Uutisia!

Seuraa uutiskatsaus.

Ensin hyvät: plantaarifaskioosini (vai -faskiittini vai mikä liekään) on parantunut. PARANTUNUT, hallelujaa! Hämmästyttävää kyllä, se parani juuri niillä ohjeilla mitkä sain, aika simppelisti lopulta.

Ohjeisiin kuului jalkapohjan hieronta pallolla sekä kantakalvon, pohkeen ja akillesjänteen venyttäminen. Pallottelu on yllättävän mukavaa ja jatkan sitä edelleen. Hifistelen niin, että käytän kolmea erilaista palloa (tennis- super- ja Pallukka-hierontavälineen pallo).

Minulle ehdoteltiin myös venytyssukan hankkimista, mutta en jaksanut vaan askartelin sellaisen itse lapsen sukkahousuista. En kerro tarkemmin, koska elätän toivoa että saan sen ansiosta rahaa Niksipirkasta. No en saa kuitenkaan, joten paljastetaan: Vääntelin ja kääntelin sukka- ja vyötäröosuutta jalkaterääni ja sidoin sen venytykseen toisella jalkaosuudella. Vähän pelkäsin että saan veritulpan, että en välttämättä suosittele.

Sitten huonot: Jalkani ei edelleenkään ole kivuton. Kipu on ottanut ja vaihtanut paikkaa, nyt se hengailee pelkästään kantapään ulkosyrjällä. Lääkäri eikä fysioterapeutti tiedä, missä vika on, mutta monta mahdollista aiheuttajaa on suljettu pois. Kuten sellainen murtuma, joka näkyisi röntgenkuvassa, samoin luupiikki. Akillesjänteessäkään ei ole ongelmia. Mahdollinen syy on pikkiriikkinen murtuma, tai ehkä kantapään rasvapatjan ärtyminen, tai sitten joku hermoperäinen vika. Itse kieli poskessa lisäisin tähän vielä ”hermoperäisen” vian, tässä vaiheessa alan jo epäillä moista.

Guugeltelin kivun paikkaa, ja löysin peroneus-jänteen jonka kohdille se paikantuu. Juoksufoorumilta löysin hierontaohjeen, joka auttaa ehkä:

Laitetaan tukossa oleva lihas toisen jalan polven päälle, aluksi siitä breviksen alapäästä eli 5-10 senttiä palloluusta ylöspäin. Sitten painetaan jalkaa polven kärkeä vasten niin että tuntuu vähäsen ja aloitetaan varovasti pyörittelemään nilkkaa. Muutaman varovaisen (pienellä säteellä) pyörityksen jälkeen voi koittaa painaa vähän lisää ja/tai laajentaa sädettä. Sitten vaan liikutellaan jalkaa polvea vasten niin että käydään läpi molemmat peroneukset aina polveen asti. Tekee tosi kipeetä jos on lihas suojakrampissa. Jos kaikki menee hyvin niin lihas vapautuu ja paine nilkassa/jalkapöydässä helpottaa ;-). Sit eikun pitkälle lenkille!

Kiitos tästä nimimerkki Puujalka!

gray441.png

Nuo peroneukset ovat siis se kivun paikka. Tai ehkä voi olla myös tuo c:llä alkava ligamentti. Kuva Wikipediasta.

Seuraavaksi arveluttavat: En varsinaisesti saanut lupaa juosta. Mutta sainpahan kommentin jossain vaiheessa sun on juostava taas. Pidin sen deterministisyydestä, siitä että ilmeisesti olen edelleen juoksija jonka on juostava. Eli kerään rohkeutta kokeillakseni. Voi olla, että se onnistuu, mutta jos se ei onnistu niin mitäs sitten. Mieluummin odottelen vähän aikaa, jotta en joutuisi hyväksymään sitä, että odotella pitää. Hmm.

Sitten peljoittavat: Kuulin, että Bollywod-tanssiryhmäni esiintyisi opiston kevätjuhlassa. En taida uskaltaa! Toisaalta olisi tosi kiva laittaa kaikenmaailman kilinät päälle ja kilo kajalia naamaan, mutta… Kykenen ehkä muistamaan koreografian, sen esittäminen on aivan eri juttu. Mietintäaikaa sai perjantaihin. Iik.

Sitten vielä jänskät: Kävin yhteistyössä Ryhmäliikunta.fi:n ja Trainer4You:n kanssa jälkimmäisen järjestämän Hyvinvointivalmentaja-koulutuksen. Bloggasin siitä Ryhmäliikunta.fi:n puolelle, ja postaukset ovat ilmeisesti lähiaikoina tulossa linjoille. Tämän lisäksi jatkan Trainer4You:n-kuntosalivalmentaja-koulutukseen, josta tulee sitten juttua tänne. Aikatauluasioiden takia en päässyt jatkamaan koulutusta saman tien, vaikka olisin sinne intopinkeänä sännännyt. Palaan siis asiaan toukokuun puolella!

Lopuksi säätiedotus: Fiilisrintama on Indiedays Blog Awards -äänestystä koskien kämmeniä hikoiluttavan kuumottava. Arvostan ääntäsi, jonka voit antaa täällä.

Ja loppukevennys: Huomasit varmaan Fitness Führerin uudistuneen ilmeen! Mitäs tykkäät?

***

My plantar fasciitis has healed. But my heel hasn’t. Nevertheless, I’ll probably start running soon. I’m also pondering should I dance Bollywood in public. I like the idea about a dress and heavy, oriental make-up, but when thinking my capability, oh well… But this is not all: I am happy to tell that I’ll be blogging about training education I’m going to start soon. And remember to vote for me here, thanks!

Kommentit (9)
  1. Täältä olen löytäny muutamia hyviä kikkoja omien koipien toimivuuden ylläpitoon:
    http://running.competitor.com/2011/08/injury-prevention/the-10-best-mobility-exercises-for-runners_36329

    Lainasin myös saman jampan kirjottaman kirjan (Becoming a supple leopard), josta olen napannu muutaman itelle sopivan liikkuvuusharjotteen. Toistaseksi olen saanu treenailla ilman kummempia vammoja, josta kiitos kuuluu hierojan lisäksi putkirullalle, golf-pallolle ja omalle viitseliäisyydelle. 🙂

    1. Kiitos vinkistä! Pitää kokeilla noita!

      Hahaa, mikä nimi 😀 Haluaisin kyllä olla supple leopard! Joo, noita hierontoja ja rullailuja pitäisi aina jaksaa tehdä, silloinkin kun ei ole mitään ongelmaa. Yleensä se menee niin, että vasta sitten tekee kun jotain hajoaa…

  2. Kurkkaapa ohjeita peroneuksen teippaukseen (kinesio- tai urheiluteipillä).

    1. Joo täytyy tutustua!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *