Raparperipiirakka viikonlopuksi

img_2171_paint.jpg

 

Huomasin jo jokin aika sitten, että kauppojen hyllyille oli ilmestynyt taas raparperia. Niinpä päätin ilahduttaa huushollia leipomalla piirakan ja nappasin viime kauppareissulla nipun raparperia mukaan.

Reseptin otin täältä. Muokkasin sitä käyttämällä vehnäjauhojen sijasta speltti- ja mantelijauhoja (puolet jauhojen määrästä spelttiä ja puolet mantelia). Taikinasta tuli aavistuksen löysä, mutta sain sen kuitenkin hyvin levitettyä piirakkavuokaan.

Raparperipiirakka

Taikina:

  • 150 g voita
  • 1 dl sokeria
  • 1 kananmuna
  • 2 dl vehnäjauhoja (tai 1dl spelttijauhoja + 1 dl mantelijauhoja)
  • 1 dl perunajauhoja
  • 1 tl leivinjauhetta

Täyte:

  • noin 0,5 litraa raparperinpaloja
  • 1 tlk (á 200 g) kermaviiliä
  • 1 kananmuna
  • 2-3 tl vaniljasokeria
  • 1 dl sokeria

Ja näin se käy:

  1. Vaahdota voi ja sokeri keskenään. Lisää kananmuna hyvin sekoittaen.
  2. Sekoita jauhot sekä leivinjauhe keskenään ja lisää seos taikinaan.
  3. Levitä taikina pyöreän voidellun piirakkavuoan pohjalle ja reunoille (itse käytin halkaisijaltaan 24cm vuokaa).
  4. Tee täyte: Kuori raparperit ja leikkaa ne ohuiksi paloiksi.
  5. Sekoita kermaviili, sokerit sekä kanamuna keskenään ja lisää raparperit. Levitä seos tasaisesti pohjan päälle. 
  6. Paista piirakkaa uunin alaosassa 200 asteessa noin 20-30 minuuttia, kunnes kermaviilin pintakin on saanut hieman väriä.

Leipomus teki hyvin kauppansa meille herkkusuille. Teen harvemmin raparperipiirakkaa, mutta tästä pidin erityisen paljon. Pohjasta tuli ihanan pehmeä, ja raparperien hapokkuus pääsi hyvin esille, vaikka täyte oli muuten makea. Maku parani entisestään, kun piirakka oli vetäytynyt jääkaapissa yön yli. Aivan varmasti pyöräytän toisenkin tämmöisen piirakan, niin kauan kun raparperia vaan on tarjolla.

🙂

Koti Ruoka ja juoma

EWE – siis kuka tai mikä?

Kun valitsin käyttäjänimen tänne Lilyyn, päätin kutsua itseäni EWEksi – eihän se tarkoita juuri mitään, ajattelin tuolloin. Tarkennetaan sen verran, että tämä keksimäni EWE tulee nimikirjaimista. No, myöhemmin aivot alkoivat kuitenkin raksuttaa, että englannin kielessä taitaa muuten olla sana ”a ewe”, joka muistaakseni tarkoitti lammasta. Ei kun tarkistamaan asia netistä.

Löysin itseni melko pian Wikipediasta, joka kertoikin useamman merkityksen sanalle. Valitsemani hieno (siis omasta mielestä hieno) nimi voitiin rinnastaa mm. lampaaseen (uuheen), skotlantilaiseen saareen, afrikkalaiseen etniseen kansaan ja uusiseelantilaiseen rugbypelaajaan. Hienoa, great!

Niin, oikeastaan nämä EWEn muut merkitykset tuntuvat ihan passeleilta. Ne eivät aiheuta mitään hulvattomia mieleyhtymiä tai kaksimielisyyksiä, kuten pahimmillaan ajattelin ennen kuin avasin Wikipedian. Hauskoja yhteensattumia ovat myös seuraavat seikat:

  • pidän lampaista, haaveilin joskus jopa lammastilasta
  • voisin matkustaa Skotlantiin, en ole koskaan käynyt siellä
  • etniset kansat ovat mielestäni mielenkiintoisia

Tuosta uusiseelantilaisesta rugbypelaajasta (David Ewe) olisin halunnut sanoa, että tämän miehen voisin kelpuuttaa itselleni. En kuitenkaan uskaltanut tehdä niin, koska en löytänyt hänestä yhtään kuvaa.

Niin, EWE siis mm. halusi olla lampuri, ei ole koskaan käynyt Skotlannissa, on kiinnostunut etnisistä kansoista ja haluaisi (jos mahdollista, tällä hetkellä se ei tosin ole) komean rugbypelaajan miehekseen. Mitä muuta EWE on, se paljastukoon tässä blogissa ja keskusteluissa muiden lilyläisten blogeissa.

🙂

 

P.S Tämä postaus olisi kaiken järjen mukaan ollut parasta olla blogin ensimmäinen. Mutta ehkä tämä viittaa siihen, että en aina ajattele suoraviivaisesti ja järkevästi, vaan saatan puhua milloin mistäkin sopivan paikan tullen.

 

 

 

Puheenaiheet Ajattelin tänään Höpsöä