Oppimistehtävä 4 b Sosiaalisen median käyttö tulevaisuudessa
Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen. Se millä tavalla me sitä käytämme viiden vuoden päästä ja minkälaisissa sovelluksissa olemme silloin kiinni, on vielä auki.
SOME muuttuu nopealla tahdilla ja se tuo, niin yksityisenä henkilönä kuin myös yrityksen näkökulmasta, SOMEen omat haasteensa. Toisaalta taas kaikki someen ja muualle internettiin lisätyt tiedot löytyvät sieltä ”aina”, joten olisi toivottavaa, että niin yksityiset henkilöt kuin yrityksetkin kiinnittäisivät huomiota siihen mitä ja millä tavalla SOMEen julkaisee tietoa.
Yksityishenkilönä olet vastuussa omasta digitaalisesta jäljestä ja myös omasta digitaalisesta identiteetistä. Yksityishenkilönä voit myös vaikuttaa (positiivisesti) yritysten digitaaliseen identiteettiin vaatimalla heiltä reilua ja selkeää kommunikointia SOME:ssa. Tekstiilikaupan alalla oleva ”who made your clothes” liike on hyvä esimerkki siitä, miten myös yksityisenä henkilönä voit vaatia yritystä kertomaan esim. valmistuksen prosesseista.
SOMEsta voi yksityishenkilölle olla niin haittaa kuin hyötyä työmarkkinoilla. Paljolti riippuu sitä mitä sovelluksia käyttää ja millä tavalla. Linkedin:ssä voit mm. kertoa työsaavutuksista ja laajentaa omaa kontaktiverkostoasi. Vaikka työnantaja tai tuleva työnantajasi ei saisi googlettaa sinua, voi jokin vanhakin kommentti ja mielipide tulla vastaan myöhemmin elämässäsi. Kaikesta jää jälki, se on hyvä muistaa somen maailmassa.