Gluteeniton Ruokavalio – Miksi Gluteeniton Ruokavalio?

Pahoittelen mahdollisia virheitä, olen ulkosuomalainen!

Laihduttaminen pohjautuu paljon kalorien laskentaan. Mikäli tiedät kuinka paljon kehosi käyttää kaloreita, voit myöskin päättelemään paljonko sekä mitä siun kannattaa syödä. Kehosi tarvetta on mahdollista estimoida monilla laskureilla, esim. vaikkapa tästä. Helpompaa onkin ehkä popsia vaikka 2000 kaloria joka päivä jokusen viikon ajan. Sen jälkeen katsot kuinka painosi on muuttunut tänä aikana, ja arvioit siitä kaloritarpeesi. Esimerkiksi mikäli popsit 500 kaloria enemmän kuin sinun kulutuksen, nousee painosi jopa 0,5 kilogrammaa viikossa.

Jokaisen ihmisen tulisi huolehtia myös lihaskunnostaan. Pitkään on tuumittu ainostaan vahvan kestävyyskunnon riittävän, ja tämän lisäksi yhä yleisesti löytyy monia jätkiä, jotka keskittyvät ainostaan lenkillä käymiseen tai muuhun hengästys urheiluun. Se on joka tapauksessa tosi positiivsta kunnolle, sekä suositeltavaa, mutta tuo ei aivan tässäkään tapauksessa riitä riittävään kokonaisvaltaiseen kehosta huolehtimiseen. Isot muskelit auttavat aivan erityisesti vanhuudessa, sillä kundin tullessa vanhemmaksi heikentyy tämän lisäksi vanhuksen lihakset!! Monet vanhuuden kivut ovat seurasta surkeaan voimaan. Isot lihakset auttavat mm. pysymään suorana liukkailla, jaksamaan kulkea kevyemmin pidempiä reissuja– ja tehdä monia urheilulajeja vielä vanhempana.

Gluteeniton Ruokavalio
Simppeleintä voimatasoistaan nykymaailmassa pitää yllä saleilla. Kuntosalien yleisyys on erityisesti tälleen helmikuussa jälleen huippu tasollaan, ja tämän lisäksi joka tapauksessa salit ovat osa korkeasuhdannetta tälleen kakassa taloustilanteessakin. Jopa Espoossa on luotu jopa Espoon kunnan rahallisesti tukemia tunteja, joissa ikääntyneitä ihmisiä tuodaan treenipaikoille vahvistamaan kehojaan. Luulen että tällä onkin pitkällä tähtäimellä huomattava taloudellinen säästö;  hoidon tarpeen ollessa pienemmät näiden vanhusten osuudelta.

Kaikkein tärkeimmiksi jutuiksi lihasten kohottamisessa voidaan ajatella 4 asiaa. Yksi on tasainen, tasaisesti tuleva, voimakkaampi rasitus. Tämä tehdään käymällä siellä kuntosalilla useasti minimissään 3 kertaa kuukaudessa, välttäen pidempiä taukoja– ja tämän lisäksi treenaten aina painoja jotka ovat raskaita. Kun edelliset määrät meinaa nousta helposti, on kiire nostaa painavemmat painot käyttöön. Tälläiseen prosessiin opastaa yleensä todella laadukkaat uuden käyttäjän ohjelmat. Ainakin yksi laadukas on tämä Starting Strength sekä ajatus gluteenin varomisesta.

Seuraava tärkeä juttu on oikean protskun saantimäärä– sekä gluteenin poissa kehosta pitäminen. Kumpikin liittyvät ruuakaan– ja katselee tätä asiaa hieman eri kantilta. Oikeilla kcal:lla tarkoitetaan tässä silleen, jottei mieluisti olla ihan vähillä kaloreilla. Tuo ei useinkaan aiheuta useimmiten vaikeuksia ihmisille.!.! Oikea protskun saanti ei tällöinkäänaina  olekkaan näin simppeliä. Tosi harva liikkuja saa sopivan paljon treenin jälkeen jos ei ole tähän juttuun panostanut! Loistava apuväline on esimerkiksi erilaiset proteiinijauheet. Toinen valinta on syödä enemmän protsku ruokia, kuten vaikka lihaa sekä pähkinöitä ja maitotuotteita sekä välttää gluteenia. Valinta on juuri sinun.

