MATKAPÄIVÄKIRJA PEKINGISTÄ: PÄIVÄT 2 & 3

Toinen päivä Pekingissä alkoi hotellin ihanalla aamupalalla. Miten hyvältä voikaan maistua jokin (makeuttamaton tai rusinaton) vaalea leipä kuten esimerkiksi sämpyläAamupalan jälkeen lähdettiin hotellilta ja otettiin metro tarkoituksena etsiä (ja löytää) hutong-kujia ja muutenkin harhailla päämäärättömäsi ympäri kaupunkia Tiananmenin aukiota vältellen (sunnuntaina oli varsinainen Kiinan kansallispäivä eikä seikkailunhalu ja rohkeus riittänyt tällä kertaa lähteä katsomaan what is it all about…) 

img_3114_0.jpg

fullsizeoutput_b93.jpeg

Myöhäisellä lounaalla käytiin kaakkoisaasialaista keittiötä edustavassa supersöpössä ravintolassa ja ruoka oli tosi hyvää. Ruoan suhteen lomaviikon tarkoituksena oli saada vaihtelua kiinalaiseen safkaan, jota Baotoussa saa ja runsaasti, ja olikin virkistävää maistaa välillä ihan erilaisia makuja. 

fullsizeoutput_b95.jpeg

Syömisen jälkeen meillä oli vielä vähän aikaa jäljellä ennen kuin piti palata hotellille freesautumaan iltaa varten ja päätettiin (tyhminä turisteina) ottaa riksakyyti Drum and Bell Towerilta noin neljän kilometrin päähän Wangfujing Streetille päin. Kyyti oli kokemuksena kauhistuttavan hauska riksan pujotellessa autojen ja bussien väleistä kaistalta toiselle, mutta maksun koittaessa ei enää naurattanut. Olimme sopineet kyydistä jo lähtökohtaisesti (paikalliseen elintasoon nähden) aika korkean maksun tämmöisenä once in a lifetime -juttuna ja oltiin siinä käsityksessä ja varmistettiinkin monta kertaa ennen lähtöä, että hinta on kokonaissumma kyydistä. Maksamishetken koittaessa hinta olikin kuitenkin kuljettajan mukaan per henkilö ja kylläpä sitten ärsytti. Ilman oikeaa kiinankielen osaamista ja keskellä vilkkaasti liikennöityä katua oli varsin hankala käydä riitelemään asiasta, vaikka mieli tekikin. Maksu ei euroissa ollut super paljon, mutta ihan periaattesta koko homma ärsytti ja tuli itselle tyhmä olo, kun joutui suostumaan sellaiseen vedätykseen.

Wangfujing Streetillä käytiin ihmettelemässä muutama vaatekauppa ja lähdettiin (kohtuuhintaisella) metrolla takaisin kohti hotellia. Nopean freesautumisen jälkeen otettiin didi alle ja tarkoituksena oli nauttia työkaverin kehumaan Pekingin ankkaa, mutta päivän koettelemukset jatkuivat ja ankkaravintolaan olikin kansallispäivän juhlallisuuksien kunniaksi kahden tunnin jono. Nälkäisenä ja kiukkuisena (etenkin minä) lähdettiin etsimään toista vaihtoehtoa, mutta lähialue oli aivan kuollutta ravintolatarjonnan osalta ja ne vähätkin raflat olivat jo sulkemassa ovensa (Kiinassa tämä tuntuu tapahtuvan useimmiten viimeistään klo 22 eli illallinen kannattaa suorittaa hyvissä ajoin). Päädyttiin sitten ensimmäiselle hot potille Kiinassa ja kokemus oli niin kertakaikkisen mauton, etten tiedä haluanko kokea sitä enää uudelleen. Ruoan jälkeen olin ehkä vieläkin kiukkuisempi, mutta onneksi saatiin kutsu kaljoittelemaan ja pian luoksemme saapuikin koko illan ja jopa päivän pelastus eli ”koppitaksi” ja sen supersympaattinen (ja luultavasti puolisokea) kuljettaja. Päästiin koppiksella (haha) hyvin ja ehjinä perille ja loppuilta sujuikin leppoisasti oikeiden oluiden (ei mitään alle 4% vettä) äärellä.

fullsizeoutput_b97.jpeg

Pekingin kätevin kulkuväline ”koppitaksi” aka koppis

Aamuyöstä paineltiin takaisin hotellille ja iltapäivällä olikin jo edessä lähtö kohti Xi’ania. Kaikki sujui oikein hyvin lukuunottomatta oikean sisäänkäynnin löytämistä Beijing West -asemalla ja ei ollutkaan kovin kaukana, etteikö oltaisi myöhästytty junasta eli jatkossa note to self: varaa riittävästi aikaa myös itse aseman löytämiseen, vaikka kuvittelisit jo olevasi siellä…

