Oppimistehtävä 1c
Sosiaalisen median käyttö kaupan alalla
Koulutehtävässäni minun tulee pohtia sosiaalisen median käyttöä jollain tietyllä alalla. Valitsin kaupan alan ja sieltä vielä tarkennuksena vähittäiskaupan.
Kaupan alalla sosiaalista mediaa käytetään pitkälti Facebook- ja Instagram-sovellusten kautta. Näin viesti saavuttaa mahdollisimman laajan yleisön. Instagram-tilit vaihtelevat pitkälti toimijan mukaan ja visuaalisuus ei aina ole niin hyvää kuin se voisi olla. Välillä tuntuu siltä, että some-kanavia on vain pakko olla, ilman että niihin halutaan panostaa sen enempää. Tulisi kuitenkin muistaa, että somen eri alustoja käyttää Suomessakin tuhannet ihmiset, jolloin oman organisaation mielikuvan rakentaminen sosiaalisessa mediassa on yhtä tärkeää (jossei jopa tärkeämpää) kuin esim. TV-mainokset tai lehtijulkaisut.
Some-maailma muuttuu nopealla tahdilla, jolloin reagointi uusin tilanteisiin tulee olla nopeaa. Tämä johtaa uusiin haasteisiin yrityksissä, jos sosiaalisen median hoitamiseen ei olla suunniteltu tarpeeksi henkilökuntaa ja resursseja. Tässä esimerkkinä Facebookiin tulevat kommentit asiakkailta, joihin ei yrityksen puolelta vastata tarpeeksi nopeasti ja kommentointi eskaloituu käyttäjien keskuudessa. Pahimmillaan jopa nousee uutisoinnin aiheeksi.
Tunnetuimpien sovellusten lisäksi yritykset voisivat lähteä rohkeammin mukaan uusiin some-alustoihin ja sovelluksiin, ja näin tavoittaa uutta (ja nuorempaa) kuluttajakuntaa. Tästä olisi varmasti tulevaisuudessa hyötyä.