2 Bloggaaminen matkailualalla

Bloggaaminen?

a) mitä on bloggaaminen

Blogi on sivusto, johon joku tuottaa sisältöä tekstiä tai esimerkiksi videoita niin, että vanhat tekstit säilyvät luettavina. Blogin kirjoittaja on bloggari tai bloggaaja. Blogata voi itseään kiinnostavista asioista, yrityksestään tai ihan mistä vaan.

b) miksi yrityksen kannattaa käyttää blogia markkinoinnissa?

Blogi on hyvä paikka julkaista hyvälaatuisia kuvia, samalla tekstin kanssa. Blogissa voi kertoa tarkemmin vaikka yrityksen arjesta, arvoista ja tuotteista, jolloin asiakkaan ja yrityksen välit tuntuvat ”henkilökohtaisemmilta”. Avoimesti asioistaan kertova yritys saa luottamusta.

c) mitä hyötyä on omalla nimellä/nimimerkillä pidettävässä blogissa blogin pitäjälle?

Omalla nimellä esiinnyttäessä on helppo rakentaa henkilöbrändiä, jolloin jää helposti mieleen. Nimellä esiinnyttäessä sisältö voi olla myös ihan mitä vaan, eikä tarvitse pitäytyä ninimerkin aiheen sisällä esim. ”Aliisa rullaluistelee”.

d) voiko edellisiä yhdistää (yrityksen markkinointi ja henkilöblogi)

Voi ja pitää, jos yrityksesi keskittyy vahvasti sinuun itseesi (esim. vaikuttajat). Henkilöbrändillä voi myös tuoda yritystä julkisuuteen, jolloin henkilöstä tulee yrityksen ”maskotti”.

e) mikä sinusta on mielenkiintoinen matkailuaiheinen blogi? miksi? pohdi blogia ja sen
päivityksiä sekä kerro, mikä mielestäsi on melenkiintoisin päivitys ko. blogissa.

Vuoden 2017 Parhaana suomalaisena matkablogina palkittu VeeraBianca ( veerabianca.com).

Blogissa kerrotaan monipuolisesti matkailusta eri näkökulmista. Sivuilla on jaoteltu postauksia eri aihealueisiin, esim matkakohteet, hotellit, lentoyhtiöt. Näin blogista on helppo löytää vinkkejä omalle tulevalle matkalle, ja monipuolinen sisältö ei tylsistytä lukijaa. Blogi sopii myös monelle eri kohderyhmälle, ja jokainen löytää jotakin itseään kiinnostavaa luettavaa. Opiskelijana oli kiva nähdä postauksia kuten ”Matkailualan opinnot ammattikorkeakoulussa”, ”Töihin lentokentälle?” ja ”Millaisiin työtehtäviin matkailualan restonomin opinnoilla?”.

Muita jännittäviä otsikoita olivat ”Kiropraktikon vinkit kaukolennolle”, ”Tämä on parasta yksin matkustamisess” ja ”Sydneyn parhaat brunssit” 😀

Mielenkiintoisinta päivitystä on blogista mahdotonta löytää, mutta törmäsin yhteen melko uuteen ja some-aiheeseen liittyvään postaukseen. ”8 x totuus vuoden suosituimpien Instagram-kuvien takana”. Postaukssa katsotaan vuoden 2018 Veerabiancan Instagram-tilin suosituimpia kuvia, ja kerrotaan miten kuvia on muokattu ym. Esimerkiksi yhteen kuvaan bloggaaja on photosopannut lisää joutsenia, jotta lopputulos olisi jotenkin vielä mahtavampi. Pistää hieman miettimään.

Jatkossa toivon, että blogi säilyttää raikkaan ilmeensä, ja monipuolisen sisältönsä.

Kuvahaun tulos haulle veera bianca

Veera Bianca

f) mitä tulee huomioida blogissa käytettävissä kuvissa?

Blogissa käytettävissä kuvissa täytyy ensisijaisesti huomioida kuvan käyttöoikeus. Omia kuvia saa tottakai käyttää, tuttujen ottamissa kuvissa on kohteliasta merkitä kuvaaja, ja muualta lainatuissa kuvissa pitää aina näkyä lähde.Kuvien pitää myös olla sisällöltään hyväksyttäviä, eli eivät loukkaa mitään ihmisryhmää.

