6 Tulevaisuuden matkailu

Matkailu kehittyy

”Apteekkimuseo panostaa esteettömyyteen – viittomakielinen opastus käyttöön”

Apteekkimuseossa ja Qwenselin talossa on vuoden 2018 kehittämishankkeessa parannettu museon saavutettavuutta ja esteettömyyttä. Museoon on eri yhteistöiden kanssa tehty myös opastusvideoita, ja sosiaalisia kuvatarinoita  jotka helpottavat esimerkiksi autistisia museokävijöitä. Yksi hankkeen haasteista oli huomioida historiallinen rakennus esteettömyyttä paranneltaessa.

  • Hienoa, että yritykset haluavat, ja parantavat palvelukokemustaan, ja mahdollistavat uusia kokemuksia erilaisille asiakkaille. En tiedä oliko omassa koneessani vikaa, vai onko vaan jätetty videosta pois, mutta ääni voisi olla mukana opastusvideolla. Itsekin voisin katsoa ihan samaa videota museossa vieraillessani, ja silloin äänet olisivat kiva plussa.

”Turun linna 2018 – U can`t Touch This”

Turun museokeskus julkaisi vuonna 2018 videon, jossa keskiaikaisiin aatelisvaatteisiin pukeutuneet Turun linnan työntekijät tanssivat vanhan hitti-biisin tahtiin. Tarkoituksena on muistuttaa asiakkaita siitä, että museoissa saa pitää hauskaa, mutta museoesineisiin ei saa koskea.

  • Video on hauska idea, ja kivaa kun kaikki työntekijät ovat lähteneet sen toteutukseen mukaan. Erikoisemmilla mainos-kikoilla saavutetaan varmasti suuri yleisö vähän jopa yleisön huomaamatta. Videon olisi voinut viedä vähän pidemmälle esimerkiksi isommilla koreografioilla, käsikirjoituksella, ja prosentin verran paremmilla näyttelijäntaidoilla ( 😀 ), mutta ideana hauska ja toimiva!

”Finnair ryhtyy kauppaamaan Suomen matkailuelämyksiä uudella digipalvelulla”

Finnair pyrkii kasvattamaan Suomen matkailun kiinnostavuutta uudella palvelulla, erityisesti Aasiassa. Digipalvelu kokoaa yhteen erilaisia matkailutuotteita, jotta niitä on helpompi asiakkaiden löytää ja ostaa. Tulevaisuudessa tavoitteena on tasapainottaa Suomen matkailua eri vuodenaikojen välillä.

  • Matkailua pyritään kehittämään monipuolisesti eri näkökulmista, hyvä! Uudet sovellukset ovat aina kiinnostavia, ja toivottavasti tämäkin menee käyttöön ulkomailla. Jos ajatuksissa on tuoda monipuolisesti esille koko Suomea, olisi hyvä varmistaa että alueilla joita sovelluksessa mainostetaan, ollaan valmiita matkailijoihin.

GR-2009-AnttiMalkonen-digipalvelu-3

 

 

 

Työ ja raha Matkat

5 Sovellukset matkailumarkkinoinnissa

 

Kuvahaun tulos haulle someMillä eri tavoilla matkailualan yritys voi hyödyntää sosiaalisen median sovelluksia markkinoinnissa?

Twitter

Twitterissä käyttäjä tuo kirjoittamalla esille omia huomioita, mielipiteitä ja kannanottoja ympäröivästä maailmasta ja sen tapahtumista. Yritys voi kantaa ottamalla ja mielipiteistään kertomalla tuoda esille omaa imagoaan/brändiään esim. vastuullisuusasioita kommentoiden.

  • Twitterissä mainostaa voi twiittaamalla twiitin, jossa näkyy mainostettava tuote, ja linkki tuotteen ostamisen mahdollistamiseksi.

Linked In

Linked Iniin luodaan profiili, jolla haetaan mahdollisia yhteistyökumppaneita ja kontakteja, sekä verkostoidutaan.

  • Linked Inissä voidaan mainostaa samanlaisilla maksullisilla mianoksilla kuin Facebookissa ja Rwitterissä, ja lisäksi omaan profiiliin voi kerätä asiakasrymää kiinnostavaia tekstejä joilla saadaan huomiota.

WhatsApp

WhatsApp on viestipalvelu, jossa voi numeron avulla lähettää nopeasti viestejä toiselle henkilölle internetin kautta.

  • WhatsAppissa suora markkinointi ei oikein toimi, mutta sovellus auttaa asiakkaan ja yrityksen välistä kanssakäymistä. Helppo ja nopeasti toimiva viestisovellus lyhentää asiointiaikaa, ja viesteihin voidaan sisällyttää lisämyyntiä.

Pinterest

Pinterest-profiilissa jaetaan kuvia, joita muut käyttäjät näkevät ja joista he saavat inspiraatiota.

  • Suoran markkinoinnin kannalta Pinterest ei ole toimivimpia paikkoja, mutta esimerkiksi matkatoimistot voivat jakaa siellä kuvia kohteistaan Instagram-tyylisesti, jolloin mahdolliset asiakkaat yhdistävät matkakuvat matkatoimistoon.

YouTube

YouTubeen ladataan kaikenlaisia videoita. Tube-profiilit voivat olla yksityisiä henkilöitä, ryhmiä, yrityksiä… Sisältö voi olla melkeinpä mitä vain: henkilön omaa elämää, musiikkivideoita, kotivideoita, animaatioita tai tuotteiden esittelyä.

  • YouTubessa yritys voi itse markkinoida palveluitaan omalla kanavallaan, tai sitten tehdä yhteistyötä jonkun isomman kanavan kanssa ja saada näin lisää näkyvyyttä. Yritys antaa sisällöntuottajalle jonkin palvelun (esim. matkan) ja tubettaja kuvaa matkalta videon, jonka laittaa omaan profiiliinsa, ja näin yritys voi saada jopa satoja tuhansia uusia mahdollisia asiakkaita.

Snapchat

Snapchat-tilille päivitetään kuvia ja lyhyitä videoita, jotka ovat näkyvissä vain tietyn ajan. Tarinoihin, mitkä ovat kaikkien seuraajien nähtävinä, saa lisättyä sisältöä 24. tunnin ajaksi, jonka jälkeen se katoaa.

  • Snapchatiin kannattaa tuottaa hieman rennompaa sisältöä kuin esimerkiksi Instagramiin. Snapissa voi esitellä esimerkiksi yrityksen arkea, tai näyttää ja testailla uusia tuotteita ja palveluita. Snapchatin rennouden takia esimerkiksi kuvanlaatuun ei tarvitse panostaa niin paljon kuin muihin mainoksiin, ja sovelluksena videota ei pysty ottamaankaan edes kameralla.Sovellukseen voi myös luoda muille käyttäjille geofiltterin, esimerkiksi oman yrityksen sijainnille.

Markkinointikanavia on somessa monta, ja kannattaa aina ennen mainonnan aloittamista miettiä kenelle haluaa mainostaa,mitä, ja miten. Kanavat tulisi myös ottaa hyvin haltuun ennen mainonnan aloittamista, jolloin sisältö on heti laadukasta. Yritys voi miettiä myös ammattilaisen palkkaamista sosiaalista mediaa hoitamaan.

 

 

Työ ja raha Matkat