Paluu

Niin, siitä on vierähtänyt tovi, kun olen tänne kirjoitellut. Vapun jälkeen kevät meni hienosti, kesä tuli ja meni. Ostettiin talo ja lomailtiin. Palattiin paikkakunnalle mistä vuosi sitten lähdin. Kotiin.

Pärjäsin töissä. Olin hyvä. Mutta sitten kaikki taas muuttui. Väsyin, uuvuin, käytin itseni loppuun ja poltin kynttilää molemmista päistä. Ajoin pitkää työmatkaa, hoidin muuton, kodin, lapset, parisuhteen. Päivät tein töitä. Itkin autossa yksinäni. Ajattelin sen kuuluvan jotenkin tähän kaikkeen, olihan taas paljon muuttunut pienellä aikaa. En halunnut kenenkään näkevän että olin surullinen, koska en ymmärtänyt itsekään miksi olisin surullinen. Onneksi kohdalleni osui uudella vanhalla paikkakunnalla hyvä hoitaja sekä lääkäri. Olimme saaneet hoitosuhteen kuntoon, kun viimein myönsin tarvitsevani apua.

Jäin sairaslomalle masennuksen vuoksi. Häpesin itseäni, sairauttani ja epäonnistumistani. Niin paljon. Olen itkenyt ja surrut ja inhonnut itseäni. Olin valmis ajamaan päin rekkaa että pääsisin pois pahasta olosta. Hoitajani sai jotenkin minut uskomaan että kaikki tunteet ovat ok. Ja että on ihan sallittua tuntea ja olla heikko. Lääkäri kirjoitti lisää sairaslomaa.

Sitten tapahtui jotain. Heräsin aamulla ja masennus oli poissa. Jaksoin, pystyin, kykenin. En syönyt enkä nukkunut. Tutustuin uusiin ihmisiin, olin valmis heivaamaan suhteeni romukoppaan. Olin valvonut viikon, lenkkeillyt kymmeniä kilometrejä ja päässäni tuntui kuin olisi muurahaisia kävellyt aivoissa. Ajatus juoksee ja ideat ovat tottakai mitä parhaita! Mies pyörittelee päätään ja ihmettelee.

Tänään kävin tapaamassa lääkäriäni. Kyllähän sen tiesi. Lääkkeet vaihtoon ja lisää sairaslomaa. Nyt aloitan uudella lääkkeellä. Mielestäni en tarvitse lääkkeitä, mutta tunnollisena ihmisenä otan ne. Tosi unilääkettä en hakenut vaikka reseptin sain.

Nyt sitten kokeillaan. Wish me luck!

Suhteet Oma elämä Mieli

Vappu

Ihanaa, kevät on täysillä tullut, ja kohta on jo melkein kesä. Talven synkkyydet tuntuvat tälläerää selätetyiltä ja olen aloittanut täysillä työt. Diagnoosikseni varmistui kaksisuuntainen mielialahäiriö, johon nyt aloitettiin lääkitys ja masennuslääkkeet saadaan vähitellen purkaa pois. Olen opetellut elämään ajatuksen kanssa. Minulla on nyt tällainen sairaus, ja se osaltaan selittää paljon aiempia asioita elämässäni. Lääkkeet vaikuttavat hyvin, eikä sivuvaikutuksiakaan ole juurikaan ollut. Samaa lääkettähän olen syönyt jo nukkumiseen pienenä annoksena syksyn ja talven ajan, nyt määrä vain on kymmen kertainen.

Lisäksi pääsemme muutamaan kesällä takaisin kotipaikkakunnalleni. Löysimme täydellisen talon, josta nyt hierotaan kauppoja. Ihan piakkoin se on meidän. En voisi olla onnellisempi. Lisäksi tuo rakas on jaksanut kulkea koko tämän rumban läpi, enkä enää yhtään epäile etteikö tämä olisi ollut se oikea valinta. On ihanaa päästä takaisin ihanien ystävien ja perheen luo kesällä. En oikein täältä ole vielä kerinnyt tutustua keneenkään, kun tuo talvikin meni niin oman olon kanssa pyöriessä ja oikeastaan vain siihen että sain pidettyä itseni hengissä. Onnistuin kuitenkin. Tai onnistuttiin. En ehkä olisi tässä ilman muutamaa ihmistä.

Kissat lihoo ja paisuu, mutta voivat hyvin. Kesällä saadaan mirreille ulkotarha, ja pääseevät hieman hiirijahtiin. Niitä varmasti metsän vieressä kuljeskelee. Nyt energiaa puretaan vain sisäleikkeihin. Päivin lemppari on risu, ja Lohikärmestä ei saa liikkeelle mikään muu kuin ruokakupin kilahdus.

image_3.jpgimage_4.jpg

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli Ajattelin tänään