PER-LOOKS – eli mitä tapahtuu kun visuaalisen viestin painoarvoa vähätellään

perlooks.png

Sosiaalisessa mediassa ja nettilehtien sivuilla on viime päivinä tiuhaan linkitetty Per-Looks tumblr-blogia. Sivusto kokoaa yhteen perussuomalaisen puolueen kuntavaaliehdokkaiden kuvia. Toiset ovat naureskelleet kuville, toiset ovat taas pahoittaneet mielensä ”loukkaavasta pilkkasivustosta”. Puuttumatta sen kummemmin sivustolla esiintyvien ihmisten persoonallisiin kasvonpiirteisiin, ajattelin kertoa, mikä monien kunnalisvaaliehdokaspersujen kampanjakuvia oikeasti vaivaa.

Mikä meni pieleen?

1) Edustuskuva on edustuskuva

Edustuskuvan tehtävänä on antaa mahdollisimman positiivinen kuva henkilöstä jota se edustaa. Siinä ei esitellä arvomaailmaa, mietteitä, poliittisia kannanottoja tai hassujen hattujen kokoelmaa. Edustuskuvassa liitetään poliitikon pärstä poliitikon nimeen, ei muuta. Se on vähän kuin passikuva, todella jähmeä kuvallisen ilmaisun muoto.

2) Pukeutuminen

Edustuskuvaan EI MENNÄ tukka likaisena, hilseet olkapäillä, nuhruisissa vaatteissa, tuulitakissa, roikkuvassa t-paidassa, mainoslippis päässä eikä ainakaan suomileijonariiputtimet partaletteihin kiinnitettynä. Ehdokas voi syyttää vain itseään, jos julkaisee itsestään epäedustavan kampanjakuvan. 

Nämä jäävät kotiin kun otetaan edustuskuva:

  • kommandoneule
  • kiitos- paidat ynnä muut luettavissa olevaa tekstiä sisältävät paidat
  • mainoslippikset (mainostat itseäsi, et Red-Bull:ia)
  • ulkotakit
  • farkkuhaalarit
  • sähkökitara ja muut lavasteet
  • hupparit
  • farkkutakit
  • aurinkolasit (hyväksytään vain siinä tapauksessa että käyttäjä on sokea)
  • toppaliivit
  • hawaiji-paidat
  • hassut hatut
  • + rintakarvat piiloon!

Ihan oikeasti. Timo Soini ja Halla-Aho ovat suosittuja perussuomalaisia poliitikkoja ja he molemmat osaavat pukeutua tilanteen vaatimalla tavalla. Miten vaikeaa voi olla laittaa päälle kauluspaita, kravatti ja puvuntakki? Jos ei ole varaa omiin, niin eiköhän sieltä oman paikallisyhdistyksen porukasta jollain olisi puvuntakkia lainattavaksi? Jos on epävarma omasta vaatemaustaan, niin sitten turvaudutaan klassikoihin, eikä lähdetä ottamaan kuvaa huonosti istuvassa t-paidassa ja tuohilakki päässä.

nayttokuva_2012-10-09_kohteessa_14.12.47.png

Timo Soinin taidonnäyte edustavasta pukeutumisesta

nayttokuva_2012-10-09_kohteessa_14.39.53.png

Myös eduskuntaryhmän puheenjohtaja Pirkko Ruohonen-Lerner osaa pukeutua. 

3) Äänestäjien kunnioittamatta jättäminen

Onko yksikään näistä räikeimpien tyylirikkojen tekijöistä miettinyt tosissaan millaisen kuvan tämä luo itsestään potentiaaliselle äänestäjälle? Ihan oikeasti, mikäli ihminen näyttää siltä, ettei kykene huolehtimaan edes omasta hygieniastaan, niin miten tämä ihminen kykenisi huolehtimaan kunnan asioista? Vaikuttaminen on monialaisten medioiden käyttämistä.

On aivan sama, vaikka jokainen sanasi olisi todella hyvin mietittyä ja argumentointia tiivistä asiaa jos ulkoinen olemuksesi antaa olettaa, että heräsit juuri kolmen päivän krapulasta. Kun kyse on politiikasta, ulkonäöllä on väliä, enkä puhu nyt siitä onko fyysisesti viehättävä vaan siitä, osaako esiintyä tilanteen vaatimassa ulkoasussa. (Kyllä, Rosa Meriläisen nahkaminihame oli aikanaan sopimaton vaate eduskuntaan. Mokataan sitä muissakin puolueissa.)

4) Minkä nettiin lataa se netissä liikkuu

Epäedullisesta kuvasta nillittäminen on typerää jos samaisen kuvan on itse tiedon valtatielle ladannut. Kannattaa siis miettiä ennenkuin lataa ja mokistaan voi oppia.

5) RYHTI(!!!)

Selkä suoraksi nyt hemmetti vie. Löysä ryhti assioidaan löysään politiikkaan. Jos ei ole lihaksia seistä/istua suorassa, niin kureliivi päälle kuvausten ajaksi. Tässä ollaan tekemässä vaikutelmaa, ei potemassa kihtiä.

6) Hyvällä kuva ei vaadi photoshopia

Turha urputtaa, ettei ole varaa ottaa kuvia ammattikuvaajalla. Huonolaatuisenkin kuvatiedoston sisältöön voi vaikuttaa juuri niillä pukuvalinnoilla. Eikä se photoshop ole aina hyvästä, esimerkiksi riittää istuvan presidentin virallinen kuva, josta kenenkään ei ikinä tulisi ottaa mallia (hohtoefekti on ihan kiva muotikuvissa, muttei kuulu tasavallan presidentin viralliseen virkakuvaan).

7) Koskaan ei ole liian myöhäistä palkata koulutettua graafikkoa huolehtimaan puolueen visuaalisen viestinnän johtamisesta.

Design Management ja brändin hallinta loisivat yhtenäisyyttä ja vähentäisivät kummasti näitä noloja kömmähdyksiä, kun olisi edes jotain seulaa ja ohjeistusta. Valitettava tosiasia on, että kaikilla ihmisillä ei ole visuaalista pelisilmää. Emmehän me kaikki ole vasenkätisiäkään. Jos ei osaa ohjata laivaa, palkkaataan merikapteenin ei puutarhuria. Jos ei osaa hallinnoida viestintää, niin palkataan viestinnän asiantuntija ei insinööriä.

 

Kuvat: kuvakaappaus per-looks.tumblr.com ja Perussuomalaisten mediapankki

PS. Tasapainon nimissä: Kok-Looks, Vihr-Looks ja Pir-Looks.

Puheenaiheet Uutiset ja yhteiskunta
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.