Voimatreeniä vain laihoille – julkkisten kuntovalmentajan ohjeet kropan muokkaukseen

Jaahas vuosi vaihtui, ja nyt sitä pitäisi tehdä elämänmuutos. Treenaamaan pitää ainakin ryhtyä, että on sitten bikinikunnossa kesällä. Mutta se treenaaminen on kauhean vaikeaa. Mistä sitä tavallinen ihminen tietää, mitä oikein tekisi? Onneksi on julkkisten kuntovalmentajat, jotka ystävällisesti laatumedian välityksellä kertovat!

Törkeästi lainaan suurimman osan suoraan The Voicen nettisivuilta: Personal Trainerin mukaan oma vartalotyyppi vaikuttaa suuresti siihen, miten kannattaa kuntoilla. Tässä vaiheessa nyökytän. Kyllä, esimerkiksi minulla on pääasiassa hitaita lihassoluja, joten kestävyysjuoksu on lajivalintana pikamatkoja parempi. Mutta juttu jatkuu:

Julkisuudenhenkilöiden personal trainerina toimivan Matt Robertsin mukaan oman vartalotyypin tunteminen on erittäin tärkeää tulosten saamisen kannalta. Tässä vaiheessa alan hieman epäillä, että jutussa tarkoitettava ”tulos” on sellainen, miten minä sen ymmärrän.

1. Tiimalasi

Tiimalasivartalon omaavat naiset ovat tunnettuja muodoistaan. Jos olet vartaloltasi tiimalasi, kannattaa sinun keskittyä erityisesti vatsaan ja suunnata pitkälle juoksulenkille tai pyörälenkille, jotta saat itsesi näyttämään kevyemmältä. Loistavaa! Olenkin aina halunnut NÄYTTÄÄ kevyeltä! Ole kuitenkin ylpeä muodoistasi, äläkä yritä päästä niistä eroon. Sen sijaan treenaa niistä kiinteämpiä. Hyviä uutisia painovoiman kanssa kamppaileville: ilmeisesti rinnoista on mahdollista treenata kiinteämmät.

2. Suora

Suoran vartalotyypin omaavalla naisella on kapea rintakehä sekä takapuoli. Sellainen nainen, jolla on suora vartalotyyppi, mutta leveä rintakehä ja takapuoli, jää nyt omien neuvojensa varaan. Tämän mallisen naisen kannattaa keskittyä lihasvoiman lisäämiseen painonpudottamisen sijaan. Toisilla sitä käy tuuri. Kurvikkaat kun eivät saa treenata voimaa.

3. Päärynä

Päärynämallisella naisella pääpaino on jaloissa ja takapuolessa. Päärynämallisen naisen kannattaakin keskittyä treenaamaan jalkojen sijaan käsien lihaksia. Yksipuolinen harjoittelu on aina hyvästä. Yksi hyvä vaihtoehto on myös kokeilla intervalliharjoituksia, kuten mäkijuoksua. Mäkijuoksu kannattaa aina. Miksi sitä pitäisi tehdä, onkin sitten eri asia. Alavartaloon keskittyvä painoharjoittelu sen sijaan saattaa helposti lisätä massaa niille alueille, joista yrität sitä vähentää. Tämä treenari ei ilmeisesti ole vain PT, hän on myös meedio, joka tietää mistä kukakin haluaa vähentää ja mitä.

4. Omena

Omenavartaloisella naisella on yleensä pieni takapuoli. Hyvänen aika! Sen sijaan käsissä on enemmän rasvaa. Johan nyt on! Omenavartaloisen kannattaa suosia pitkäkestoisia ja rasvaa polttavia treenejä. Tai sitten voi laskea sen rasvan käsistään? Myös jalkojen vahvistamiseen kannattaa panostaa. Yläkropan painoharjoittelua sen sijaan kannattaa välttää. Ne yksipuoliset treenit, kuten jo todettiin, ovat ihan huippuja!

