Käsittämätön turhake, kulinaristinen egonjatke vai kahvinautintojen aatelia?

nayttokuva_2012-10-11_kohteessa_10.50.24.png

Niitä on kaikkialla. Mikäli joku on onnistunut välttymään kapselikahvinkeittimiltä tässä kanta-asiakaspostin, ilmaisjakelun ja telkkarimainosten ristitulessa, niin vaivaudun onnittelemaan. Kysymykseksi kuitenkin nousee, onko niissä hifivehkeissä läsnä järjenkäytön hiventäkään. Yksittäisiin foliopakkauksiin pakatut ilmatiiviit kertakäyttöiset kahvipallurat kuulostavat ratkaisulta triviaaliin ensimmäisen maailman ongelmaan: ”ei jaksaisi keittää kunnon kahvia ja  säilyttää kahvia ohjeiden mukaisesti.” Kamalan problemaattista.

Ei tässä itsekään mitään kotibaristojen yhdistyksen puheenjohtajia olla, mutta kyllä minäkin sentään ymmärrän mitä eroa on kahviharrastajalla ja kapselikahvinharrastajalla. Kyse on samasta erosta joka käydään ravintolasushin ja Pirkka Premium pakastesushin välillä, todellisuus hämärtyy kun tuudittaudutaan helppouteen.

Kapselikahvivalmistajien lupaus ”premiumluokan makuelämys napin painalluksella” tekee kahville saman kun Kodakin sadan vuoden takainen mainoslause ”push the button and we do the rest” teki valokuvaukselle. Totuus on, että kenestäkään ei tule kahvimestaria napinpainalluskahvilla, aivan kuten automaattikameralla kuvaaminen ei tee kenestäkään huippuvalokuvaajaa. 

Se, että pitää hyvästä kahvista, ei ole syy ostaa kapselikeitintä, se on hyvä syy ostaa mutteripannu, perkolaattorikeitin, pressopannu tai perinteinen kahvipannu. Suodatinsumpinkin makuun voi kummasti vaikuttaa käyttämällä aina kylmintä vettä mitä hanasta irtoaa ja putsaamalla keittimen kolmesti vuodessa (ja pitäähän se kapselimonsterikin putsata säännöllisesti).

Luonnollisesti eniten kahvin makuun vaikuttaa kuitenkin kahvi itse. Euro Shopper -kahvi ei ole sieltä makunautintojen kärkipäästä, eikä sillä kilohinnalla sovi niin odottaakaan. Säilyttäminen ei ole ongelma, kun kerran ostaa kahvipurkin. Sekin on todettu, että kahvi on parasta kun se on jauhatettu noin viikko ennen käyttöä. Oman kylän kahvikauppa, se on sitä oikeeta ylellisyyttä.

Todelliset erikoisuuden tavoittelijat voivat edelleen litkiä Kopi Luwakia, joka kuulemani mukaan on erinomaista, jokseenkin hävyttömän kallista arkikäyttöön.

 

5+1 syytä jättää kapselikeitin kauppaan:

  1. myönnä pois, et tarvitse sitä, sulla on jo kahvinkeitin
  2. jätevuori: foliopakattuja kahvinpökäleitä ei voi kompostoida
  3. hiilijalanjälki: aivan, yksittäispakkaaminen vähentää pakkausten energiatehokkuutta, kasvattaa pakkauskustannuksia, tuo takaisin pahvin, joka muutoin poistui pääosasta pahvipakkauksia jo vuonna 1995
  4. Sika säkissä: juot siis kahvia jauheesta, jota et näe missään kahvinlaittoprosessin vaiheessa? Jos itse olisin kahvin valmistaja, laittaisin takuulla kaiken sekundan kapseleihin ja mukaan riittävästi premiumia, jotta maku hälventyisi
  5. Alkuperämaakahveja ja espressoa voi tehdä ilman, että ostaa keittiön aputason nurkalle kuution, jonka ulkomuodossa tiivistyy kaikki 80-luvun pikkupölynimurin linjakas sulokkuus
  6. Kapselikahvinkeitin on 2010-luvun infrapunamunankeitin, popcorn-kone ja voileipägrilli, tulevaisuuden kirpputorihitti

Kirjoittaja ”nautti” syksyllä 2006 ilmaisesta hasselpähkinäkapselikahvista Tampereen Koskikeskuksen aulassa ja traumatiosoitui. Nykyisin hän juo Presidenttinsä tummapaahdettuna ja espressonsa ilman sokeria. Ja kirjoittaa itsestään kursiivilla kolmannessa persoonassa.

Kuva: Paulig

Puheenaiheet Ruoka ja juoma Raha Uutiset ja yhteiskunta

PER-LOOKS – eli mitä tapahtuu kun visuaalisen viestin painoarvoa vähätellään

perlooks.png

Sosiaalisessa mediassa ja nettilehtien sivuilla on viime päivinä tiuhaan linkitetty Per-Looks tumblr-blogia. Sivusto kokoaa yhteen perussuomalaisen puolueen kuntavaaliehdokkaiden kuvia. Toiset ovat naureskelleet kuville, toiset ovat taas pahoittaneet mielensä ”loukkaavasta pilkkasivustosta”. Puuttumatta sen kummemmin sivustolla esiintyvien ihmisten persoonallisiin kasvonpiirteisiin, ajattelin kertoa, mikä monien kunnalisvaaliehdokaspersujen kampanjakuvia oikeasti vaivaa.

Mikä meni pieleen?

