Yritysten sosiaalisen median käyttö
Koulutehtäväni on vertailla saman alan yrityksiä ja yritysten sosiaalisen median käyttöä.
Olen valinnut kolme vaatealan yritystä. Käytetään heistä nimityksiä A, B ja C.
Yritykset toimivat samalla alalla ja ovat suuruudeltaan eri kokoisia. Osa on jo pidempään alalla olleita ja osa varsin nuoria yrityksiä. Kaikkien pääkohderyhmä ovat lapsiperheet.
Kaikki yritykset käyttävät sosiaalisen median sovelluksista ainakin Instagramia, joten keskityn tässä tehtävässä siihen.
Yritys A:
Yritys A julkaisee Instagramissa lähes päivittäin uuden kuvan. Kuvan fiilis vaihtelee pelkistetystä tuotekuvasta puhtaaseen fiiliskuvaan. Kuvat ovat selkeästi koordinoituja ja ne kaikki tukevat yrityksen estetiikkaa ja mielikuvaa. Yritys käyttää kuvissaan omia hashtageja. Kuvien julkaisu vaikuttaa etukäteen suunnitellulta ja hyvin mietityltä. Kokonaisuus pysyy hyvin kasassa ja kommunikointi on selkeää.
Yritys etsii tasaisin väliajoin uusia brändiedustajia (Brand rep) ja kommunikoi Instagramissa englannin kielellä. Yritys ei kommunikoi kuvilla esim. arvonnoista, ja jos heillä on tulossa alennuksia, on se tehty hyvin huomaamattomasti, niin, että kuluttajan tulee lukea kuvan teksti.
Instagram-storiesseissa on näkyvillä yrityksen linjaan sopivia kuvia.
Yritys B:
Yritys B julkaisee kuvia hieman harvemmin n. viikon välein. Instagram-tili vaikuttaa kuvien osalta hieman sekavalta. Yritys kommunikoi kuvien kautta asiakkaalle niin alennuksista kuin myös pop up-myymälöistä. Kommunikointi tapahtuu niin suomen kuin englannin kielellä. Kommunikointi ei vaikuta yhtä harkitulta ja suunnitellulta kuin yritys A:n kohdalla. Toisaalta yritys B ottaa kantaa sosiaalisiin ilmiöihin, eikä ainoastaan kommunikoi omista tuotteistaan. Yrityksellä ei ole ns puhtaita fiiliskuvia vaan kaikista kuvista löytyy yrityksen omia tuotteita. Yritys re-postaa Intagram-storiessa käyttäjien videoita ja kuvia ja tuo tällä tavalla organisaation ja tuotteet lähemmäs asiakasta / potentiaalista kuluttajaa.
Yritys C:
Yritys C julkaisee kuvia tasaisin väliajoin Instagram-tilillään. Tilin kuvat vaihtelevat fiiliskuvista asukuviin sekä asiakkaiden ottamiin kuviin, jotka on edelleen julkaistu (re-post) yrityksen Instagram-tilillä. Yritys kommunikoi Instagram-tilillään englanniksi. Yritys kommunikoi insta-tilin kautta oman nettikaupan alennuksista, brand-rep hauista sekä malliston tuotteista. Kuvat ovat selkeät ja yrityksen ilmeen mukaisia. Koska yritys käyttää myös asiakkaittensa julkaisemia kuvia, tulee tilistä ja sen kuvista persoonallisempia, ei niin tyyliteltyjä ja tätä kautta myös helpommin lähestyttäviä.