Autosikin voisi kulkea ranskalaisilla
Amerikan Yhdysvallat liruttaa vuosittain menemään 40% maissisadosta idioottivarmaan hittituotteeseen nimeltä biopolttoaine. Eli lähes puolet oikein syömäkelpoisesta ruoan raaka-aineesta menee moottorijytinään.
Jos ylijäämäruoka menee polttoaineentuotantoon, niin mitäköhän voisi olettaa ruoka-avulle tapahtuvan. Afrikan sarven nappisilmät arvostavat varmasti kovasti sitä, että jossain päin länsimaita joku suuresti ekotietoinen pöröyttää menemään biodieselautolla.
Jep. Maailmassa, jossa kolmasosa ihmisistä näkee nälkää onkin niin tajuttoman järkevää käyttää ruokaa ahterin liikuttamiseen, kulkuneuvolla. Nykyisin Suomen kaltaisissa ah-niin-kohti-vihreää-maailmaa-mennään -maissa ei ole enää muita vaihtoehtoja kuin tekopyhäpolttoaine. Autottomana tämä ei sinänsä koske minua, mutta kyllä se pistää harmittamaan, että jossain päin maailmaa jonkun ruoat menee tehtaaseen, jotta me täällä pääsemme eteenpäin.
Vaihtoehtojakin olisi, esimerkkinä ranskanperunoiden paistamisessa käytetty öljy, joka on käytön jälkeen pelkkää jätettä. Koska olen vain ”typerä autoton nainen”, annan asiantuntijoiden höpöttää hetken puolestani. Fifth Gear on hyvä ohjelma. Tässä heiltä mainio testi. Miten Mercedes Benz 250 kulkee ranskanperunarasvalla? (Pikku vinkki: hyvin kulkee).
Diesel autohan on alkuperäinen ”ekoauto” joka suunniteltiin kulkemaan maapähkinäöljyllä. Maaöljy nyt vain sattui olemaan halvempaa ja sinne kehitys meni. Mikä tässä ranskanperuna-autoilussa on sitten ongelmana? Ei mikään sen hupaisampi asia kuin verotus.
Oletteko kenties kuulleet siitä laukaalaisesta kaverista, joka väkersi navettansa viereen oman biokaasulaitoksen ja autoili osittain ilmaiseksi vuoden päivät. Verottaja ei tykännyt, miehen ketalehan kiertää polttoaineveroa. Ekoautoilijaa tulee rangaista. Muutaman tonnin mätkyjen jälkeen miestä mahtoi potuttaa, vaikka auto kulki vain neljäsosan matkoista kaasulla, loput bensalla. Ekokaasuilun suurmies Erkki Kalmari lämmitti biolaitoksellaan auton moottorin lisäksi maatilansa rakennukset ja sai vähän sähköäkin aikaan. Silti tulisi halvemmaksi tuhota kuin pelastaa ympäristö. Että kiitos Suomen päättäjät, kun tuette ekoautoilua ja muutakin ekotoimintaa.
(Pst. Oikein superhyvä artikkeli Erkki Kalmarista ja hänen aatoksistaan uusiutuvaan energiaan liittyen, Suomen Kuvalehden käsialalla löytyy täältä)
Taloussanomat uutisoi vuosi sitten kesällä myös erään kipeän totuuden: ”Biopolttoaine saastuttaa jopa enemmän kuin bensiini.” Eikä kyse ole vain siitä, miten paljon biopolttoaineesta syntyy ilmastoalämmittäviä yhdisteitä, pitää se polttoaineraaka-ainekin jossain välissä viljellä. Maatalous on yksi eniten ympäristöä ja ilmakehää rasittavista tuotantomuodoista.
Osataan Suomessa toki olla luoviakin. Täällä, Eurooppalaisittain viimeisessä turkistarhausghetossa keksittiin pari vuotta sitten maailman paras ja ympäristöystävällisin jatkojalostusidea: kettuöljy. Oi kyllä, ne hyljeöljykapselit eivät ole mitään, ajatelkaa kuolleilla turkiselukoilla kulkevaa autoa. Varsin eettisesti ekoperverssi ajatus. Suomi voisi tuottaa vuosittain tuhat tonnia kettupolttoainetta. Yhtään energiaahan ei tosin kulu siihen, että ketun ruhot kuskataan käsittelylaitokseen ja muutetaan öljyksi. Tuhat tonnia ruumispolttoainetta. Kiva.
Miksei McDonald’sit ja Hesburgerit voisi olla myös huoltamoita? Tämä pikaruoalla elävä kansa kyllä tuottaisi tarpeeksi löpöä satoihin paistirasvanhajuisiin autoihin ilman, että Itä-Aasian sademetsiä tarvitsisi hakata maantasalle. Tai kettuja tarvitsisi laittaa turkiksi ja tankkiin.
Ajateltavaa ja lähdemateriaalini löytyy täältä, täältä, täältä, täältä, täältä, täältä ja täältä.