Jos haluat luotettavan ja hyvin pärjäävän blogin, huomioi myös kuvien muokkaus ja laatu.

g) pohdi, miten matkailumarkkinoinnissa voi hyödyntää blogia ja anna siitä esimerkkejä.

Blogissa yritys voi kertoa tuotteistaan yksityiskohtaisemmin. Esimerkiksi matkatoimisto voi kertoa jostain tietystä kohteesta, retkestä ym. Hyvä tapa saada tuotteesta realistinen kuva asiakkaan tietoon, on lähettää esim. työntekijä kokeilemaan tuotetta. Sitten henkilö voi kertoa omin sanoin ja kokemuksella juuri blogiin (tai insta, snap…) minkälainen tuote oli. Asiakkaan on helpompi tutustua tuotteeseen näin kuin jonkin lyhyen mainoskuvauksen kautta.

h) Mikä on vlogi? tutustu matkailuaiheiseen vlogipäivitykseen ja kerro siitä. Miten
vlogeja voi käyttää hyödyksi matkailumarkkinoinnissa?

Vlogi on videoblogi.Vloggaaja kuvaa videon päivästään tai esimerkiksi jostain tietystä tapahtumasta jossa hän käy. Lempi videobloggaajiini kuuluu Sita Salminen. Sitan sisältö on pääasiassa lifestyle-aiheista, mutta siihen sisältyy esimerkiksi Thaimaasta kuvattuja ”my day” -videoita, sillä Sitan äiti on kotoisin sieltä. (Itse katselin paljon näitä videoita ennen harkkaan lähtöä) Videoilla kuvataan peruspäivän kulumista, missä syödään, minkälainen on kauppa, mitä muita aktiviteetteja sinä päivänä kuvaajan suunnitelmissa onkaan. Pidän Sitan Thaimaa-videoissa siitä, että hän näyttää kohteen oikeaa arkea, ja paikallisten rutiineja. Yleensä matkoista kertovissa vlogeissa käydään nähtävyyksillä ja retkillä, mutta näiden videoiden kautta saa henkilökohtaisemman kuvan Thaimaasta.

Kuvahaun tulos haulle sita thaimaa

Sitan videon kansi ”Kotini Thaimaassa”-videolta

Nykyään vlogaajien eli pääasiassa tubettajien kanssa tehdään paljon yhteistyötä. Yrityksen antavat tubettajalle tuotteita testiin, ja tubettaja näyttää tuotteita videoillaan jolloin yritys tai brändi saa lisää näkyvyyttä, ja tunnetun ihmisen kehuja. Matkatoimistot lähettävät tubettajia eri kohteisiin, joista he sitten kuvaavat videota ja kertovat olevansa esimerkiksi Kilroyn matkalla. Suosituilla tubettajilla voi olla jopa satoja tuhansia tilaajia, jolloin videon ja yrityksen tuotetta näkee suuri määrä ihmisiä.

 

Työ ja raha Matkat

1 Netiketti työssä – yrityksen somessa toimiminen

Miten toimia oikein yrityksen some-tilillä?

KTD:llä sain paljon tietoa ”työ-someen” liittyen yrityksen sosiaalista mediaa hoitavalta henkilöltä. Pääosin juteltiin Instagramiin liittyvästä työstä, miten markkinoidaan, kenelle, mitä, sekä miten lukuja seurataan ja miten niistä hyödytään.

Hän näki harjoittelusta kertovan blogini ja Insta-tilini, tykkäsi niistä ja pyysi minua tekemään viikon mittaisen take overin KTD:n tilille. Tehtävänä oli näyttää harjoittelijan arkea yrityksessä, ja Thaimaassa kaikkein makeimman pumpulin kautta. ”Karkkiviikkoon” sisällytettiin siis esim. sukellusta ja hierontaa, ja kuvat olivat yli-positiivisia, jotta mahdolliset asiakkaat kiinnostuisivat paikasta ja tulevaisuudessa ostaisivat palveluja.

Sain sisällöllisesti ja ulkonäöllisesti tehtävään melko vapaat kädet, ja sovimme vain yhteisesti mitä ei olisi niin ok esitellä (esim. kaljottelu). Nämäkin säännöt perustuivat ihan maalaisjärkeen.

