Oppimistehtävä 4 b Sosiaalisen median käyttö tulevaisuudessa

Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen. Se millä tavalla me sitä käytämme viiden vuoden päästä ja minkälaisissa sovelluksissa olemme silloin kiinni, on vielä auki.
SOME muuttuu nopealla tahdilla ja se tuo, niin yksityisenä henkilönä kuin myös yrityksen näkökulmasta, SOMEen omat haasteensa. Toisaalta taas kaikki someen ja muualle internettiin lisätyt tiedot löytyvät sieltä ”aina”, joten olisi toivottavaa, että niin yksityiset henkilöt kuin yrityksetkin kiinnittäisivät huomiota siihen mitä ja millä tavalla SOMEen julkaisee tietoa.

 

Yksityishenkilönä olet vastuussa omasta digitaalisesta jäljestä ja myös omasta digitaalisesta identiteetistä. Yksityishenkilönä voit myös vaikuttaa (positiivisesti) yritysten digitaaliseen identiteettiin vaatimalla heiltä reilua ja selkeää kommunikointia SOME:ssa. Tekstiilikaupan alalla oleva ”who made your clothes” liike on hyvä esimerkki siitä, miten myös yksityisenä henkilönä voit vaatia yritystä kertomaan esim. valmistuksen prosesseista.

 

SOMEsta voi yksityishenkilölle olla niin haittaa kuin hyötyä työmarkkinoilla. Paljolti riippuu sitä mitä sovelluksia käyttää ja millä tavalla. Linkedin:ssä voit mm. kertoa työsaavutuksista ja laajentaa omaa kontaktiverkostoasi. Vaikka työnantaja tai tuleva työnantajasi ei saisi googlettaa sinua, voi jokin vanhakin kommentti ja mielipide tulla vastaan myöhemmin elämässäsi. Kaikesta jää jälki, se on hyvä muistaa somen maailmassa.

Puheenaiheet Ajattelin tänään

Sosiaalisen median käytön pelisäännöt

Oppimistehtävä 2 c

Etsi verkosta jonkin työyhteisön sosiaalisen median käytön pelisäännöt. Pohdi blogissasi/vlogissasi, mikä on löytämiesi pelisääntöjen keskeisin viesti. Kenen vastuulla näiden pelisääntöjen laatiminen mielestäsi on ja mitä niissä tulisi olla?

Kyseessä on ison elintarvikealalla toimivan yrityksen sosiaalisen median pelisäännöt.

Keskeisin viesti yrityksen sosiaalisen median pelisäännöissä on, ettei mitään epäasiallista käytöstä sallita heidän sosiaalisen median sivuilla. Tällä yritys haluaa viestiä, etteivät he hyväksy esim. syrjivää tai toista henkilöä loukkaavaa käytöstä niin sosiaalisessa mediassa kuin yrityksessäkään.

Yritys tuo myös vahvasti esille, että käyttäjien kommentit ja mielipiteet voivat erota yrityksen linjasta, eikä yritys vastaa tai edusta käyttäjien mielipiteitä tai kommentteja, eivätkä yksittäiset kommentit edusta yrityksen mielipiteitä tai arvoja.

Epäasiallisen käytöksen lisäksi toinen sääntö on, ettei kolmannen osapuolen tuotteita/tapahtumia tms tule mainostaa heidän sivuillaan.  Sivut ovat vain yrityksen ja sen edustamien brändien tiedottamista varten.

Mielestäni säännöt ovat selkeät ja hyvin laadittu. Niissä tulee ilmi yrityksen näkökulma sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan kommunikointiin. Se on hyvin selkeä ja ns reilu.

Sääntöjen laatiminen tulisi olla yrityksen sillä portaalla, joka vastaa yrityksen viestinnästä ulospäin ja joka on vastuussa siitä, minkälaista kommunikaatiota yritys hyväksyy omilla some-kanavillaan. Toivon mukaan yritysten ylin johto on tietoinen siitä, minkälaista viestintää ja kommunikaatiota some-kanavissa käydään ja osaa tehdä omat linjaukset siitä, minkälaisena oman yrityksen kommunikointi halutaan nähdä. Tämä tarkoittaa myös resurssien kasvattamista, jotta some-kanavissa tapahtuvaan kommunikointiin ja muuhun liikehdintään pystytään vastaamaan tarvittavalla (some-maailman vaatimalla) nopeudella.

Työ ja raha Ajattelin tänään