Eilamari

eilamari_halopieniaikuinen0068.jpg

Olen lähes valmis adoptoimaan itselleni mummon. Eilamarin gluteeniton Hertta-ruisleipä maistuu juuri sille, mille mummolapäivä kaikissa lapsuuden illuusioissa nyt vain voi maistua. 

eilamari_halopieniaikuinen0065.jpg

Poikkesin tänään ystäväni Even kanssa Vesalan luomukaupassa Rovakadulla ja olimme melkein poistumassa putiikista tyhjin käsin, kunnes kaupan omistaja Tarja teki meille pienen esittelykierroksen. Kun erään hyllyn kohdalla samassa lauseessa kuuluivat sanat gluteeniton ja ruisleipä, olin aika äimänä. Mitä on gluteenittomassa ruisleivässä? Katsoppas itse:

eilamari_halopieniaikuinen0067.jpg

Minä ostin ja tulin onnelliseksi. Leivässä ei maistu tattari juuri ollenkaan, vaan juuren ansiosta makuelämys on erittäin lähellä ruisleipää ja koostumus on pehmeä. Minua liikutti myös tieto siitä, että tämä leipä on leivottu 3.4 tiistaina — toissapäivänä, miettikää! <3

En ole vieraillut markettien leipähyllyillä aikoihin, sillä ne ovat aivan karseaa tavaraa. Kaupan gluteeniton leipä tarkoittaa yleensä hyvin ravintoköyhää maissijauhoilla, riisijauhoilla sekä säilöntä-, ja kohotusaineilla ”leivottua” leipää. Niille sanon ei kiitos.

eilamari_halopieniaikuinen0069.jpg

Eilamarin leipä tuli sopivasti elämääni, sillä juuri viime viikolla päätin ottaa todella tiukan linjan gluteenin välttämisessä — elimistöni ei kestä sitä laisinkaan. Joskus on vain heikko mieli ja siitä kärsii sitten koko kroppa… Viimeksi sunnuntaina ulkona syödessä sain hirveän migreenin ruoasta — yritin valita annoksen, jossa ei varmasti olisi  gluteenia ja arominvahventeita, mutta kuinkas kävikään. Pian syömisen jälkeen takaraivossani alkoi kyteä hirveä migreenikipu. 

eilamari_halopieniaikuinen0070.jpg

Eilamarin leipiä saa myös etelästä, kannattaa tsekata jälleenmyyjät täältä. En totta puhuen taida saada Eilamaria mummokseni, mutta onneksi meillä on Vesalan luomukauppa. Luulen, että jatkossa Rovakadulla tallustellessa Eilamari huutaa nimeäni Vesalan hyllyllä enkä minä aio laittaa vastaan ollenkaan.

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Vastuullisuus

2.

cantaloupe_halopieniaikuinen0061.jpg

Otsikko kuvastakoon tänään yksinkertaisten asioiden kauneutta. Aina ei tarvitse sekoittaa 10 eri raaka-ainetta saadakseen herkkua — ja varsinkin työpäivinä tällainen keskinkertaisuus riittää mainiosti 🙂 Harrastan keittiössä arkena nk. iisikilleri-reseptejä, joissa ei turhaan vouhkailla, mutta saadaan silti aikaan maistuvia juttuja.

Iisikilleri hedelmäjälkkäri

0,5 Cantaloupe-meloni 

0,5 tl vaniljaa

Pilko meloni paloiksi, laita vanilja sekaan ja huiskuta sekaisin kannellisessa purkissa. Avaa purkki, sniffaise ja nautiskele 🙂 Tätä kannattaa testata myös tuoreella mangolla.

Jos kaipaat vähän extraa, kokeile laittaa sekaan jotain seuraavista:

• Luomupähkinärouhetta (oma lempparini on pekaani — eli kotoisemmin pekkapähkinät!)

• Paksua luomukookossosetta tai luomukookoskermaa

• Pastöroimatonta hunajaa

Mandelmusia

cantaloupe2_halopieniaikuinen0062.jpg

Löydettiin nämä kuvan lasiastiat (joista Iisakin bloggaili vajaa vuosi sitten) Oulun Stockalta. Ostettiin kerralla pyöreitä, neliöitä, pieniä, suuria. Ruokaa menee nykyään paljon vähemmän hukkaan, kun jääkapista näkee yhdellä silmäyksellä mitä rasioissa on ja toisekseen on hyvä mieli siitä, että näistä ei irtoa mitään muoveissa olevia kemikaaleja tai xenestrogeenejä ruokaan.

Näiden astioiden kansi on 4-muovia, eli ihan jees. Pahimpia muovilaatuja ruokakäytössä ovat 3, 6 ja 7. Kannattaa siis välttää ainakin noita muovilaatuja niin pitkälle kuin mahdollista. Muovin numero merkitään astiaan kolmion sisälle. Jos siellä pilkistää siis joku edellä mainituista kolmesta numerosta, kannattaa jättää ostamatta 🙂

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Vastuullisuus