JUHANNUS RUOHOTASANGOLLA

Grilliruoka – check, kokko – check, ”telttailu” – check, eikö kuulostakin ihan juhannukselta? 

Me vietettiin täällä taannoin juhannusta muutaman tunnin ajomatkan päässä sijaitsevilla grasslandeilla. Odotimme silmänkantamattomiin vihreää ruohikkoa, kokonaisena grillattua lammasta, jurtassa vietettyä (teltta)yötä ja pientä palelua, hevosia ja mongolialaista kurkkulaulantaa kokon ympärillä. Nää reissut on siitä hauskoja, että odotukset ja todellisuus harvoin kohtaavat ja kun ollaan Kiinassa, se todellisuus on aina jossain määrin vähän absurdi. 

Kun saavuimme useamman tunnin ajamisen jälkeen kohteeseen, edessä ei ollut pientä valkosinistä telttamerta vaan betonista rakennettuja hieman tukevampia ”jurttia” (ilmastoinnilla). Hevoset sentään odottivat aitauksessa ja muutama onnekas sai kipitellä vapaanakin jurttarivistöjen välissä. Koska oltiin mukana järjestetyllä retkellä, aikataulu oli paikallisesti aika tiukka ja täynnä erilaisia aktiviteettja. Saimme hädin tuskin vessassa käydä ja ratsastukseen sopivat vaatteet vaihtaa, kun opas oli jo työntämässä meitä hevosen selkään. Työn ja tuskan takana oli, että saimme luikerreltua itsemme ratsastus-show’n katsomisesta pienelle breikille omiin jurttiimme (täällä näille retkille lähdetään aikaisin). 

Ratsastus oli mahtava kokemus ja onnistui näin ensikertalaiseltakin, kun hevoset olivat niin koulutettuja, että olivat paikallisen ohjaajansa ääniohjauksessa. Aluksi olin toki kauhusta kankeana, mutta hetken kuluttua homma alkoi tuntua luontevammalta. Huomattavasti positiivisempi kokemus kuin taannoinen kaksikyttyräisen kyyti. 

fullsizeoutput_15b4.jpegTämä kuva on kiinalaista feikkiä – oikeasti ruohotasanko oli tuolla lähinnä keltaista ja harvaa, sillä kuiva, sateeton kevät ja kesän paahde eivät ole tarjonneet parhaita mahdollisia kasvuolosuhteita ruohikolle ja tuo vihreä kaistale oli mitä luultavimmin kasvatettu. Hiekkatien toisella puolella oli valtava kasa muoviroskaa. Taivas oli sentään oikeasti sininen.

fullsizeoutput_15b3.jpeg

fullsizeoutput_15b6.jpeg

Muut aktiviteetit skipattiin ja otettiin vähän lepoa ennen illallista. Illallinen oli mongolialainen feast ja se oli kyllä ihan huippu kokemus. Kaikki osallistujat pukeutuivat perinneasureplikoihin ja asettuivat puolikaaren muotoon asetettujen pöytien ääreen. Keskellä esitettiin ruokailun ohessa mongolialaisia perinnetansseja, -lauluja ja muita esityksiä. Loppuhuipennuksena estradille kannettiin ne kokonaisena grillatut lampaat päineen kaikkineen, jotka hetken kuluttua tarjoiltiin pöytiin sopiviksi suupaloiksi leikattuina. 

fullsizeoutput_15b5.jpeg

Illallisen jälkeen sää oli kääntynyt hieman sateiseksi ja mentiin jurttaan pitämään sadetta ja kilistämää juhannukselle. Ilta huipentui myöhemmin ”kokkoon” (ja siitä sytytettyihin jättitähtisädetikkuihin) ja neljän biisin pituisiin hulluihin bailuihin (oikeasti parhaat täällä so far) Sisä-Mongolian tähtitaivaan alla, kunnes klo 22.22 joku veti piuhan irti ja kaikki lähtivät nukkumaan.

fullsizeoutput_15af.jpeg

Suhteet Oma elämä Matkat

KIINALAISESSA KOULUSSA

Edellisviikolla meille tarjoutui mielenkiintoinen tilaisuus päästä seuraamaan oppituntia kiinalaisessa koulussa ja eskarissa. Vaikka toimiikin Kiinassa alalla, on lokaali puoli jäänyt jokseenkin tuntemattomaksi, sillä edustamme täällä aika voimakkaasti vaihtoehtoista tapaa tarjota koulutusta pienille lapsille. 