Koska tämä take over oli niin hauska tehdä, teen netiketti-tehtävän nyt sen perusteella. Kerron tässä, miten take over tehtiin sekä mitä otin huomioon ja millä tavalla.

INSTAGRAM TAKE OVER

Suunnittelu

Paria viikkoa aiemmin aloin miettimään, mitä take over voisi sisältää. Koko viikon arkipäivien aikataulut menivät take overin mukaan, esim. sukellus piti varata etukäteen, eli sinä päivänä en ollut ”töissä töissä”. Some-tyyppi kertoi, että itse suunnittelee usein päivityksiä kuva kuvalta, piirtämällä niitä vaikka paperille ja miettimällä vaikka blogi-tekstiä valmiiksi ranskalaisin viivoin.

Itse koin helpommaksi ”go with the flow”-tekniikan. Yhtenä päivänä insta-storyyn piti tulla noin 5-7 kuvaa, ja jos päivälle ei ollut varattu mitään erikoista, oli mulle luontevampaa vaan keksiä kivoja juttuja ajan kuluessa.

Imago

KTD on tunnettu ammattimaisena ja turvallisena, mutta rentona yrityksenä. Oli siis ihan ok laittaa kuvia kissan ruokkimisesta 😀 Teksteissä sai myös näkyä oma persoona, ja vitsien heitto oli ok. Silti pidin tekstit sellaisina, etteivät ne loukanneet vahingossakaan ketään. Tarinoista näkyi myös sukellusretken meininkiä, eli kaikesta toiminnasta voi ja kuuluu laittaa avointa sisältöä.

Yleisö ja asiakkaat

60 prosenttia asiakkaista on suomalaisia, mutta kansainvälisenä yrityksenä Instagram hoituu KTD:llä englanniksi. Perfektionistina pelkäsin paljon kileioppivirheitä, ja välillä meni monta kymmentä minuuttia yhden kuvan laittamiseen,kun vietin aikaa kääntäjän kanssa ja tekstin muotoilua miettiessä 😀 Sukellusyrityksessä käytetään myös paljon alan sanastoa, ja vaikka iso osa seuraajista ovat lajin tuntevia, asioista piti kertoa niin että kaikki ymmärsivät mistä puhuttiin.

Sisältö

Sisällön miettimisessä piti muistaa seuraajien eri ikä, taustat ym… Kaikkea hauskaa, söpöä, kivaa piti näyttää niin tällä kertaa ei ollut niin vaikeaa ajatella loukkaisiko mikään kuva joitakin ihmisiä. Kuvien piti olla tietysti itse otettuja, ja aiheeseen liittyviä.

Ulkoasu

Tykkään itse paljon visuaalisuutta ja silmää vaativista hommista, ja mietin itse jo ennen ensimmäisen kuvan laittamista, minkälaisella teemalla tekisin koko take overin. Mulle oli tärkeää, että kaikissa kuvissa käytettiin samaa fonttia, ja värejä. Yleensä kirjoitin valkoisella tekstillä ja maalasin taustan siniseksi. Valitsin nämä värit koska ne ovat KTD-logossakin. Tästäkään ei ollut annettu mitään ohjeistusta mutta ajatus mun työn takana huomattiin kyllä ja sain siitäkin hyvää palautetta 🙂 Halusin myös pitää kuvat selkeinä, ja jos oli enemmän asiaa niin yritin tiivistää tekstiä, tai jaoin sitä moneen kuvaan.

+  yrityksen näkyminen henkilökohtaisilla tileillä

Omalla tililläni näkyi myös aika paljon KTD-arkea. Kysyin jo Suomessa ennen lähtöä kun aloin kirjoittaa blogia, että saisinko käyttää yrityksen nimeä ja logoa jutuissani. Paikan päällä ei tullut mitään sanomisia, vaan päin vastoin kehotettiin käyttämään enemmän esim. sijainnin merkitsemistä, ja yrityksen tägejä. Pidin huolen, ettei muiden työntekijöiden tai asiakkaiden kasvoja tai varsinkaan mitään tietoja näkynyt selvästi.

Maalaisjärkeä käyttäen ja hyvällä mielellä selvittiin tästä, kuten monesta muustakin tehtävästä! 🙂

Työ ja raha Työ