Gluteeniton pannari

pannari_halopieniaikuinen0058.jpg

Hoi fiksuilijat! Jos herkkuhammasta kolottaa viikonloppuna, niin kannattaa taikoa tätä mehevää pannaria jälkkäriksi itselle ja tovereille. Mun mielestä tämä ainakin omassa elämässäni ”välikuukautena” toiminut maaliskuu on hyvä päättää makeisiin tunnelmiin 🙂

pannari2_halopieniaikuinen0059.jpg

Gluteeniton herkkupannari (tuplaa annos, jos haluat pellillisen)

4 dl luomukookosmaitoa

4 luomukananmunaa

1,5 dl luomumantelijauhoa

1 tl aitoa vaniljaa

1 rkl vanilja-agavea (ei pakollinen)

1 tl psylliumia

Sekoita kaikki tasaisesti sekaisin. Mun kookosmaito oli ollut jääkaapissa ja vähän jämähtänyt siellä, joten jouduin näyttämään omalle taikinalleni blenderiä 🙂 Anna tekeytyä puolisen tuntia. Paista 200 asteessa 25-30 minuuttia. 

Jos et pidä kookosmaidosta, nesteen voi korvata millä tahansa muullakin nesteellä — joskin ei se kookoksen maku kyllä juurikaan puske valmiista tekeleestä esille. Koostumus ja maku muistuttavat tavallista pannaria, joten uskoisin tämän uppoavan ihan kenelle vain 🙂 

Postaustahtini tulee jälleen tihentymään huhtikuun alkaessa. Olen viettänyt vähän ”vahingossa” aika hitaan maaliskuun — tai ehkä suunnittelematta olisi parempi sana vahingon tilalle 🙂 Väsyttävä ja kiireinen talvi otti veronsa hieman myöhässä ja nyt alkaa tuntua siltä, että tervetuloa uudet suunnitelmat. Uutta päin!

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Terveys Vastuullisuus

Makuvettä

makuvesi_halopieniaikuinen0056.jpg

Haluaisin vinkata yhdestä näennäisesti pienestä, mutta kuitenkin joka aamua ilahduttavasta käytännön asiasta, nimittäin makuvedestä. 

makuvesi2_halopieniaikuinen0057.jpg

Tarvitset:

pari kourallista tuoreita sitruunamelissan ja/tai vahvan mintun lehtiä

puolikas luomusitruuna viipaleina 

(lähde)vettä haluamasi määrä

makuvesi3_halopieniaikuinen0058.jpg

Makuveden voi tehdä oikeastaan mistä tahansa tuoreesta. Mulla tuli heti erilaisista vaihtoehdoista mieleen sellainen kesäinen mansikka-sitruunamelissa-versio 🙂

Itse teen makuveden jo illalla valmiiksi tekeytymään ja jätän pullon huoneenlämpöön, jotta aamulla on sopivan lämpöistä (ja makuista) vettä juotavaksi. Sitruuna on kiva kaveri emäksisöivän vaikutuksensa vuoksi, mutta yhtä hyvin toimii myös appelsiini ja lime. Jos halajat vielä vahvempaa makua, mortteloi vihreät yrtit ennen veden lisäämistä.

Päivän mittaan ”jatkan” juomaa lisäämällä sinne aina uutta vettä pois otetun tilalle. Samat ainekset kestävät ainakin omassa käytössäni noin kaksi päivää. 

Raikasta päivää teille!

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Vastuullisuus