Aamusta suuntasimme eräälle alakoululle (1-6 luokat), joka toimii kahdella kampuksella. Koulujen koko on täällä vähän muuta kuin Suomessa on tottunut ja tässäkin koulussa oppilaita oli kahdella kampuksella yhteensä yli 2000, joista valtaosa vierailemallamme kampuksella. Koulurakennus oli kuin mikä tahansa koulu, paitsi sijaisena olisin eksynyt sen lukuisille käytäville alta aikayksikön. Jostain syystä käytävät olivat myös aika pimeitä – ehkä kiinalaista säästeliäsyyttä olla pitämättä käytävässsä valoja päällä…

fullsizeoutput_158d.jpeg

Aamulla koulun portilla seisoi rivistö oppilaita, jotka tervehtivät kouluun saapuvia. Ihmetys oli toki suuri, kun portista sisään paukkasikin pieni lauma amerikkalaisia. Osa oppilaista tuijotti, osa osoitteli, rohkeimmat sanoivat hello. Portin ulkopuolella vanhemmat tottakai kuvasivat tätä ihmeellistä tapahtumaa. Suurin riemu kuitenkin repesi, kun astuimme luokkahuoneisiin sisään hieman ennen oppitunnin alkua. Vaikka sähköä oli ilmassa muutenkin ennen opettajan saapumista – kuten suomalaisissakin luokkahuoneissa – huone muuttui varsinaiseksi (meluisaksi) muurahaispesäksi, kun reilu 50 oppilasta osoitteli ja huomautteli toisilleen, mitä huoneeseen oli saapunut (kuin sinne olisi pudonnut pinkki elefantti taivaalta). 

Melu ja häly katkesi kuitenkin kuin veitsellä leikaten, kun opettaja aloitti tuntinsa. 54 oppilasta asettui pulpettiensa ääreen ja nousi ylös esittämään jonkinlaisen alkutervehdyn/huudahduksen. Tämän jälkeen alkoivat päässälaskusulkeiset, joissa jokainen vuorollaan nousi ylös ja antoi vastauksen opettajan esittämään laskutoimitukseen. Vastauksen jälkeen muiden oppilaiden tehtävänä oli yhteen ääneen huutaa, oliko annettu vastaus oikea. 

Päässälaskujen jälkeen oppilaita pyydettiin yksi kerrallaan taululle järjestelmään muotopaloja opettajan antamien lukumäärien mukaisesti. Pulpeteissa muiden oppilaiden tehtävänä oli asetella omat muotopalansa esimerkin mukaisesti. Muotoja oli pulpeteilla jos jonkinlaisia. Ensin luulin, että kyse on siitä, ettei kaikilla oppilailla välttämättä ole varaa materiaaleihin (suurin osa oppimateriaaleista on perheiden itse hankittava), mutta kuulin jälkikäteen, että kyse oli ns. key schoolista, jota varten perheiden on ostettava (kallis) asunto saadakseen lapsensa kouluun. Voihan toki olla, että joidenkin perheiden kohdalla rahat ovat menneet asunnon hankintaan, jolloin kaikkea ei raaski/pysty hankkimaan. Toisaalta erästäkin oppilasta seuratessa mieleen tuli myös vaihtoehto, että palat on yksinkertaisesti unohtuneet/hävinneet… Jotkin asiat vaan on universaaleja, kuten se, että toiset on vähän pedanteimpia kuin toiset.

fullsizeoutput_1548.jpeg

Muotopaloilla ”leikkimisen” jälkeen siirryttiin allekkainlaskuihin, joita suoritettiin taululle tytöt vs. pojat -hengessä. Taululle pyydettiin yksitellen yksi tyttö ja yksi poika ja oikeasta vastauksesta opettaja merkitsi joukkueelle pisteen. Tällä kertaa päädyttiin tasapeliin, vaikka tyttöjen joukkue tekikin yhden pienen virheen – en tiedä oliko ulkomaisella tarkkailijalla osuutta asiaan, sillä kuulemani mukaan kiinalaista koulua ei ensijaisesti kuvaa sana kannustava, mikä oli pääteltävissä myös opettaja pitämästä puheesta tämän huomatessa virheen… Kilpailun tuoksinnassa jokaisen tehtävä oli kopioida (tai nopeimpien kohdalla itse laskea) laskutoimitus omaan vihkoon. Tunti loppui samanlaisiin päässälaskutoimituksiin kuin oli alkanutkin. 

