Soijakynttilä ei savuta

2soila_halopieniaikuinen.jpg

Syysillat ovat rauhoittumisen aikaa, ainakin itselleni. Päivät saa pohottaa menemään, mutta illat täytyy saada rauhoittua. Illalla saa vaikka lukea kirjoja, kokkailla tai ulkoilla. Yksi hämäryysiltojen ilo on kemikaaliton soijakynttilä, joka ei haise pahalle eikä nokea paikkoja.

Parafiini-, ja steariinikynttilöiden pohjana käytetään yleisesti halpoja öljyjä, jotka eivät ole kovinkaan laadukasta kamaa. Palaessaan ne tuottavat sisäilmaan haitallisia kemikaalipöllyjä ja nokeavat ihan turhaan.

Soijakynttilä on huippis, koska:

+ Soijakynttilä on kasvipohjainen

+ Kynttilän raaka-aine on peräisin uusiutuvista luonnonvaroista

+ Soija on biohajoava raaka-aine ja kynttilänraadon voi heittää kompostiin, kun se ei enää pala

+ Soijakynttilän talitahrat lähtevät pyykissä, koska ne ovat vesiliukoisia (Vink vaan kaikille lapsiperheille!)

+ Soijakynttilä nokeaa ja saastuttaa sisäilmaa vähemmän kuin tavan steariinikynttilät

+ Sopii allergikoille

+ Kynttilän ympärillä ei ole turhia alumiiniasioita, jotka lentäisivät kuitenkin vain roskiin

soila_halopieniaikuinen.jpg

Soijakynttilän kanssa pitää kuitenkin huomioida, että matalan sulamislämpötilansa vuoksi se voi valuttaa herkemmin — kannattaa siis polttaa reilunkokoisella alustalla. Tuoksu on miedon makea, ilman turhia parfyymejä.

Jos mielii kokeilla muita kemikaalittomia ja hitusen ekologisempiakin kynttilävaihtoehtoja, ovat mehiläisvahasta valmistetut kanssakaverit oiva valinta. Niitä en tosin ole itse vielä kokeillut ollenkaan. 

Kotimainen soijakynttilä kustantaa n. 7-8 € ja paloaika on noin 35 tuntia. Not bad, mutta onhan tuo tietysti kynttilästä aika kova hinta. Soija ei tietysti ole kotimaista nähnytkään, mutta rohkenen epäillä, ettei steariini-, ja parafiinimömmöjenkään raaka-aineet ole kovin kotimaisia.

soila_koriste_halopieniaikuinen.jpg

Koristeet voi tehdä syötävistä — mulla oli käytössä hasselpähkinöitä, kaakaopapuja ja mulperia. Hoksin tosin heti ottaa noi kaakaopavut pois, koska meillä asustaa myös makeanperso Topi-koiramo, jonka pikkuelimistö voisi saada slaakin kaakaon sisältämästä teobromiinista.

Millaiset kynttilät teillä tuovat valoa pimeisiin iltoihin?

Hyvinvointi Sisustus Terveys Vastuullisuus

Myrkytön kuitti, kiitos

kemikaaliton_kuitti_halopieniaikuinen.jpg

Mä haluan tällaiset kuittinauhat myös mun työpaikalle! Kun päivät palvelee asiakkaita, jotka maksavat ostoksensa 90 % pankkikorteilla, täytyy kuittien kanssa tehdä valitettavan paljon tuttavuutta. Valitettavaa se on siksi, että kuittinauhat sisältävät aivan turhia huttukemikaaleja. 

2kemikaaliton_kuitti_halopieniaikuinen.jpg

Kuittinauhojen pinnassa käytetään mm. ftalaatteja, jotka ovat muovinpehmentimiä. Ftalaatteja on kuittien lisäksi mm. muoviastioissa/pulloissa, leluissa, lattiamatoissa, meikeissä, pesuaineissa ja muussa kosmetiikassa.

Huolestuttavinta on kuitenkin tuon sanahirviön konkreettinen vaikutus hormonitoimintaamme. Ftalaatit ovat xenestrogeenejä. Xenestrogeenit ovat kehomme ulkopuolelta tulevia kemiallisia aineita, jotka osaavat matkia elimistömme luonnollista hormonitoimintaa — sekoittaen sen kuitenkin yleensä vielä pahempaan jamaan. Ftalaatit matkivat elimistössämme estrogeeniä, joka on naishormoni. Useat xenestrogeenit ovat yhdistetty mm. poikapuolisten sikiöiden kohdalla siittiömäärään hurjaan laskuun ja hedelmättömyyteen, koska raskaana olevat naiset saavat kemikaaleja niin monesta tuutista.

Niin että suuri Hurraa!-huuto Ruohonjuurelle myrkyttömistä kuitesta! Askelia ne ovat pienetkin askeleet — eikä suunnannäyttäjiä ole vielä yhtään liikaa.

Suhteet Oma elämä Terveys Raha