1) Edustuskuva on edustuskuva

Edustuskuvan tehtävänä on antaa mahdollisimman positiivinen kuva henkilöstä jota se edustaa. Siinä ei esitellä arvomaailmaa, mietteitä, poliittisia kannanottoja tai hassujen hattujen kokoelmaa. Edustuskuvassa liitetään poliitikon pärstä poliitikon nimeen, ei muuta. Se on vähän kuin passikuva, todella jähmeä kuvallisen ilmaisun muoto.

2) Pukeutuminen

Edustuskuvaan EI MENNÄ tukka likaisena, hilseet olkapäillä, nuhruisissa vaatteissa, tuulitakissa, roikkuvassa t-paidassa, mainoslippis päässä eikä ainakaan suomileijonariiputtimet partaletteihin kiinnitettynä. Ehdokas voi syyttää vain itseään, jos julkaisee itsestään epäedustavan kampanjakuvan. 

Nämä jäävät kotiin kun otetaan edustuskuva:

  • kommandoneule
  • kiitos- paidat ynnä muut luettavissa olevaa tekstiä sisältävät paidat
  • mainoslippikset (mainostat itseäsi, et Red-Bull:ia)
  • ulkotakit
  • farkkuhaalarit
  • sähkökitara ja muut lavasteet
  • hupparit
  • farkkutakit
  • aurinkolasit (hyväksytään vain siinä tapauksessa että käyttäjä on sokea)
  • toppaliivit
  • hawaiji-paidat
  • hassut hatut
  • + rintakarvat piiloon!

Ihan oikeasti. Timo Soini ja Halla-Aho ovat suosittuja perussuomalaisia poliitikkoja ja he molemmat osaavat pukeutua tilanteen vaatimalla tavalla. Miten vaikeaa voi olla laittaa päälle kauluspaita, kravatti ja puvuntakki? Jos ei ole varaa omiin, niin eiköhän sieltä oman paikallisyhdistyksen porukasta jollain olisi puvuntakkia lainattavaksi? Jos on epävarma omasta vaatemaustaan, niin sitten turvaudutaan klassikoihin, eikä lähdetä ottamaan kuvaa huonosti istuvassa t-paidassa ja tuohilakki päässä.

nayttokuva_2012-10-09_kohteessa_14.12.47.png

Timo Soinin taidonnäyte edustavasta pukeutumisesta

nayttokuva_2012-10-09_kohteessa_14.39.53.png

Myös eduskuntaryhmän puheenjohtaja Pirkko Ruohonen-Lerner osaa pukeutua. 

3) Äänestäjien kunnioittamatta jättäminen

Onko yksikään näistä räikeimpien tyylirikkojen tekijöistä miettinyt tosissaan millaisen kuvan tämä luo itsestään potentiaaliselle äänestäjälle? Ihan oikeasti, mikäli ihminen näyttää siltä, ettei kykene huolehtimaan edes omasta hygieniastaan, niin miten tämä ihminen kykenisi huolehtimaan kunnan asioista? Vaikuttaminen on monialaisten medioiden käyttämistä.

On aivan sama, vaikka jokainen sanasi olisi todella hyvin mietittyä ja argumentointia tiivistä asiaa jos ulkoinen olemuksesi antaa olettaa, että heräsit juuri kolmen päivän krapulasta. Kun kyse on politiikasta, ulkonäöllä on väliä, enkä puhu nyt siitä onko fyysisesti viehättävä vaan siitä, osaako esiintyä tilanteen vaatimassa ulkoasussa. (Kyllä, Rosa Meriläisen nahkaminihame oli aikanaan sopimaton vaate eduskuntaan. Mokataan sitä muissakin puolueissa.)

4) Minkä nettiin lataa se netissä liikkuu

Epäedullisesta kuvasta nillittäminen on typerää jos samaisen kuvan on itse tiedon valtatielle ladannut. Kannattaa siis miettiä ennenkuin lataa ja mokistaan voi oppia.

5) RYHTI(!!!)

Selkä suoraksi nyt hemmetti vie. Löysä ryhti assioidaan löysään politiikkaan. Jos ei ole lihaksia seistä/istua suorassa, niin kureliivi päälle kuvausten ajaksi. Tässä ollaan tekemässä vaikutelmaa, ei potemassa kihtiä.

6) Hyvällä kuva ei vaadi photoshopia

Turha urputtaa, ettei ole varaa ottaa kuvia ammattikuvaajalla. Huonolaatuisenkin kuvatiedoston sisältöön voi vaikuttaa juuri niillä pukuvalinnoilla. Eikä se photoshop ole aina hyvästä, esimerkiksi riittää istuvan presidentin virallinen kuva, josta kenenkään ei ikinä tulisi ottaa mallia (hohtoefekti on ihan kiva muotikuvissa, muttei kuulu tasavallan presidentin viralliseen virkakuvaan).

7) Koskaan ei ole liian myöhäistä palkata koulutettua graafikkoa huolehtimaan puolueen visuaalisen viestinnän johtamisesta.

Design Management ja brändin hallinta loisivat yhtenäisyyttä ja vähentäisivät kummasti näitä noloja kömmähdyksiä, kun olisi edes jotain seulaa ja ohjeistusta. Valitettava tosiasia on, että kaikilla ihmisillä ei ole visuaalista pelisilmää. Emmehän me kaikki ole vasenkätisiäkään. Jos ei osaa ohjata laivaa, palkkaataan merikapteenin ei puutarhuria. Jos ei osaa hallinnoida viestintää, niin palkataan viestinnän asiantuntija ei insinööriä.

 

Kuvat: kuvakaappaus per-looks.tumblr.com ja Perussuomalaisten mediapankki

PS. Tasapainon nimissä: Kok-Looks, Vihr-Looks ja Pir-Looks.

Puheenaiheet Uutiset ja yhteiskunta