkoon ohuena nauhana koko ajan sekoittaen.
  7. Lisää lopuksi kermavaahto ja kaada seos vuokaan keksipohjan päälle. Anna hyytyä jääkaapissa noin 4 tuntia.
  8. Irrota kakku vuoasta tarjoiluvadille ohuen lastan avulla. Peitä pinta haluamillasi marjoilla.

 

img_2353_paint.jpg

Kuten kuvassa näkyy, lisäsin pinnalle edellä mainittuja karhunvatukoita. Marjoja olisi saanut olla enemmän, mutta niitä ei ollut kypsynyt tarpeeksi. Harmi.

Tietenkin kakkua piti päästä maistamaan hetimmiten. Ja maistuihan se oikein hyvin, kunhan tyytyi vain yhteen palaan. Huomasin nimittäin, että täytteessä ollut kerma maistui liikaa, mikä sai minut hillitsemään syömistä. En ole koskaan pitänyt hirveästi kermakakuista. Jos sellaista on tarjolla, jätän siitä aina sen kermaisen päätyosan syömättä. 🙂 Mutta yllätys oli, kun kakkua maistoi seuraavana päivänä ja sitä seuraavana päivänä: kerman makua ei huomannut enää niin paljoa. Tiedä sitten, mistä tämä johtui. Kenties säilytys jääkaapissa vaikutti jotenkin asiaan.

Muuten kakku toimi oikein hyvin. Seuraavaksi ajattelin etsiä ja testata samantyyppistä juustokakkua, jossa kermaa ei olisi ollenkaan. Ja kakun päälle laitan ehdottomasti enemmän marjoja, miksei hedelmiäkin.

🙂

 

Koti Ruoka ja juoma

Pakkomielle: Brio Smile -rattaat

Saanko esitellä uuden ihastukseni kohteen? Olkaapa hyvät, tässä se on.

 

25571.jpgBrio Smile (kuva täältä)

Ollessani raskaana vuosi sitten vaunuvalinnaksi riitti, että käytössä olisi kunnolliset ja silmää miellyttävät menopelit. Päädyimme tuolloin hankkimaan Brio Happy -yhdistelmät.

 

21743.jpg

Brio Happy (kuva täältä)

Tyytyväinen olen ollut valintaan. Brio Happyn miinuksena vain on, että ne ovat massiiviset. Ne sopivat hyvin ulkoiluun maastossa kuin maastossa, kiitos ihanien ilmakumirenkaiden. Mutta kaupungilla ja matkoilla ne ovat pikkasen epäkäytännölliset juurikin kokonsa vuoksi. Niinpä ryhdyin nyt viime keväänä katselemaan kevyempiä ja pienempiä menopelejä ikään kuin matkarattaiksi. Siitä se hurahtaminen vaunuihin ja rattaisiin sitten samalla alkoi.

Matkarattaiksi katselin useampaa eri vaihtoehtoa: Mutsy Transporteria, Babyjogger City Mini GT:tä ja Britax B-Agile 4:ää. Mutsya näytti ensin saavan netin mukaan Lastenturvasta, mutta sitten yks kaks niitä ei enää ollutkaan lainkaan saatavilla. Se siis siitä ihastuksesta. Vertailu Babyjoggerin ja Britaxin välillä päätyi lopulta jälkimmäisen eduksi, ja meille kotiutui mustat Britax B-Agilet.

Britax B-Agile 4 (kuva täältä)

Olen nyt muutaman kuukauden käyttänyt B-Agileja. Plussaa annan ketteryydestä, helposta kokoontaittumisesta, keveydestä ja suht pienestä tilan viemisestä. Miinuksena ovat puolestaan ei-säädettävä työntöaisa, ei-ilmakumiset renkaat ja mahdollisuus pitää istuinosaa vain menosuuntaan päin. Jostain syystä nämä miinukset ovat aiheuttaneet sen, että olen viime aikoina alkanut katua hankintaa, vaikka alkujaan olin tosi tyytyväinen kyseisiin Britaxin rattaisiin.

Katumisen seurauksena aloin siis jälleen tutkailla vaunutarjontaa ja bongasin tämän uuden ihastuksen eli Brio Smile -rattaat. Miksi en katsellut näitä silloin keväällä? Niin miksi, miksi, miksiiiii! 🙂

Olen nyt alkanut vakavasti harkita B-Agilen myymistä, jotta Brio Smilet voisi kotiuttaa meille. Vielä mietin värivalintaa. Ensimmäisen kuvan ruskea-musta miellyttää tällä hetkellä eniten, mutta yhtä hyvin voisin kuvitella omistavani nämä sini-mustat.

25572.jpgBrio Smile (kuva täältä)

Sitä täytyy vielä kanssa pohtia, miten hyvin Smilet toimivat matka- ja kaupunkirattaina. Ne kun ovat kokoon taitettuna hieman painavammat ja isommat kuin B-Agilet. Mutta näissä Smileissa olisi ne ilmakumirenkaat ja säädettävä työntöaisa. Lisäksi istuinosan saa käännettyä. Olisi ne vaan niin näppärät Britaxien tilalle. Hinta vaan on suht korkea, eli B-Agilet pitäisi todella saada myytyä ennen Smilen hankintaa. Brio Happysta en ole ajatellut ainakaan toistaiseksi luopua.

Palataan astialle, kun jutussa on päädytty jonkinlaiseen ratkaisuuun.

🙂

Suhteet Sisustus Oma elämä