Puolitoista päivää lomaa

Vaikka elämä onkin nyt todella lukemispainotteista, tämä viikonloppu on ollut (taas) kuin miniloma, vaikka vapaata olikin ”vain” perjantai-ilta ja lauantai-päivä. Söin molempina iltoina pitsaa, yhden pitseriasta haettuna ja toisen itsetehtynä. Ja kyllä se lasketaan itsetehdyksi, jos on ollut mukana mittaamassa jauhoja ja käymässä kaupassa.. Ostin hurjan määrän kukkia sekä maailman sulosimman kasvin, jonka annoin lahjaksi. Kasvin lehdet käpertyvät kiinni, jos sitä vahingossa sipaisee lehdestä. Kyllä, saatoin viettää kaupassa viisi minuuttia tuon hyllyn edessä tökkien eri kasveja. Olen noin kaksikymppinen, en viisi, kiitos kysymästä. 

Kävelin sateessa, odotin ala-ovien avaamista muutamaan kertaan ja harmittelin, etten tiedä asuntojen numeroita. Säikähdin, panikoin ja kuitenkin tunsin olevani turvassa. Yritin määritellä rajoja, ja kyseenalaistin annettuja sellaisia. Nauroin kun kutitettiin ja nauroin kutitteassani. Sain kutsuja tapahtumiin, joihin en olisi kuvitellut saavani kutsua kenties vielä moneen vuoteen. Olin iloinen ja ehkä hitusen ylpeä, vaikka jouduin vastaamaan kieltävästi niihin kaikkiin. Kysyin suorempia kysymyksiä, olin kiitollinen luottamuksesta ja nautin hiljaisuudesta. Avasin verhot ja päästin valon sisään. Join teetä neljältä aamulla, hymyilin ja menin nukkumaan. 

Fiilistelin kevättä ja uskalsin taas katsoa peiliin, tietäen että teen kaikkeni. Kuuntelin Olavi Uusivirtaa, mikä ei ole itselleni tyypillistä. Laskin lukuja ja pyysin apua. Sekottelin drinkit, maistoin silmät kiinni. Maistui Italia sen monimuotoisuudessaan ja virtaviivaisuudessaan. Yritin muotoilla vaikeita asioita sanoiksi ja epäonnistuin. Järjestin pieniä yllätyksiä. Väitin vastaan ja olin oma itseni. 

Oi, onnea. Hyvää pääsiäistä!

Suhteet Oma elämä Mieli Ajattelin tänään

Whiplash

Viikonloppuna kävin pitkästä aikaa leffassa, tällä kertaa katsomassa Whiplash-leffan. Huikea elokuva, ja ainakin omiin kokemuksiin peilaten olin täysin hurmiossa. Oli uskomatonta nähdä niin vahvat ja monipuoliset näyttelijöiden suoritukset ja koko juonen kattava jännitys säilyy viime hetkiin saakka. 

Nyt tulee spoilereita, jos joku elokuvaa ei ole nähnyt: 

Erityisesti nämä kohtaukset:

Neiman tekee päätöksen (tosin hieman olosuhteiden pakosta) siirtää rummut ja aktiivinen soittaminen pois elämästään – samoin kuin viimeinen kohtaus, jossa hän löytää itsestään sen rohkeuden, uskon itseensä ja pokan  ja kävelee takaisin lavalle. Antaakseen kaikkensa, yrittääkseen vielä kerran. Vähintäänkin, jotta todistaisi itselleen ja entiselle opettajalleen. 

En voi sanoin kuvailla, kuinka samassa tilanteessa tunnun olevan. Pian nimittäin kävelen uudestaan sinne lavalle, minun omalle lavalleni. 

Maanantai alkoi railakkaasti uudella heräämisellä. Lasken viikkoja, päiviä, tunteja. Sivuja. Turpiin saaminen taitaa olla maanantaisin jo tässä muodossa terveellistä. Ainakin minulle viikonlopun jälkeen. Kahdeksan pistettä neljästäkymmenestä, tavoitteena se 40. Huono olo velloo sisällä, kunnes tapaan ystäväni. Mainitsen sivulauseessa mahdollisista tulevaisuuden suunnitelmista, mikäli asiat ei mene niin kuin haluaisin (ja saatana, nehän menevät). Lähtö ulkomaille. Hetkessä kyyneleet ovat hänen silmillään. Se on suorin ja voimaannuttavin reaktio keneltäkään, jolle olen asiasta maininnut. Kenties ikinä, aidosti. 

Kiitos. Niin rakkaalle ystävälleni, samoin kuin Whiplashin näyttelijöille, tuotantotiimille. 

Mitä ikinä tapahtuukaan, R, kiitos ystävyydestä ja tuosta hetkestä. 

img_7037.jpg

Mikä yhteys drinkillä on? Yhä vielä – paukkusokeri. Kevään yksi parhaimmista illoista. 

Puheenaiheet Opiskelu Ajattelin tänään