Tässä, niin kuin aivan älyttömän monessa muussakin treenijutussa, unohtuu se, että ihmisillä on paljon muitakin syitä treenata kuin kropan muokkaaminen. Ilokseen liikkuvan ihmisen korvaan nämä ohjeet vaikuttavat naurettavilta, eikä ole ihme jos näitä noudattamalla into lopahtaa äkkiä. Lisäksi, mikäli muokkaus on se tavoite, lienee itsestäänselvää, että siinä pyritään korostamaan hyviä puolia ja parantamaan ”huonompia”. Noh, ymmärrän toki, että tällaisia juttuja kirjoitetaan jotta saataisiin nettisivuille kävijöitä, eikä kirjoittajaa (eikä ehkä lukijoitakaan) kiinnosta, mitä siinä oikeasti sanotaan. Oli vaan niin pöljää, että en voinut olla vähän törkkimättä.

Ai mutta se alkuperäinen Daily Mailin juttu?

Toisin kuin oletin, se on huomattavasti parempi. Otsikkokin on erilainen, kerrotaan suoraan että tämä on laihdutusjuttu, eikä aleta horisemaan ”kuntoilusta”. Paitsi että ohjeet ovat täsmällisempiä, jutussa on muutama oikein hyvä pointti. PT Matt Roberts sanoo, että tavoitteiden tulee olla realistisia ja oman vartalotyypin mukaisia. Kuulostaa itsestäänselvältä, mutta on oikeastaan paras mahdollinen kehonmuokkaukseen liittyvä ohje, minkä voi saada. Jos on kurvikkaampi ja tavoittelee langanohutta olemusta, siitä harvemmin seuraa muuta kuin epäonnistumista ja itseensä pettymistä.

Toiseksi hän neuvoo luopumaan sokerista, maitotuotteista ja alkoholista tammikuun ajaksi. Itse en osaa pitää maitotuotteita minään peikkona, mutta alkoholin jättämisestä vähäksi aikaa ei ole kenellekään mitään muuta kuin hyötyä. Roberts perustelee alkoholin jättämistä sillä, että se on depressantti (pitää paikkansa), ja jos käyttää alkoholia, johtaa se siihen, että kaipaa jotakin piristävää. Useinhan se on esimerkiksi sokeria. Ja niin kivaa kuin sokerin syöminen onkin, ei varmasti tee pahaa vähentää sitäkin joksikin aikaa. Todennäköisesti jo pelkällä alkoholin ja sokerin poisjättämisellä saa aikaan sekä tuloksia, niin fyysisiä, henkisiä kuin ulkonäöllisiäkin. Ja on muuten käytännön tasolla huomattavasti helpompaa kuin alkaa syödä pussijauheita tai noudattaa erikoisia ruokavalioita puolikkaine greippeineen.

article-2532407-1a60909700000578-951_964x600.jpg

Sitä vaan tässä mietin, että eivätkö kaikki nuo naiset ole aika X:n muotoisia? Esmes tuo omena ei ole pallomaista pyöreyttä nähnytkään? Kuva jutusta.

Treeni-intoa sekä niille, jotka harrastustaan vasta aloittelevat, että niille, joille se on jo vanhoiltakin vuosilta tuttua – sekä tervettä kriittisyyttä kaikille!

***

I’m wondering how odd can articles about weight loss be. Actually this by Daily Mail was quite ok, but the same article in Finnish was totally pointless.

Kommentit (28)
  1. Mä voisin lähettää jutun tekijöille kuvan oikeasta omenavartalosta. Itse asiassa mulla oli mielestäni oikeastaan tiimalasivartalo mutta se muuttui jotenkin omenaksi… 🙂

    1. Mä luulen, että sä liikuit jotenkin väärin, kun noin pääsi käymään ;D Nyt noita ohjeita seuraamaan, niin ongelma on poispyyhitty!

  2. Tiinuska / Parempia polkuja
    3.1.2014, 18:58

    Apua! Mä kävin just salilla roikkumassa leuanvetotangossa kuin omena puussa. Ois kannattanut lukea tämä juttu ensin, sillä nyt ilmassa leijuu hallitsematon riski herätä aamulla Catherine Zeta Jonesin vartalossa!

    1. VOI EI! Mitäköhän sulle on käynyt? Toivottavasti et ehtinyt tehdä pysyvää vahinkoa, vaan muutuit vasta vähän. Hirveää, jos näyttäisi tuolta, ei löytäisi mitään vaatteita ja joutuisi huitomaan jollain kepillä kaikkia miehiä kauemmaksi 🙁

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *