Marjaisaa satoa omasta puutarhasta

Olen pariin otteeseen kertonut pihastamme, kuinka se ei ole halutunlainen tällä hetkellä ja että muutostyöt sen parantamiseksi on pikku hiljaa aloitettu. Vaikka olenkin antanut sellaisen kuvan, että puutarha ei nykymuodossaan juurikaan miellytä minua, pitää kuitenkin kertoa, että löytyy sieltä jotain hyvääkin. Nimittäin marjapensaat.

Kyseessä ei ole mikään sen suurempi rivistö, sillä pensaita on vain kaksi. Toisessa kasvaa punaisia viinimarjoja ja toisessa karhunvatukoita. Kumpikin pensas on tuottanut yllättävän suuren määrän marjoja. Karhunvatukat antavat vielä odottaa kypsymistään, mutta viinimarjat ovat olleet jo jonkin aikaa valmiita poimittaviksi. Niinpä otin muutama päivä sitten lomapäivän työtavoitteeksi kerätä marjat ja laittaa ne pakkaseen. En osannut etukäteen kuvitella, että yhdestä pensaasta olisi saanut niin paljon poimituksi. Pakastimeen nimittäin päätyi reilu viisi litraa marjoja. Koska tämä on tosiaan ensimmäinen oma viinimarjapensas, en pysty arvioimaan, onko sato runsas vai ei yhdestä isohkosta pensaasta. Joku viisaampi saakoon kertoa sen.

img_2330_paint.jpg

Maukkaitahan nuo marjat olivat. Sen verran niitä tuli laitettua omaan suuhun poimimis- ja perkuutöiden ohessa. Pojallekin tuntui hyvin kelpaavan, vaikka marjat maistuvat hieman happamilta sellaisinaan. Valkoisia viinimarjoja olisi myös kiva saada, niiden makuhan ei ole niin hapan kuin punaisten. Niin, ja karviasia myös. Punaisia tai vihreitä. Kuuluisikohan sellaisten pensaiden istutus osana meidän puutarhan muutostöitä?

Tosiaan, lähes kaikki kerätyt viinimarjat meni suoraan pakkaseen. Niistähän saisi myös oikein hyvää mehua, mutta omat mehustustaidot ovat ihan lapsenkengissä. Vaikeetahan se ei missään nimessä voi olla. Pitää vaan joku kesä ryhdistäytyä ja kokeilla. Muistan, kuinka oma mummini aina teki mehua omien pensaidensa punaisista viinimarjoista. Ja siitä mehusta hän keitteli tosi hyvää kiisseliä, jota tarjottiin kermavaahtonokareen kera. Mummi on edelleen hyvissä voimissaan, mutta mehustamiset ovat kuitenkin jo jääneet häneltä viime vuosina.

Meillä täällä rintamamiestalossa odotellaan sitten seuraavaksi niiden karhunvatukoiden kypsymistä.

🙂

Koti Ruoka ja juoma

Sinisiä helmiä

img_2319_paint.jpg

 

Mustikka-aika on parhaimmillaan. Näin on toitotettu jo tovin useammassa lehdessä, muistaakseni myös radiossa ja telkkarissakin. Ehdotin yhtenä päivänä, josko niitä mustikoita käytäisiin noukkimassa talteen. Ei kun porukka autoon ja suunta kohti suosikkimetsää, jossa marjoja on poimittu aikaisemminkin hyvällä menestyksellä.

Passitin miehen ja pojan metsäalueen takana sijaitsevalle rannalle meren ääreen. Päivä osoittautui nimittäin odotettua lämpimämmäksi, ja ajattelin, että rannalla olisi vilpoisampaa ja siten miellyttävämpää pikkuiselle. Itse jäin rämpimään paahteiseen metsään Hai-saappaat jaloissa. Mustikkaa löytyi kyllä, mutta heikommin verrattuna viime kesään. Tuolloin ei paljoa tarvinnut liikuskella, kun sai yllin kyllin marjaa purkkeihin kerätyksi. Tänä vuonna sen sijaan joutui etsiskelemään huomattavasti enemmän.

Vajaa pari litraa sain kerättyä. Vierastan marjapoimureita, joten kerään marjat aina käsin. Enemmänkin marjoja olisi varmaan saatu mukaan, ellei mies olisi ilmestynyt yllättäen paikalle tuskaillen rannalla ollutta kuumuutta. Poika oli taasen nukahtanut Manducaan kesken kaiken. Ei siis auttanut muu kuin tyytyä saaliiseen ja palata kotiin.

Kerätyt mustikat syödään meillä lähes aina tuoreeltaan ilman pakastusta, koska ne ovat mielestäni silloin parhaimmillaan. Etenkin viime kesänä, kun sato oli erinomainen, käytiin hyvin usein metsällä poimimassa muutaman päivän marjat varastoon jääkaappiin. Yleensä ripottelen niitä puuron ja jogurtin päälle tai syön ne sellaisenaan. Joskus innostun leipomaan niistä myös piirakan. Poikakin tykkää mustikasta, joko yksistään tai yhdessä banaanin ja puuron kera.

Saa nähdä, innostunko vielä lähtemään mustikkaan. Onneksi tässä vielä näitä päiviä jäljellä. Tämänvuotinen heikompi sato tosin latistaa hieman haluja poimia. Mutta jos innostun, niin lähden kyllä yksin.

🙂

Koti Ruoka ja juoma