En osaa syödä eli testissä Kiloklubi

Olen tässä pari viikkoa testaillut Kiloklubia, kun sitä on muiden muassa Puutalobaby-palstalla suositeltu ruokavalion terveellisyyden seurantaan. Voi hyvänen aika.

Disclaimer: Suhtaudun saamieni tulosten perusteella Kilariin puolivihamielisesti, joten voit kytkeä kritiikkivaihteen päälle jo tässä vaiheessa. On myönnettävä, että vika ei ole (ainoastaan!) palvelussa, vaan isolta osalta minussa, MUTKU en halua hyväksyä asioita, joita sieltä minulle kerrotaan.

Ensinnäkin huomasin, että energiansaantini on isossa osassa päiviä miinuksella. Enkä edes ole juurikaan merkannut palveluun treenejäni, mikä lisäisi kulutuksen määrää. Toisaalta muutamina päivinä on tullut rutkasti plussaa, mutta siitä huolimatta minun pitäisi ohentua, mitä ei tapahdu. Jonkinlaisia mittavirheitä on toki saattanut tulla, mutta ei ehkä ihan tässä mittakaavassa? Ja syön samalla tavoin oikeastaan koko ajan, joten tällä menolla minun pitäisi kadota olemattomiin. (Huomautettakoon, että en ole laihduttamassa, mitä nyt aina kelpaisi enempi lihaa ja vähemmän rasvaa. Suunnittelutasolla kuitenkin pääasiassa lillun.) Että toimiiko se laskuri nyt ihan ok? Ja kyllä, olen listannut palveluun jokaisen mantelin, leivänpäällysrasvan ja kurkkupastillin.

sitelogo-2.2.1.png

Toiseksi ravinnon koostumus. Ilmeisesti syön, en nyt totaalisen huonosti, mutta heikonpuoleisesti. Palvelussa ”kerätään” vihreitä palloja, jotka kertovat, että nyt on kaikki kondiksessa. Olen saanut suoran rivin vihreitä palleroita ainoastaan kerran. Rasvan koostumuksesta tulee nalkutusta (juu otan tämän ehkä turhan henkilökohtaisesti) koko ajan, vaikka jokapäiväiseen ravintooni kuuluu mm. pähkinöitä. Syynä on ilmeisesti se, että käytän kevytmaitoa ja syön juustoa. En muuten varmana luovu näistä!

Ongelmaa tuntuu olevan myös proteiinin saannissa. Haluan kerryttää lihasmassaa, tai edes ylläpitää, joten tarvitsisin proteiinia mielellään noin kaksi grammaa per painokilo. Keskimäärin tunnun saavan noin gramman/kilo/päivä, ja minä sentään syön lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita ja lisäproteiinia.

Entäs ne kasvikset, marjat ja hedelmät? Näitä on jokaisella aterialla ja aamu alkaa aina 4-5 desillä marjoja. No juu, eipä riitä. 600 g pitäisi saada sanoo Kiloklubi, ja pari kertaa olen päässyt tuon lukeman yli. Kuitujakaan en saa suosituksen vertaa.

14659136_tr.jpg

Sitähän luulisi, että nämä pelastavat koko homman, mutta ei. Kuva täältä.

Niin että melkoisen järkyttyneitä tässä ollaan. Oikeasti luulin syöväni hyvin, mutta huh, näköjään petrattavaa riittää!

Mutta ei tässä vielä kaikki. Aiemmat ongelmat johtuivat itsestäni, lisäksi haluan vielä nillittää itse Kilarista. Noin kahteen viikkoon en ollut syönyt mitään herkkupaloja, niin kuin karamelleja tai paakelseja. Sitten halusin hiukan jäätelöä, ja menin lisäämään sen päivän ruokalistalle. Tämän päivän ruokavaliossasi on liikaa herkkuja. Liian suuri osa tämän päivän ruokavaliosi energiasta tulee energiapitoisista herkuista ja naposteltavista., sanoi Kiloklubi. Haista sinä… sanoin minä. Yksi pikku makupala kahteen viikkoon ja moinen nillitys! Jäde jäi pakkaseen (sinä päivänä, seuraavana vetelin sen pois).

