Oma pienen pieni kasvimaa

Mies kaivoi minulle toukokuussa pienen kasvimaan pihalle. En ollut koskaan aikaisemmin kasvattanut mitään yrttejä tai vihanneksia, joten lähdin täysin ummikkona kokeilemaan, miten selviytyisin hommasta. Päätin kasvattaa lehtisalaattia, persiljaa, ruohosipulia ja tilliä. Kylvin siemenet, kastelin maata säännöllisesti ja jäin odottamaan, mitä tuleman piti.

Alku vaikutti lupaavalta. Lehtisalaatti puski ensimmäisenä versoja, seuraavaksi oli tillin ja persiljan vuoro. Ruohosipuli antoi odottaa itseään sen verran kauan, että ajattelin jo epäonnistuneeni sen kanssa. Lopulta se kuitenkin yllätti ja alkoi itää. Kun taimenet kasvoivat kauniisti riveissään ja näyttivät viihtyvän, taputtelin itseäni olalle ja totesin, ettei tämä nyt sitten niin vaikeeta ollutkaan. Mutta mutta. Iloitsin kuitenkin liian aikaisin. Takaiskuja oli nimittäin tiedossa.

Totaalisesti en ole missään nimessä epäonnistunut. Lehtisalaatti on menestynyt hyvin, satoa on kerätty ja uusia siemeniä on ehditty kylvää. Persilja on myös kasvanut menestyksekkäästi, ja sitäkin on jo saatu napsittua ruokapöytään. Uusia siemeniäkin on laitettu maahan. Ruohosipuli kasvaa edelleen varmasti mutta hitaasti, eikä sitä ole vielä poimittu – maistettu kyllä. Olen kylvänyt lisää myös sen siemeniä.

Tilli on sen sijaan ollut yksi murheenkryyni. Hyvän alun jälkeen sen kasvu pysähtyi, ja se alkoi kuivua kastelusta huolimatta. Keräsin kaikki kasvaneet varret pois syötäväksi ja kylvin uusia siemeniä. Toistaiseksi ne ei ole lähtenyt lainkaan kasvamaan. 

img_2230_paint.jpg

Projekti ”Ensimmäinen kasvimaani”. Vasemmalla lehtisalaattia, sen vieressä kaksi riviä persiljaa. Persiljan vieressä ruohosipulia sekä myöhemmin kylvettyä lehtisalaattia. Näiden vieressä edelleen alue, jossa pitäisi kasvaa tilliä, mutta silmiin pistää vain erinäiset rikkaruohot. Laitimmaisena oikealla vielä yksi rivi myöhemmin kylvettyä lehtisalaattia.

Kasvimaa on tällä hetkellä pieni pläntti keskellä nurmikkoa, kuten kuvasta näkyy. Koska minussa on hieman järjestelijän ja siisteyshullun vikaa, silmäni ei oikein lepää tuonnäköisessä kasvualustassa. Nurmikon ja kasvimaan raja voisi olla selvempi ja ennen kaikkea nätimpi, ettei ruoho rehottaisi noin paljoa ympärillä. Myönnettäköön, että olin ollut laiska ennen kuvan ottamista, kun reunus oli jäänyt hoitamatta. Nyt ympärys on paljon siistimpi. Olen ajatellut myös, josko reunoille rakentaisi jonkinlaisen kehikon. Tai hankkisi ihan sellaisen kasvimaalaatikon, vaikka useammankin.

Luulenpa, että viljelykärpänen on puraissut näiden kokeilujen myötä. Ensi vuonna kasvatetaan takuuvarmasti ainakin lehtisalaattia, persiljaa ja ruohosipulia. Tillin suhteen pitää selvittää, miten sen saisi paremmin menestymään. Mies on puhunut myös perunamaan perustamisesta. Itse haluaisin kokeilla myös ainakin porkkanoiden, herneiden ja tomaattien kasvatusta.

🙂

 

 

Koti Ruoka ja juoma Sisustus

Meidän pihan kukkaloisto

Tämä kevät ja kesä on ollut meidän ensimmäisiä tässä rintamamiestalossa. Tarkoittaa siis sitä, että olemme kevään ja kesän kuluessa uteliaina vaeltaneet pitkin pihamaata ja tutkineet, mitä milloinkin kasvaa missäkin. Tähän mennessä on jo aika hyvin saatu selville kokonaisuus. Tiedämme, missä kukkivat kevään ensimmäiset krookukset, nätit narsissit, ihastuttavat helmililjat sekä upea tulppaanit. Kesän alkaessa saimme puolestaan varmuuden, minkävärisiä kukkia pioni rupesi vihdoin ja viimein puskemaan esille. Lisäksi meillä näyttää olevan myös sellaisia kasveja, jotka vielä odottavat tovin omaa kukkimisvuoroaan, kunnes ne puhkeavat loistoonsa myöhemmin kesällä ja alkusyksyllä.

img_2197_paint.jpg

 

img_2220_paint.jpg

On huvittavaa, kuinka erilaisia minä ja mies ollaan, kun kyse on meidän pihasta. Mies tykkää, että puutarha ei saisi olla liian suunnitellun näköinen. Minä puolestaan en voi oikein sietää sitä sekamelskaa, joka pihallamme tällä hetkellä vallitsee. Siellä täällä on vähän kaikennäköistä kukkaa ja pensasta, suunnitelmallisuudesta ja suurista kokonaisuuksista ei ole tietoakaan. Monesti (eli vähintään kerran viikossa) oonkin marissut miehelle, että ei ne edelliset asukkaat oikein osanneet rakentaa kaunista pihaa, kun kaikkialle on räiskitty mitä mieleen on vaan juolantanut. Tämä valitus on tuottanut jotain tulosta. Ollaan nimittäin jo puhuttu, että syksyllä istutetaan ainakin lisää sipulikasveja, jotta ensi vuonna meillä olisi enemmän minun makuuni oleva pihamaa. Mieskin on, ihme kyllä, jo ryhtynyt muutoshommiin, kun hän otti varaslähdön aiemmin keväällä ja repi vanhat kituneet ruusupuskat pois. Tilalle hän istutti hienoja rhododendroneita (voi mikä sana, piti oikein googlata kirjoitusmuoto), eli siis alppiruusuja. Hyvä hyvä! 😀

img_2206_paint.jpg

Monivuotisten kasvien lisäksi olemme ostaneet ja istuttaneet ruukkuihin myös yksivuotisia kukkia. On orvokeita, petunioita, daaliaa ja sameetikukkaa sekä tähtisilmää. Onneksi löytyy tämä nopea keino muuttaa pihan ilmettä nopeasti, ettei sitä muutosta aivan tarvitse odottaa ensi vuoteen asti. Tämä äitikin voi siis istua ja juoda kahvit puutarhassa sekä ihailla samalla omaa pihaansa. Niinpä, oma piha! Pitkästä aikaa! Monta vuotta sitä saikin odottaa!

img_2212_paint.jpg

 

img_2216_paint.jpg

 

🙂

 

 

 

Koti Sisustus