Vähemmästäkin sitä oma arviointikyky sumenee
Postauksista päätelleen monet ovat innokkaasti lukeneet Daily Mailiä (tai Iltalehteä) ja tietävät, että naiset ovat taas kerran (kehonkuvaltaan) häiriintyneitä. Joo, onhan tämä vakavaa, kun itseään läskinä pitää. Sen sijaan, että alkaisin tässä pohtia oman metrisen perseeni paikkaa 1-9 kaavakuvissa, ajattelin kirjoittaa siitä, mikä vaikuttaa sumeutumiseemme ihan kirkkaasti. Tänään siis aiheena kuvanmuokkaus ja aidon kaipuu. Käsitelkäämme aihetta Beyoncen ihanan ahterin mittapuulla.
Valokuva tunnetusti kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tämän lisäksi meille median kuluttajille opetetaan into piukassa mediakriittisyyttä, eli sitä, että kuvat valehtelevat ja huijaavat kellon ympäri. Vähemmälle pohdinnalle monesti jää, mitä täysin fiktiiviseksi luokiteltava visuaalinen kulttuuri oikeastaan tekee arviointikyvyllemme. Ilmeisesti se sumentaa pahemmin kuin mummon tehokakkuloiden lainaaminen.
Keissi: Hotmama goes jätskitikku
Photoshop slurppaa jälleen
Kukaan tällä sivustolla vieraileva ei ole voinut välttää näkemästä ylläolevaa H&M:n uutta bikinikampanjaa, jonka keulakuvana keikistelee Beyonce. Tai oikeastaan ”Beyonce”, koska representaatio tästä maailman parhaiten tienaavasta naisartistista on hyvin vääristynyt. Jotta eron ns. normaaliin huomaa, riittää että mainoskuvia vertaa saman kampanjan mainosvideon still-otoksiin.
The real hotmama ja kuuluisa lanne
ja kivat vatsalihakset
Oho. Beyoncen kuuluisa hotmama booty ei olekaan kadonnut mihinkään! Siellä se edelleen on, ihanaa! Miksi siis H&M yrittää hävittää sen tosiasian, että rouva Carterilla on komea, kuuma kankku? Lisäksi Beyoncen normaalisti hyvinkin maitokahvimainen ihonväri on kummallisesti tummentunut (viime vuoden bikinikamppanjan terveämpärirusketuksesta en ala edes puhua). Ilmeisesti H&M:lle ei taaskaan kelvannut aito ihminen, vaan piti luoda jonkin pikselihinkkarin bittimärkä päiväfantasia ilmiöstä nimeltä Beyonce. Tämä on siis enemminkin fanitaidetta kuin valokuva.
Kun edes pariin kertaan maailman seksikkäimmäksikin äänestetty nainen ei kelpaa itsenään, niin miten tavallisten tassaleiden pitäisi osata arvostaa itseään tai hahmottaa mittasuhteitaan tässä (nais)ihmisen ruumille vihamielisessä ympäristössä?
Oli kyseessä sitten vähän pepukkaampi tapaus, kuten Beyonce tai superhoikka huippumalli Karlie Kloss, ei kukaan näköjään kelpaa editoriaaliin sellaisenaan. On pikkaisen karua, että myös törröttäviä kylkiluita siistitään piiloon. Jos kauneusihanteen on pakko olla narunohut, niin näyttäkää lehdet hyvät ne kylkiluut, älkääkä pehmentäkö niitäkin olemattomiin. Silmään pissiminen on todella tuhmaa.
Karliekin näyttää vähemmän Auswitchista karanneelta kun airbrushataan vähän
Sitten on vielä nämä hoikentavat peilit, joita vaatekaupat harrastavat. Kun ero kotiheijastimen ja kaupan jännä valaistun sovituskoppipeilin välillä on hämmentävä, alkaa käsitys oman kehon mittasuhteista vähitellen hämärtyä. Valokuvat ovat ilman kummempia käsittelyjäkin aika huijareita. Toisessa kuvassa ollaan edustavia ja toisissa näytetään vähän enemmän stereotyyppisiltä avohoitopotilailta. Tuskin Beyoncekaan arvioi kehonkoostumustaan kaikkein ylinpänä tässä postauksessa olleen kuvan perusteella. Vaikka reisilihastreenin tulokset ovatkin siinä komeasti esillä.
Kaiken tämän lopputulemana sitä vielä viitsitään ihmetellä, miksi naiset eivät kunnolla hahmota omaa kokoaan. Elämme surrealismin ympäröimänä, Liisan seikkailut ihmemaassa ovat ihan yhtä relevantteja kehonkuvan rakentejia kuin mainonta. Kun koko ympäröivä visuaalinen kulttuuri keskittyy vääntelyyn ja fuskaamiseen, ei ole lainkaan ihme, että pään sisälläkin vääntyy jotain vähän vinoon ja oman ruumiin katsominen kieroutuu.
Me aikuiset olemme toki jo menetettyjä, kansanterveydellisesti läskejä ja huonoja vaatteenostajakansalaisia, mutta lapset voi vielä kasvattaa fäshiön luurangoiksi. Mallia voi hakea vaikka lähi Prismassakin myytävästä Monsters High Skelita- nukesta. Siinäpä täydellinen typy, ei tippaakaan ylimääräistä! Kelpaisi varmaan H&M:n kampanjaankin ilman airbrushia.
Kuvien lähteet: kuvakaappauksia joko H&M:n mainosbannereista tai samaan kampanjaan kuuluvasta mainosvideosta. Ylin kuva Daily Mail. Karlie Kloss havainnekuva jezebel.com, lelukuva imagetargeting.com