Kuinka iskeä tarjoilija

Löydätkö itsesi aika ajoin tilanteesta, jossa välittömästi ravintolan pöytään istuessasi sinulle tulee pakottava tarve pokata tarjoilija? Ei hätää, niin käy joskus kaikille, koska no, ollaanhan me ihania! Valtaosa ihmisistä ei kuitenkaan tiedä, kuinka toimia hedelmällisesti tässä hämmentävässä tilanteessa. Siksi olenkin listannut muutamia vuorenvarmoja vinkkejä eli niksejä eli kikkakolmosia, joilla jokainen voi saavuttaa tuloksia. Olkaa hyvä, viisi kultaista vinkkiä tarjoilijan iskemiseen:

 

1. Perinteinen limainen kyylääminen.
Tämä on hyvä matalan kynnyksen kikka, jota jokainen vähän ujompikin voi kokeilla ennen haastavampiin keinoihin siirtymistä. Tarjoilijoilla harvoin on mitään oikeaa tekemistä ravintoloissa, joten he mielellään kiinnittävät huomionsa kaikenlaiseen hämärään käytökseen. Kyyläämisen teho perustuukin jakamattoman huomion saavuttamiseen ainoastaan katseen voimalla. Jos tarjoilijan huomio kuitenkin on hetkellisesti kiinnittynyt johonkin epäolennaiseen (kuten työntekoon), niin varaudu, että kikka saattaa vaatia pitkäjänteisyyttä. 45 minuutin jälkeen huomio on taattu!

 

2. Vislaaminen, epämääräinen ölinä ja perus ehdottelu
Jos kaipaa hieman nopeampia tuloksia tai on muuten vain niinsanottu toiminnan mies, niin voi siirtyä kyyläilystä suoraan seuraavalle tasolle eli äänenkäyttöä vaativaan viestintään. Kaikki lyhyet heitot soveltuvat tähän hyvin, esimerkiksi “hei nätti tyttö”, “koska pääset töistä?”, “En tarvi kuittia, eiku mitä sää halusit tarjota?” tai vanha kunnon klassikko “saako maksaa luonnossa?”. Päästä rohkeasti mielikuvituksesi valloilleen! Jos sanoja ei löydy tai vislaaminen onnistu, niin hienosti toimii myös kaikenlainen epämääräinen ölinä. Salaperäisyys on aina seksikästä!

 

3. Puhelinnumeron pyytäminen
Joku ehkä muistaa vanhan kansan käytännön, jossa puhelinnumero jätetään lapulla pöytään. No tämä nyt on siinä mielessä tehoton konsti, että se antaa tarjoilijalle vapaat kädet heittää numero roskiin heti lähdettyäsi ja jättää sinut ilman mahdollisuutta vaikuttaa tilanteeseen. Sen sijaan kannattaakin pyytää suoraan tarjoilijan numeroa esim. laskun, juoman tai minkä tahansa muun tilauksen yhteydessä. Pääasia, että pyyntö tapahtuu, kun tarjoilijan on vaikea olla huomioimatta sitä tai poistua tilanteesta. “Pitää takoa, kun rauta on kuumaa” pätee tähänkin asiaan.

 

4. Fyysinen kontakti
Tätä kikkaa voi soveltaa usealla eri tavalla. Helpoin on pyrkiä hiukan lääppäisemään tarjoilijan kättä hänen ojentaessaan juomaasi, koska tämä ei ole lainkaan ällöttävää eikä creepyä vaan erittäin hienovaraista ja viettelevää. Koskea voi kuitenkin monella muullakin tavalla, rohkeampi kouraisee pyllystä. Vain taivas on rajana, kunhan kontakti syntyy. Tällä kikalla takaamme lähes varmat tulokset, koska kukapa ei työtä tehdessään janoaisi tulla lääpityksi!

 

5. Saunakutsu
Jos edellinen kikka on lähes varma, niin viimeinen vinkkimme takaa jo 110% todennäköisyyden onnistumiselle. Klassikkokutsuun “Lähde meidän kanssa saunaan!” on lähes mahdotonta vastata kieltävästi, koska jos ollaan ihan rehellisiä, niin kuka oikeasti jää palkalliseen työhönsä, kun vaihtoehtona on lähteä rennon letkeässä humalassa olevan uroslauman kanssa lauteille?! Jos haluaa laittaa niinsanotusti all in ja hurmata tarjoilijan totaalisesti, voi tähän lisätä vielä mahdollisuuden selänpesijän pestistä. Nyt pakit ovat jo täysi mahdottomuus ja ei muuta kun sauna lämpiämään!

 

Näistä vinkeistä löytyy varmasti se juuri sinulle sopiva konsti, jota voit soveltaa omaan hurmaavaan persoonallisuuteesi sopivaksi. Kannattaa muistaa, että tarjoilija on kohtelias, hymyilee ja katsoo silmiin, koska äs thei sei in ämerikä she wants the D (ei siksi, että hänelle maksetaan tästä!). Älä pelkää heittäytyä ja muista olla luova! Jos kuitenkin jostain ennalta-arvaamattomasta syystä viimeisinkään kikka ei tehoa ja tarjoilija ei lankea pauloihisi vaan pyytää sinua muuttamaan käytöstäsi, koska muka häiritset hänen työntekoaan (uskokaa tai älkää tällaisiakin tiukkapipoja löytyy!), niin tässä vaiheessa onkin sopiva hetki valittaa esimerkiksi ruoasta, odotusajasta tai vaikka hinnasta ja vaatia esimies paikalle. Asiakashan on aina oikeassa!

 

unnamed.jpgKuva: 2 Broke Girls

Suhteet Oma elämä Työ Ajattelin tänään