Yritysten sosiaalisen median käyttö

Koulutehtäväni on vertailla saman alan yrityksiä ja yritysten sosiaalisen median käyttöä.

Olen valinnut kolme vaatealan yritystä. Käytetään heistä nimityksiä A, B ja C.

Yritykset toimivat samalla alalla ja ovat suuruudeltaan eri kokoisia. Osa on jo pidempään alalla olleita ja osa varsin nuoria yrityksiä. Kaikkien pääkohderyhmä ovat lapsiperheet.

Kaikki yritykset käyttävät sosiaalisen median sovelluksista ainakin Instagramia, joten keskityn tässä tehtävässä siihen.

Yritys A:

Yritys A julkaisee Instagramissa lähes päivittäin uuden kuvan. Kuvan fiilis vaihtelee pelkistetystä tuotekuvasta puhtaaseen fiiliskuvaan. Kuvat ovat selkeästi koordinoituja ja ne kaikki tukevat yrityksen estetiikkaa ja mielikuvaa. Yritys käyttää kuvissaan omia hashtageja. Kuvien julkaisu vaikuttaa etukäteen suunnitellulta ja hyvin mietityltä. Kokonaisuus pysyy hyvin kasassa ja kommunikointi on selkeää.

Yritys etsii tasaisin väliajoin uusia brändiedustajia (Brand rep) ja kommunikoi Instagramissa englannin kielellä. Yritys ei kommunikoi kuvilla esim. arvonnoista, ja jos heillä on tulossa alennuksia, on se tehty hyvin huomaamattomasti, niin, että kuluttajan tulee lukea kuvan teksti.

Instagram-storiesseissa on näkyvillä yrityksen linjaan sopivia kuvia.

Yritys B:

Yritys B julkaisee kuvia hieman harvemmin n. viikon välein. Instagram-tili vaikuttaa kuvien osalta hieman sekavalta. Yritys kommunikoi kuvien kautta asiakkaalle niin alennuksista kuin myös pop up-myymälöistä. Kommunikointi tapahtuu niin suomen kuin englannin kielellä. Kommunikointi ei vaikuta yhtä harkitulta ja suunnitellulta kuin yritys A:n kohdalla. Toisaalta yritys B ottaa kantaa sosiaalisiin ilmiöihin, eikä ainoastaan kommunikoi omista tuotteistaan. Yrityksellä ei ole ns puhtaita fiiliskuvia vaan kaikista kuvista löytyy yrityksen omia tuotteita. Yritys re-postaa Intagram-storiessa käyttäjien videoita ja kuvia ja tuo tällä tavalla organisaation ja tuotteet lähemmäs asiakasta / potentiaalista kuluttajaa.

Yritys C:

Yritys C julkaisee kuvia tasaisin väliajoin Instagram-tilillään. Tilin kuvat vaihtelevat fiiliskuvista asukuviin sekä asiakkaiden ottamiin kuviin, jotka on edelleen julkaistu (re-post) yrityksen Instagram-tilillä. Yritys kommunikoi Instagram-tilillään englanniksi. Yritys kommunikoi insta-tilin kautta oman nettikaupan alennuksista, brand-rep hauista sekä malliston tuotteista. Kuvat ovat selkeät ja yrityksen ilmeen mukaisia. Koska yritys käyttää myös asiakkaittensa julkaisemia kuvia, tulee tilistä ja sen kuvista persoonallisempia, ei niin tyyliteltyjä ja tätä kautta myös helpommin lähestyttäviä.

Puheenaiheet Ajattelin tänään

Tiktok, snapchat, Instagram…

Koulutehtäväni on kertoa kahdesta eri sosiaalisen median sovelluksesta. Tarkastelen tässä Instagramia sekä snapchattia.

Itse olen jo vuosia sitten siirtynyt Facebookista Instagramin puolelle, joka johtuu varmasti osittain siitä, ettei kovin moni enää julkaise mitään (kauhean kiinnostavaa) Facebookin puolella ja Instagramin kuvat insipiroivat ja noh, kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Työn puolesta en käytä mitään sosiaalisen median kanavaa säännöllisesti. Työpaikallani meillä on käytössä intranet.

Instagram

Instagramia selaan päivittäin ja pidän sitä itse erittäin toimivana ja nopeatempoisena kanavana, jonka kautta saan tietoa monista yrityksistä ja palveluista kuin myös päivityksen siitä, mitä ystävilleni kuuluu.

Instagram perustuu kuviin ja videoihin. Kyseessä on siis hyvin visuaalinen sosiaalisen median sovellus, jossa kuvilla ja niiden tyylillä on suuri merkitys siinä, mitä kuvien kautta katsojille haluaa kertoa / minkälaisen kuvan luoda. Instagram-kuvat ovat saaneet myös kritiikkiä siitä, että kuvat ovat liian tyyliteltyjä eivätkä kerro esim. henkilön ( bloggaajan tms) koko elämästä, vaan näyttävät vain pienen, hyvin tarkkaan suunnitellun osan elämää. Toisaalta , onko sekään pahasta, jos tyylitellyllä kuvalla voi insipiroida muita henkilöitä.

Snapchat

Päätin kuitenkin kokeilla myös snapchattia, sillä se kiinnosti myös siitä syystä, että sitä on pidetty markkinoinnin kannalta merkittävänä kommunikaatiokanavana kuluttajien suuntaan. Halusin siis nähdä, mikä siinä on niin kiehtovaa.

Snapchatin ideana on, että käyttäjä kuvaa videoita ja videoihin voi halutessaan liittää, muistakin sovelluksista tuttuja, filttereitä ja muita lisäominaisuuksia. Snapchatin videot ovat nykyään 24 h näkyvillä -> ennen videon pystyi katsomaan vain kerran, jonka jälkeen se katosi näkyvistä.

Koulutehtävän vuoksi snapchattiin oli kiinnostava tutustua, mutta pakko myöntää, että pidän itseäni liian vanhana, jotta jäisin sinne pidemmäksi aikaa. Tämä voi myös johtua siitä, että lähipiirissäni lähes kukaan ei käytä ( tai ole edes kuullut) kyseisestä sovelluksesta, joten olisin videoitteni kanssa suhteellisen yksin 😀 Vaikka snapissa voi lähettää myös yksityisviestejä, on minulla olemassa muut sovellukset sitä varten.

Ymmärrän, että varsinkin tuotteissa ja palveluissa, joita markkinoidaan nuorille (käyttäjien keski-ikä snapchatissa on  n. 16-vuotta), snapchat on varmasti hyvä kommunikointikanava. En vain koe, että se olisi itseäni varten.

Puheenaiheet Ajattelin tänään