Hauras Demokratia
Demokratia, kansanvalta. Sen juuret ovat Antiikin ajoissa. Ateenan kukkuloilla vaellellessani 2015 mietiskelin tätä sekä aikakauden filosofien viisauksia. Sokrateen ajatukset ovat iättömiä ja filosofien ymmärrys todellisuudesta on kehittänyt älykkyyttämme kulttuurisina ihmisinä. Länsimaisen ajattelun kumakiven voisi ajatella olevan demokratia, se, että valta kuuluu kansalle.
Maailma on muuttunut Antiikin ajoista ja ideaaleista. Vanhat marmoripatsaat ovat vaientuneet. Akropoliin kukkulan säilyttämät viisaudet tuntuvat sekä ajallisesti että ajatuksellisesti kadonneilta tässä ajassa missä elämme.
Antropologian professorini sanoi vuonna 2002 seuraavaa. ”Uskon, että maailman johtajuus tulee tulevaisuudessa olevan kasvottomilla suuryrityksillä. Raha tulee ratkaisemaan päättäjyyden yli. Ylikansalliset yhtiöt eivät noudata lakeja eikä niitä myöskään saada kansallisten tuomioistuinten eteen tekemistään rikoksista.” Tämä oli antropologien ennustama tulevaisuuden kuva. Ja hämmästyttävällä tavalla tämä tulevaisuuden kuva on parissa kymmenessä vuodessa materialisoitunut.
Suuret korporaatiot omistavat tuotantoketjut, jakelut ja rahoituslaitokset. Ne todella pyörittävät tätä maailmaa kun katsotaan kulissien taakse. Maailma on muuttunut paljon parissa kymmenessä vuodessa. Demokratiasta on siirrytty korporaatiovaltaan ja keskusjohtoisuuteen. Raha todellakin omistaa ajatuksen vapautta yhä enemmän.
Mediat mainostavat meille kuvan siitä, mikälaista elämää tulisi elää ja mitä tulisi kuluttaa. Jos seuraa valtamedioita, tuntuu tuo mainoskuva välillä jopa härskiltä. Eräs ravitsemusasiantuntija sanoi kerran, jos haluat elää terveellistä elämää, älä syö mitään, mistä on tehty mainos telkkariin. Emme kuitenkaan pelkästään kuluta noita tuotteita vaan imemme arvoja ja ideaaleja mainosmaailmasta. Imemme niitä somesta ja siitä, mitä muut ihmset tekevät ja mikä trendaa.
Ajattelusta, vapaasta sellaisesta on tehty tyhjänpäiväistä ja turhaa.Ajatukset syötetään meille valmiina kuvina ja tarpeina. Sokrateen ajan älylliset väittelyt, jotka johtivat sekä demokratian että vapaan ajattelun kehittymiseen, ovat jääneet mainosvalojen taakse. Pikaruokaihminen ei kaipaa elämäänsä ajattelun tuoman haasteen vaikeutta.
Tässä ajassa voidaan myös kysyä, onko poliittista vapautta demokratiassa. Saavatko ihmiset aidosti ilmaista omia mielipiteitään, jos ne ovat vastaan yleistä konsensusta, vai onko tilanne se, että puoluekuri vaientaa tuon vapaan ajattelun, ja hiljentää edustajansa vaalirahoittajien agendojen taakse. Onko tilanne se, että kun joku päätyy hienoine ideaaleineen ja kehitysehdotuksineen kansaa edustamaan, nuo ideaalit murskataan systeemin rattaissa ja koska suuri raha puhuu myös politiikassa, ristiriitainen ääni hiljenee.
Olen jo pidempään ollut huolissani siitä, miten harva tuntuu ajattelevan itse, versus kuluttavan valmiiksi pureskeltuja mielipiteitä. En itse kaihda edes pientä kipakampaa väittelyä, jos saan keskustella ihmisen kanssa, joka näkee maailman aivan toisin kuin minä. Koska tässä maailman ajassa trendaa loukkaantuminen, eivät ihmiset erota enää sitä, että asiat voisivat riidellä siitä, että ihmiset riitelevät. Toisin sanoen oman totuuden omistamisesta on tullut todella henkilökohtaista, ja siihen vaaditaan riitaisasti myös muita. Ei osata kunnioittaa mielipiteiden moninaisuutta, vaikka olemme yhä tietoisempia siitä, että maailmassa on miljardeja ihmisiä. Kaikki eivät mitenkään voi ajatella samoin asioista.
Olen huolissani ilmiöstä, jotka itseoikeuttavat oman totuutensa, ja siitä, että noita yhden totuuden ilmiöitä kirjataan jo hallitusohjelmaankin. Eikö voisi trendata se, että voit säilyttää oman totuutesi, mutta hyväksyä toiselle hänen omansa.
Toivoisin, että Antiikin filosofit nousisivat tähän päivään noista ajattomista kipsiveistoksistaan. Toivon että heidän kaltaisensa vapaat ja vahvat ajattelijat voisivat jälleen opettaa ihmisille demokratian hyödyistä. Kadonneen vapaan ajattelun hyvistä puolista. Sanotaan että Sokrates oli filosofeista viisain, sillä hän ymmärsi, miten vähän hän tiesi. Hän alkoi pohtia järjen ja tiedon käsitteitä ja merkitystä. Kuinka vähän me uhraamme aikaamme syvemmälle pohdinnalle elämästä? Ja kuinka vaikea meidän on tunnustaa, että voimme ymmärtää vain rajallisen osan tästä maailmasta, todellisuudesta tai edes omasta mielestämme. Siinäpä jokaiselle hieman pohdittavaa.