Kellon soidessa luokka räjähti riemuun ja ulkomainen tarkkailija sai luokseen monta uteliasta ja puheliasta oppilasta. Harmitti kovasti, ettei keskustelusta tullut oikein mitään, sillä englannin opiskelu koulussa alkaa vasta kolmannella luokalla ja tarkkailijan kiinankielen taito rajoittuu lähinnä yksinkertaisiin tervehdyksiin ja numeroihin… Oppitunnin jälkeen tsekattiin kymmenminuuttinen jalkapallon pelaamisen täyteinen välitunti ja otettiin pakolliset ryhmäkuvat henkilökunnan kanssa. 

fullsizeoutput_158e.jpeg

Alakoulun jälkeen siirryimme esikoululle, jossa samassa rakennuksessa toimi useita esiopetusryhmiä. Eskareita luokissa oli reilu 30 kymmentä ja meininki oli aika erilaista kuin Suomen eskarissa. Jo eskarilaiset istuivat hiljaa kädet pulpetin päälle aseltuina ja viittasivat opettajan esittäessä kysymyksiä. Toisten antamien vastausten tarkistamista/vahvistamista harjoitellaan selvästi jo esiopetuksessa ja luokassa raikuivatkin säännölliset ”kyllä”-huudot jonkun osuessa oikeaan vastaukseen. Matematiikan tunti kesti noin puolisen tuntia ja tunnilla kerrattiin niin lukujonoja, vertailtiin lukuja kuin tehtiin laskutoimituksiakin. Jos Suomessa lukualue eskarissa on useimmiten 1-10, nyt operoitiin lukualueella 1-100. Odotukset ja sisällöt on siis aivan toista luokkaa kuin Suomessa. 

fullsizeoutput_15a4.jpeg

Matikan tunnin jälkeen alkoi ohjattu ulkoiluhetki, jossa kukin opettaja ohjasi ryhmälleen lyhyen voimistelun ja muutaman yhteistanssin. Tämän jälkeen alkoi vapaan kiljumisen aika (meteli oli ihan käsittämätön) ja otettiin ryhmäkuvia ulkomaalaisten kanssa. Tällä kertaa kuviin pääsi mukaan oppilaatkin. 

fullsizeoutput_15ab_0.jpeg

Kiinalaisesta koulusta ja koulutuksesta olisi vaikka mitä kerrottavaa, mutta todettakoon lyhyesti, että tämän(kin) vierailun perusteella oppilaat tuntuvat olevan pieniä robotteja ja oppiminen perustuu pitkälti muistamiseen ja kopiointiin. Ilon aiheet ovat toisaalta samoja (leikkiminen tai futiksen pelaaminen välitunnilla) ja ainakin vielä eskarissa/ekalla luokalla jonkinlaista oppimisen iloa ja innokkuutta on nähtävissä. Paineet ja vaatimukset ovat kuitenkin kovia ja niitä tulee sekä perheiden että itse koulun suunnasta. Koulutukseen panostaminen on köyhille perheille ainoa väylä ”nousta kurjuudesta”, mutta hyvä koulutus maksaa ja on tarjolla harvoille. Kaupungeissa asuvat lapset ovat tottakai maaseudulla asuvia onnekkaampia tässäkin suhteessa. Vielä on monta syytä olla iloinen suomalaisesta koulutuksesta ja koulutusjärjestelmästä. Vaikka pisa-tulokset ovat laskeneet ja haastavien oppilaiden määrät luokissa säästösyistä lisääntyneet, on vaikkapa ylioppilaskirjoituksissa feilaaminen harvoin oman elämän loppu tai syy päättää päivänsä. Eikä sitä feilaamista ainakaan ilmoiteta koulun julkisivuun ripustetussa hall of fame and shame -lakanassa (jotka tosin kiellettiin ainakin tämän vuoden osalta Kiinassakin).

Suhteet Oma elämä Matkat