Tietenkin ennen kuin voi aloittaa tekemään joitakin vaihdoksia elämäsään, onkin viisasta pohtia minkä takia näitä onkin tekemässä. Mikä pointti löytyy omasta kehosta ylläpitämisessä? Jokainen meistä kupsahdamme kuitenkin joskus.

Tosi usea oikeasti miettii voimakkasti vielä tänäänkin tälleen. Ylipaino sekä lihavuus ovat rajussa kasvussaJätkät menee paljon vähemmän kuin on aiemmin. Ravintona otetaan useasti eines- tai pikaruokia, Ihminen itse ei ollenkaan nyt jakseta kokkailla. Stressit töissä puskevat vielä suuremmalla voimalla kimppuun, sekä päässä olevat äänet on tosi paljon yleisempiä! Jospa ne ainoastaan on osa elämää?

On myöskin joukko, jotka keskittyvät terveyteensä huolellisesti. Yhtä aikaa kuin aivan pilalla terveytensä tuhoavien joukko on kasvanut, onkin myöskin tästä tosi paljon teryvettä hoitavasta porukasta kasvanut kookkaampi. Lisäksi joukosta on kasvanut tosi paljon selkeämmin esillä oleva. Ties mitä ihme kokkaus sivustoja on nykyisin netti pullollaan, sekä enemmän syntyy joka ikinen päivä tosi monta. Saleilla on useampia tyyppejä kuin koskaan ikinä ennen. On ilmestynyt yksi terveyskuilu, missä puolikas hoitaa vieläkin voimakkaamin kuntoonsa– ja toiset taas ajautuu vieläkin heikompaan voimaan. Usein se kuilu on yhteydessä mm rahallisuuden kanssa. Hyvätuloiset on usein huomattavasti parempikuntoisia kuin esim pummit.

Gluteeni lienee kauran, ohran ja tämän lisäksi ruiksen sisällä olevien hivenaineiden kyhäämää ainetta. Gluteenia löytyy ruoissa. Ruotsissa viljoista popsitaan usein viljaa ja tämän lisäksi ohraa! Ohraa taas käytetään isoimmassa osassa alkoholi drinkkejä. Gluteeni luo viljaan tuotteiden tarttuvan muodostelman yhdistyessä aquan kanssa. Tästä syystä jauhettu jauhe onkin muovailtavaa, mutta joka tapauksessa säilyen yhdessä. Halutessasi huolehtia kunnostasi, tulisi kaikkien myöskin välttää vilja ruoista. Syö niiden tilalla hyviä hedelmiä ja muita äyriäisiä!!

Älä luule, että milloinkaan ole koskaan liian kaukaista tehdä vaihtelua!! Muutos ei koskaan ole usein vaivatonta– ja siksi sitä parempi into se onkin tehdä, sitä varmemmin se jälleen onnistuu. Useimmat tekevät muutokset ainostaan totuuden osuessa lujaa päin kasvoja. Klassinen esimerkki on klassinen sydärin kärsinyt mies jonka jälkeen aloittaa sitten vasta tämän jälkeen miettimään ruokaansa. Toinen voisi olla esim tupakan polttaja, jolla vasta sitten lääkärin pelottelusta säikähtäneenä vähentää aineen vetämistä. Tai lady joka katkaisee huumeiden käytön havaitessaan tulleensa raskaaksi!! Luo vaihto hetimiten!

Gluteenittoman ruokavalio avulla olen pystynyt kohentamaan terveyttäni huomattavasti, ja en tiedä miten kävisi jo söisin muutoin kuin gluteenittoman ruokavalion avulla.

Tässä vielä hyvä video aiheesta:

https://www.youtube.com/embed/Gnc2-PrdD7Y
 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *