4 Mainostaminen Facebookissa

 

Kuvahaun tulos haulle facebook adverts

 

Miten yritys voi mainostaa Facebookissa?

Facebook-mainonta voi oikein suunniteltuna kannattaa hyvinkin suuresti. Facebookissa on mahdollista saavuttaa julkaisuilla todella suuria määriä ihmisiä, ja paljon näkyvyyttä. Sovelluksessa mainostaminen on myös halpa tapa moneen muuhun markkinointikanavaan verrattuna, ja mainosten kohdistaminen tiettyihin asiakasryhmiin on helppoa.

Mainostamisella on hyvä olla jokin päämäärä. Suunnittele ennen jonkin kampanjan alkua mitä haluat mainostaa, kenelle, ja mitkä ovat tavoitteesi. Facebook-mainos toimii niin, että yrityksen julkaisussa näkyy tuote, pienu kuvaus ja hinta, ja mainosta klikkaamalla pääsee yrityksen sivuille tutustumaan tuotteeseen paremmin, sekä suorittamaan ostotapahtumaa. Mainoksia nähdäkseen mahdollisten asiakkaiden, ei tarvitse olla yrityksen profiilissa, vaan näkyvyyttä voi ostaa niin, että saavutetaan uusiakin asiakkaita.

Facebookissa voit tuoda yritystäsi esille myös muulla tavoin, kuin maksetuilla mainoksilla. Julkaisemalla päivityksiä yrityksesi asioista kuten arjesta, muiden asiakkaiden kokemuksista ja uusien tuotteiden saapumisesta ihmiset näkevät yrityksestäsi muutakin kuin vain mainoksia.

ESIMERKKI-YRITYS

Kilroy Finland

Kilroyn Facebook-seinällä näkyy hyvin heidän erilaisia matka-ja reissumahdollisuuksiaan. Kaikki julkaisut ovat pääasiassa samanlaisia. On valittu jokin tietty kohde, ja reissutyyppi mitä kohteeseen voi lähteä tekemään. Esimerkkinä Working Holiday New Zeland. Näin aihe on sopivasti rajattu, ja tuotteesta saa heti jonkinlaisen kuvan jo pelkän otsikon perusteella. Julkaisuissa on aina mukana hyvä kuva, joka liittyy keskeisesti mainostettavaan tuotteeseen.

Erilaisten reissujen esittelyjen joukossa on myös blogi-tekstejä eri aiheista. Esimerkkinä ”Maailman top 3 reissukohdetta juuri nyt” Itse pidän Kilroyn sivuista, sillä ne eivät tyrkytä tuotteita liikaa, ja kuvaukset ja tekstit ovat usein mielenkiintosta luettavaa vaikka ei aikoisikaan lähteä juuri silloin matkaan.

Hyvä julkaisutahti, laadukkaat kuvat ja kokemuksista kertovat matkakertomukset tekevät sivuista hyvät!

 

Työ ja raha Matkat

3 Instagram matkailualalla

Mitä asioita tulee huomioida kun haluaa, että oma Instagram-tili antaa hyvän kuvan alan ammattilaisena ja matkailualan asiantuntijana?

Idea ja kokonaisuus

Jos aikoo aloittaa ammattimaisemman ja omaa yritystä mainostavan tilin, kannattaa ensin miettiä, miltä haluaa täydemmän feedinsä näyttävän. Kuvissa voi käyttää esimerkiksi yhtenäistä filtteriä, tietynlaista rajausta tai vaikka väriteemaa. Feedin olisi tietenkin hyvä tukea yrityksen imagoa. Miettiä kannattaa myös, mitä kuvilla halutaan näyttää asiakkaille. Tuotteita, tunnelmaa, tarjouksia, kokemuksia…

Matkailu

Kun tilillä on selkeästi jokin oma aihe, pitäisi se tuntea hyvin. Älä postaile aiheesta, josta et ole varma/tiedä tarpeeksi. Ammatillisen kuvan saamiseksi täytyy tilin olla luotettava. Tuo esille, että tiedät esiteltävästä aiheesta. Esim. jos postaus esittelee jotakin kaupunkia kohteena, kirjoita tekstiin vaikka extra-matkavinkki, jota ei muualta ehkä löydy (vaikka ravintoa-suositus).

Hashtagit ja kuvatekstit

Saadaksesi seuraajia ja huomiota, käytä hashtageja, mutta älä liikaa. Tietyt aiheeseen keskeisesti liittyvät sanat ja vaikka oman yrityksen nimi/mainoslause on hyvä tägätä mukaan. Kuvateksteissä noudata myös samoja sääntöjä. Tuo haluamasi asia esille lyhyesti ja ytimekkäästi, jotta näkijät jaksavat lukea tekstin, ja ymmärtävät sen pointin.

Sisällön ilmestyminen

Hyvä tili toimii aktiivisesti, mutta ei ärsytä seuraajiaan. Pääsääntöisesti somessa työskentelevät voivat julkaista jotain jopa päivittäin, suositeltu tahti on muutama kuva viikossa.

Kuvahaun tulos haulle tui instagram

Kuva on Saksan TUI:n instagramista, mutta todella samantyyppinen, kuin Suomenkin tili. Tässä näkyy myös ammattimaisuus: yhtenäisyys toimii myös maiden rajojen yli.

MATKAILUYRITYKSEN TILI – ESIMERKKI

@tuisuomi

Matkatoimisto TUI:lla on visuaalinen ja yhtenäinen tili, jota on kiva selailla. Tilillä on pääsääntöisesti kuvia eri kohteista, joita yritys markkinoi. Feedin kuvissa näkyy turkoosia vettä, virheitä palmuja, ja valkoista hiekkaa. Kaikki kuvat ovat ammattimaisia ja hyvälaatuisia, ja tuovat tietyn kohteen/matkatyypin keskeisen idean esiin. Malediiveiltä on aurinkoinen rantakuva, ja Balilta vehreä riisipelto-otos. TUI julkaisee uuden kohde-kuvan noin 4-5 kertaa viikossa. Kuvatekstit avaavat myös hyvin kuvia. Jos kuvassa mainostetaan jotain tiettyä hotellia, on tekstissä kerrottu hotellin nimi, kohdemaa ja hieman hotellin konseptista. Jos taas kuvassa esitellään vaikka jotakin maata, tekstissä saatetaan kertoa keskeisiä nähtävyyksiä, kohteen olosuhteista tai kulttuurista.

Tällaisilta tileiltä on kiva hakea matkainspiraatiota, ja jos ei olisi matkaa suunnitelmissa, voi siitä aina unelmoida näitä kuvia katsellessa 😀

 

Työ ja raha Matkat