2 Bloggaaminen matkailualalla
Bloggaaminen?
a) mitä on bloggaaminen
Blogi on sivusto, johon joku tuottaa sisältöä tekstiä tai esimerkiksi videoita niin, että vanhat tekstit säilyvät luettavina. Blogin kirjoittaja on bloggari tai bloggaaja. Blogata voi itseään kiinnostavista asioista, yrityksestään tai ihan mistä vaan.
b) miksi yrityksen kannattaa käyttää blogia markkinoinnissa?
Blogi on hyvä paikka julkaista hyvälaatuisia kuvia, samalla tekstin kanssa. Blogissa voi kertoa tarkemmin vaikka yrityksen arjesta, arvoista ja tuotteista, jolloin asiakkaan ja yrityksen välit tuntuvat ”henkilökohtaisemmilta”. Avoimesti asioistaan kertova yritys saa luottamusta.
c) mitä hyötyä on omalla nimellä/nimimerkillä pidettävässä blogissa blogin pitäjälle?
Omalla nimellä esiinnyttäessä on helppo rakentaa henkilöbrändiä, jolloin jää helposti mieleen. Nimellä esiinnyttäessä sisältö voi olla myös ihan mitä vaan, eikä tarvitse pitäytyä ninimerkin aiheen sisällä esim. ”Aliisa rullaluistelee”.
d) voiko edellisiä yhdistää (yrityksen markkinointi ja henkilöblogi)
Voi ja pitää, jos yrityksesi keskittyy vahvasti sinuun itseesi (esim. vaikuttajat). Henkilöbrändillä voi myös tuoda yritystä julkisuuteen, jolloin henkilöstä tulee yrityksen ”maskotti”.
e) mikä sinusta on mielenkiintoinen matkailuaiheinen blogi? miksi? pohdi blogia ja sen
päivityksiä sekä kerro, mikä mielestäsi on melenkiintoisin päivitys ko. blogissa.
Vuoden 2017 Parhaana suomalaisena matkablogina palkittu VeeraBianca ( veerabianca.com).
Blogissa kerrotaan monipuolisesti matkailusta eri näkökulmista. Sivuilla on jaoteltu postauksia eri aihealueisiin, esim matkakohteet, hotellit, lentoyhtiöt. Näin blogista on helppo löytää vinkkejä omalle tulevalle matkalle, ja monipuolinen sisältö ei tylsistytä lukijaa. Blogi sopii myös monelle eri kohderyhmälle, ja jokainen löytää jotakin itseään kiinnostavaa luettavaa. Opiskelijana oli kiva nähdä postauksia kuten ”Matkailualan opinnot ammattikorkeakoulussa”, ”Töihin lentokentälle?” ja ”Millaisiin työtehtäviin matkailualan restonomin opinnoilla?”.
Muita jännittäviä otsikoita olivat ”Kiropraktikon vinkit kaukolennolle”, ”Tämä on parasta yksin matkustamisess” ja ”Sydneyn parhaat brunssit” 😀
Mielenkiintoisinta päivitystä on blogista mahdotonta löytää, mutta törmäsin yhteen melko uuteen ja some-aiheeseen liittyvään postaukseen. ”8 x totuus vuoden suosituimpien Instagram-kuvien takana”. Postaukssa katsotaan vuoden 2018 Veerabiancan Instagram-tilin suosituimpia kuvia, ja kerrotaan miten kuvia on muokattu ym. Esimerkiksi yhteen kuvaan bloggaaja on photosopannut lisää joutsenia, jotta lopputulos olisi jotenkin vielä mahtavampi. Pistää hieman miettimään.
Jatkossa toivon, että blogi säilyttää raikkaan ilmeensä, ja monipuolisen sisältönsä.
Veera Bianca
f) mitä tulee huomioida blogissa käytettävissä kuvissa?
Blogissa käytettävissä kuvissa täytyy ensisijaisesti huomioida kuvan käyttöoikeus. Omia kuvia saa tottakai käyttää, tuttujen ottamissa kuvissa on kohteliasta merkitä kuvaaja, ja muualta lainatuissa kuvissa pitää aina näkyä lähde.Kuvien pitää myös olla sisällöltään hyväksyttäviä, eli eivät loukkaa mitään ihmisryhmää.
Jos haluat luotettavan ja hyvin pärjäävän blogin, huomioi myös kuvien muokkaus ja laatu.
g) pohdi, miten matkailumarkkinoinnissa voi hyödyntää blogia ja anna siitä esimerkkejä.
Blogissa yritys voi kertoa tuotteistaan yksityiskohtaisemmin. Esimerkiksi matkatoimisto voi kertoa jostain tietystä kohteesta, retkestä ym. Hyvä tapa saada tuotteesta realistinen kuva asiakkaan tietoon, on lähettää esim. työntekijä kokeilemaan tuotetta. Sitten henkilö voi kertoa omin sanoin ja kokemuksella juuri blogiin (tai insta, snap…) minkälainen tuote oli. Asiakkaan on helpompi tutustua tuotteeseen näin kuin jonkin lyhyen mainoskuvauksen kautta.
h) Mikä on vlogi? tutustu matkailuaiheiseen vlogipäivitykseen ja kerro siitä. Miten
vlogeja voi käyttää hyödyksi matkailumarkkinoinnissa?
Vlogi on videoblogi.Vloggaaja kuvaa videon päivästään tai esimerkiksi jostain tietystä tapahtumasta jossa hän käy. Lempi videobloggaajiini kuuluu Sita Salminen. Sitan sisältö on pääasiassa lifestyle-aiheista, mutta siihen sisältyy esimerkiksi Thaimaasta kuvattuja ”my day” -videoita, sillä Sitan äiti on kotoisin sieltä. (Itse katselin paljon näitä videoita ennen harkkaan lähtöä) Videoilla kuvataan peruspäivän kulumista, missä syödään, minkälainen on kauppa, mitä muita aktiviteetteja sinä päivänä kuvaajan suunnitelmissa onkaan. Pidän Sitan Thaimaa-videoissa siitä, että hän näyttää kohteen oikeaa arkea, ja paikallisten rutiineja. Yleensä matkoista kertovissa vlogeissa käydään nähtävyyksillä ja retkillä, mutta näiden videoiden kautta saa henkilökohtaisemman kuvan Thaimaasta.
Sitan videon kansi ”Kotini Thaimaassa”-videolta
Nykyään vlogaajien eli pääasiassa tubettajien kanssa tehdään paljon yhteistyötä. Yrityksen antavat tubettajalle tuotteita testiin, ja tubettaja näyttää tuotteita videoillaan jolloin yritys tai brändi saa lisää näkyvyyttä, ja tunnetun ihmisen kehuja. Matkatoimistot lähettävät tubettajia eri kohteisiin, joista he sitten kuvaavat videota ja kertovat olevansa esimerkiksi Kilroyn matkalla. Suosituilla tubettajilla voi olla jopa satoja tuhansia tilaajia, jolloin videon ja yrityksen tuotetta näkee suuri määrä ihmisiä.