Pitäkää mämminne!

Hei, mimmosta pöpöröä sielä oikein tarjotaan?
Ettekai mämmiä ja salmiakkia tyrkytä? Tai samaa kun vanhuksille? Kehtaattekos?
Nyt aletaan vaatimaan parempaa ruokaa. Olikohan matkalla paremmat tarjottavat?  Tai siellä – oliko se sodan tuhoamassa maassa – mistä tulivat?
Ei kuulkaa meillä ole sitä ruokaa. Muistuu vaan mieleeni koulupoika joka söi ylimääräisen kalapuikon ja poliisi siihen piti kutsua.Enhän minä tiedä syövätkö heitit kalaa? Tai puikkoja. Tai puikoila. Annoitteko haarukan?
Entä ne tilat. Huonoilta vaikuttavat kun kerran parempiin ovat tottuneet, siellä… niin oliko se sodan jaloissa? No joku pääsee oikein Pääministerin asuntoon. Kyllä sitten on hulppeeta. Varmaan on hanatkin kultaa… oliko jo jouluksi?

 Se on ollut kohtuutonta tämä asioiden käsittelyaikojen pituuskin, mutta eiköhän nyt helpota, kun laittoivat hommat seis. Tässä on oiva aika sitten toivoa että sitä päivärahaa kertyypi reilusti, niin pääsee vähän syömään. Se kun meillä on toi ravinto vähän kallista. 
 Saakohan ne 5 nuorta turvapaikan, joiden päälle kävi 20-30 uusiosuomalaista? Tuskin. 

Taustat:
Huono ruoka = http://www.hs.fi/kotimaa/a1443586538486?jako=4dec27d2bf23d4f399e12fae22e666a4&ref=fb-share
Vanhuksen ruoka = http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014070118453380_uu.shtmlTämä on sitten eri = http://www.turkulainen.fi/artikkeli/276779-fb-kohu-vanhuksen-ruoka-annos-oli-huijauskuvaKalapuikot = http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288335253759.htmlAsioidenkäsittely seis = http://www.hs.fi/politiikka/a1443585104610Turvaa tarviva viisikko = http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288744495038.html

puheenaiheet uutiset-ja-yhteiskunta ajattelin-tanaan raha

Kirkkolegendaa

Kirkkoja on kiva kiertää katsomassa, mutta niihin liittyvät tarinat tekevät käynnistä mielenkiintoisemman.

Aivan kaikilla kirkoilla ei toki legendaa ole, tai ne ovat jotenkin huomaamattomampia, todentuntoisempia kuin toisten.

 

Laitilan kirkon rakentamiseen liittyy tarina jonka mukaan sen rakennuspaikka ei kaikkia mielyttänyt. Vähemmistöön

jääneet päättivät rakentaa oman kirkkonsa, siihen lähelle ja tästähän syntyi kilpailutilanne. Vähempilukuiset pyysivät

apuun jättiläisiä. Kaksi jättiä ryhtyi urakkaan josta palkka maksettaisiin vain jos kirkko olisi ensinnä valmis. Jätit olivat

nopeampia, mutta kristityt ovelampia. Kun heidän kirkkonsa oli vasta puolivalmis, he ripustivat kirkonkellon johonkin

ja ryhtyivät juhlvasti soittamaan. Jätit luulivat siellä jo menoja pidettävän ja koska näinollen urakointi oli palkatonta,

he potkivat aikaansaanoksensa hajalle. Siellä ne rauniot ovat Kirkkelinna nimellä.

 

Myös Hollolan kirkon rakentamisessa oli jättiläiset mukana. Tunnetuimmat heistä olivat Hollo ja Marta. He aikoivat

rakentaa kirkon Kapatuosian mäelle, mutta peruskivet pyörähtivät alas. Joku jättiläisistä oli kiviä tuonut lahden yli

Pyhäniemestä. Holloltahan sitten koko pitäjä nimensäkin on saanut.

 

Kaskun ei Raisiosta tullut Nalli, sillä heidän kirkonrakentajansa olivat Killi ja Nalli. Killi rakensi ja Nalli takoi nauloja.

Olikohan tämä se Nalli joka jäi kalliolle?

 

Useat kirkot kerrottiin jättiläisten rakentaneen, mutta kirkonkellot kävivät niille tuskaisiksi ja suorastaan

sietämättömäksi.

Niinpä Saloisten kirkko oli joutua jättiläisen tuhoamaksi. Piehingin Pirttivaaran muinaislinnassa asuneen

jättiläisperheen tytär lähti kirkkoa kivittämään, mutta esiliinan hihna meni matkalla poikki ja kivikuorma levisi kuin

Jokisen eväät Kuljunlahden tienoilla, Hiidenkallioksi.

 

Laiskoilta vaikuttavat myös ne jätit jotka olivat tuhoamaisillaan Kalajoen ja Sieviläisten kirkot.

Turun Maariankirkkoa käytti yksi jätti istuimenaan kenkiään korjatessaan.

 

Untamalan hautausmaalla olevaan Kalevanpojan viikatteentikku pitää vielä näistä jäteistä mainita.

 

Entäs onko muuta kuin jättiläisiä? On vaikka kuinka:

Hattulan kirkon krusifiksissä kerrotaan olleen pala oikeaa Jeesuksen ristiä, mutta se pala on sitten kadonnut.

Keminmaan Pyhän Mikaelin kirkon kirkkoherra Nicholas Rungius on myös, monien legendojen muumio.

Kangasalan kirkon verikivi, kivi jonka päällä mestattiin syytön Kuussalon Kaarina. Tarinaan liittyy myös kunnan

vaakunan veripisarat.

Pihlajaveden erämaakirkon seinään ilmestynyt salaperäinen kuva kirkkokansasta ja kuolleen rakennusmiehen hauta

jonka kumpu ei laske, kuten pappi oli 1782 ennustanutkin…

 

 

 

 

kulttuuri suosittelen ajattelin-tanaan