Toivoisin mieluummin pitkän aikavälin palautetta kuin päiväkohtaista, joka ei ota kokonaisuutta huomioon. Hieman kyseenalaisena pidin myös sitä, että haulla ”jäätelö” tuli ensimmäiseksi outoa kevytmoskaa ja sen jälkeen ties mitkä superduperchocolateblissit, ja tavallinen normaalirasvainen jäde löytyi vasta toiselta sivulta.

Tulosten jaottelussa taas harmittaa se, että saan tietää ainoastaan energiamäärän ja -jakauman sekä rasvahappokoostumuksen ja kuidun määrän. Myös vitamiini- ja hivenainemäärät olisivat kiinnostavaa infoa. Suolan määrän voivat sen sijaan pitää ihan omana tietonaan, en kaipaa enää yhtään lisää ruoskintaa. Se vähä liikunta, jonka listasin, ei kelvannut myöskään. Millä ilveellä lisään palveluunne ”liikkuvuusharjoituksia” kun listalta ei löydy tankotanssia eikä crossfitiä, häh?

Pahinta hommassa on kuitenkin se, että ruokapäiväkirjan pitämisestä tuli niin epäonnistunut olo. Tulkitsen Kilarin sanavalinnat melko negatiivisiksi, olisin halunnut virtuaalista päähäntaputtelua: Ihan hyvin sä vedät, pidä toi, tsemii hei. (Pitäisiköhän palkata jostain joku lökäpöksy kannustamaan minua esmes FB:n tsätissä?)

Ei kai auta kuin tsempata enemmän, mutta kyllä se vaan on syöminen nykymaailman aikaan vaikeaa!

 

P.S. Häiriintyneistä dieeteistä diggaaville vinkattakoon puolisoni salamikuurista. Toin hänelle Tallinnasta neljä isoa pötkyä tulista pepperonisalamia, tai oikeastaan toin kolme hänelle ja yhden ystäville tuliaiksiksi. Ahne kun on, siippa vetäisi kaikki neljä pötkyä alle viikossa ja laihtui yli kilon. Häiritsevää. Ja en muuten suosittele.

***

I’ve been trying to keep a diary of what I eat in Kiloklubi-internet site. I don’t like the results. Too little energy, too little fibre and veggies, too much crap. And I tought I’ve got this eating thing right!

Kommentit (14)
  1. Heissan! Löysin blogiisi, kun etsiskelin vertailuja erilaisten ravitsemusjakaumalaskureiden välillä (kaipaisin itse sellaista, josta saisi arvion myös vitamiinien ja hivenaineiden saannista). Hauska ränttäys, mutta täytyy sen verran kommentoida, että itse olen tykästynyt Kiloklubiin juuri siksi, että se opettaa syömään terveellisesti eikä keskity vain kilojen tiputtamiseen proteiinipatukka- tai kaalisoppadieeteillä, ja sopii siis loistavasti myös normaalipainoisille elintavoistaan kiinnostuneille. Toki täytyy muistaa, että jos viisas ihmiselimistö ei saa riittävästi joitain ravintoaineita, niin se pitää tiukasti kiinni niistä joita saa. Tutkimuksissa on esimerkiksi syötetty kahdelle ryhmälle samojen kalorimäärien edestä ruokaa, ja enemmän flavonoideja ravinnostaan saaneet laihtuivat, vaikka toisen ryhmän paino pysyi ennallaan. Jos sinulla siis on vaikeuksia saada noita palleroita vihreiksi, niin uskallan näin tuntemattomana kehottaa sinua miettimään, olisiko ravitsemustottumuksissasi kuitenkin jotain korjaamisen varaa. Laskurihan katsoo ainoastaan päivän kokonaisuutta, joten yhden suklaa- tai proteiinipatukan ei vielä pitäisi vetää palloja punaiselle, jos perusateriat ovat kunnossa.

  2. Mulla on ihan sama ongelma tuossa, että en löydä niitä ruokia, joita syön. Ja ihmettelin myös einesten yms. älytöntä määrää. Oletettavasti vikaan menee juuri tuossa soveltamisessa, on tosi hankalaa keksiä mikä voisi vastata mitäkin. Esimerkiksi kun söin itse tehtyä pitsaa, niin en voinut tietenkään laittaa mitään niistä lukuisista einespitsavaihtoehdoista, vaan lisäilin joka aineksen yksitellen. Kyllä siinä alkaa virhemarginaali kasvamaan 😀

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *