N9, eli voiko pahemmin sörssiä

n9-00_specifications_dimensions_cyan.jpg

Tässäpä puhelin, jonka ennakomyyntivolyymi aliarvioitiin valmistajan toimesta täysin, koska valmistaja keskittyy sinne minne ei pitäisi keskittyä, Microsoftiin.

Suomessa oli kerran yritys, joka loi uutta jännittävää tekniikaa innovatiivisesti ja varauksetta. Nykyisin tuo yritys etenee kuin sotanorsu lumimyrskyssä ja tämä on vain se mielikuva, jonka minä tyhmä markkinointia 2 luennon verran opiskellut ja toisinaan Talouselämää huvikseni lukenenut perustallaaja olen saanut. 

Nokian N9 -puhelimella ei pitäisi olla mitään tekemistä minun, muotoilualan opiskelijan kanssa, joka pärjäilee arjessa 3 vuotta vanhalla, äidiltään perimällä luurilla, josta puuttuu parikin eri näppäintä. Silti ärsyttää, onhan Suomen bruttokansantuotteesta aimo annos kiinni Nokiassa.

Miksiköhän Apple on älypuhelinmarkkinoilla varsinainen supersankari? Johtuisikohan kenties siitä, että mac-pohjaisiin puhelimien tietoturva on toistaiseksi  parempi, kun hakkerit ovat vuosia keskittyneet Nokian ja Microsoftin tietoturvien kaatamiseen. Nyt Nokia tuottaa puhelimen, jossa on kokonaan uudenlaiseen käyttöliittymämuotoiluun perustuva käyttöjörjestelmä, johon microsoft-käyttöliittymiin luodut viirukset eivät uppoa. JA NE TYPERYKSET TEKEVÄT TÄLLÄ KÄYTTÖJÄRJESTELMÄLLÄ YHDEN AINOAN PUHELINMALLIN. Kulttisuosio ja -hype ovat olleet Meego-järjestelmän ympärillä korkeissa sfääreissä jo vuosia ja SIITÄ HUOLIMATTA nokialaiset totaalisesti aliarvioivat kuluttajansa ja valmistavat säälierän puhelinmallia, jonka myynti lähti vauhtiin jo ennaakotilausvaiheessa. 

Meego olisi voinut olla Nokian mahdollisuus, se villi kortti, joka löydään kriittisessä vaiheessa pöytään, mutta ei. ”Tässä nyt on tää n9 ja turha odottaa toista Meegoa, tää nyt tuli markkinoille, kun aivopierututti, mutta ei me enää jakseta meegoa kun meillä on toi vindoussiyhteistyä. Mango, hehee, hedelmä sekin hei, eksoottisempi kuin joku omppo.”

Miksei edes testata myykö puhelin? Ilmoitetaan vain että tässä meego, mutta ähäkutti, se on viimeinen mohikaani.

Onko siellä Nokialla töissä ainuttakaan tulevaisuuden tutkijaa tai ketään vastaamassa design managementista? Missä on teidän strateginen suunnittelu? Mitä helvettiä Nokia? Unohtuiko että asiakkaat ovat ihmisiä, ihmiset innostuvat kaikesta uudesta ja vaihtoehtoisesta? Katsokaa vaikka Lady Gagaa, jos vaihtoehtoinen ei olisi sitä pervointa mediamättöä juuri nyt, niin ei pekonipukuun ja muovikohtuun sonnustautuva nainen olisi yksi maailman myydyimmistä artisteista. 

N9 myynti jäänee kuitenkin vaatimattomaksi. Puhelinta ei edes saa Jenkeissä. Puhelin oltaisiin voitu heittää markkinoille jo kesäkuussa, ennen Jobsin kuolemaa ja iPhone 4S:n julkaisua, mutta ei, niin ei. 

Nokia tekee itsemurhaa ja minua säälittää.

Laatu, kuluttajatyytyväisyys, mitä ne ovat?

Ryhdistäydy Nokia. Halpahallillakin on hallintumpi markkinointi- ja viestintäpolitiikka.

puheenaiheet uutiset-ja-yhteiskunta