fullsizeoutput_b69.jpegLuotijunalla matkustaminen oli ihan mukavaa matkan pituudesta ja useammista pysähdyksistä huolimatta (nopeammat yhteydet myytiin loppuun hetkessä) ja juna kulki ihanan äänettömästi ja smoothisti muuhun raideliikenteeseen nähden… Istuimet olivat siistit ja jokaisen istuimen alla oli pistorasia (eli vähän kun ois Onnibussissa). Lisäksi junasta löytyi länkkärivessa, mikä on Kiinassa aina pelkkää bonusta ja lisää matkustuskokemuksen mielekkyyttä ainakin omalla kohdalla aika paljon. Lisäksi eräs itsessäni kateutta herättänyt havainto oli se, että jos osaisi, junaan voisi ilmeisesti tilata joiltakin asemilta esim. KFC:n ruokaa. Sateiseen Xi’niin saavuimme noin kuuden tunnin junamatkan jälkeen iltayhdeksän aikoihin, mutta Xi’anin kuulumisista lisää toisessa postauksessa, kunhan oon vähän saanut levättyä reissun jäljiltä (rankkaa hommaa tää lomailu). 

Kulttuuri Matkat

MATKAPÄIVÄKIRJA PEKINGISTÄ: PÄIVÄ 1

Terkut luotijunasta, matka-aikaa Xi’aniin on jäljellä vielä lähes kolme tuntia, joten aikaa kokeilla puhelimella näpyteltyjä postauksia on… melko runsaasti.

Lähdettiin siis Baotousta kohti Pekingiä pe-la välisenä yönä puolenyön aikoihin. Edessä oli 11-12 tuntia junan hard sleeper -vaunussa nuokkumista ennen saapumista pääkaupunkiin. 

Miltäs se junailu täällä sitten maistui? No, aika pahalta, mutta selvisin. Punkat hard sleeper -vaunuissa ovat kovia, kapeita ja korkealla. Kuhunkin sänkyyn kuuluu lakana, peitto ja tyyny, jotka olivat siistit, mutta ko. junan vaunun yleisilme oli muuten jokseenkin elähtänyt ja jotenkin parhaat päivänsä nähnyt. Kaikkialla oli ahdasta ja junan vessa oli varsin karmea kokemus, jos nyt junan vessa voi ikinä olla kovin kiva kokemus. Tupakointi oli junassa kai virallisesti kielletty, mutta sitä tapahtui jatkuvasti makuuvaunujen välitiloissa ja tupakanhaju oli pinttinyt kaikkialle. Ja jos punkkaan kiipeäminen yöllä pilkkopimeässä oli koettelemus, oli aamulla punkasta herääminen vielä sitäkin suurempi. Kivikova sänky ja huono nukkuma-asento oli vetänyt selkäni täysin jumiin enkä saanut moneen kymmeneen minuuttiin taivutettua itseäni asentoon, jossa keskipunkasta kömpiminen olisi onnistunut. Uneen mut tuuditti junan jatkuva nitinä, kolina ja tärinä. Asemalle pysähtyminen tarkoitti, että vaunu nytkähti niin, että olin lentää sängyn laidan yli. Jossain vaiheessa olin kuitenkin vaipunut jonkinasteiseen koomaan ja nukuttuja tuntejakin tuli ilahduttavat kuusi, kunnes aamulla heräsin jo heränneiden kanssamatkustajien ääniin, jopa sängystä.

img_3045.jpg

Perillä Pekingissä odotti lämmin, mutta sankan harmaa ja sakea ilma. Sääpalvelu näytti ilmanlaaduksi erittäin epäterveellistä ja sen näki ja haistoikin, kun astuimme juna-asemalta ulos asema-aukiolle ja lähdimme etsimään satojen/tuhansien aukiolla käyskennelleiden kiinalaisten seasta sisäänkäyntiä metroon. Rinkka painoi ja hiosti selkää ja hermoja kiristi jonot ensin lipunostoon ja sitten metron turvatarkastuksiin. Lopulta pääsimme kuitenkin sisälle ja neljän vaihdon matka kohti Beijing Westin metroasemaa alkoi. 

Kaiken kaikkiaan Pekingin metrosta jäi hyvä fiilis ja kunhan lipunmyyntiautomaatin toimintaperiaatteet ja vaihtoasemasysteemit alkoivat hahmottumaan, matkanteko metrossa oli kaupungin kokoon nähden ihan sujuvaa ja kuitenkin kohtalaisen nopeaakin maanpäälliseen autoruuhkahelvettiin verrattuna. Vain yhdellä asemalla oli matkalla hotelliin maailmanlopun meininki ja jouduimme odottamaan kolmen junavuoron verran ennenkuin juuri ja juuri saimme tungettua itsemme matkatavaroinemme vaunuun sisään.

Lähes kolmen tunnin matkanteon jälkeen saavuimme lopulta hotellille ja päästiin onneksi heti huoneeseen. Huone ja hotelli olivat molemmat oikein hyvät ja olin erittäin tyytyväinen valintaan, vaikka edullisemminkin voisi toki majoittua… Mutta kylläpä kelpasi matkanteon jälkeen ensin nopea lounas viereisessä Mäkissä (luulin että käyn muka usein Mäkissä Suomessa mut se ei ole totta) ja sitten pitkä lämmin suihku ja ihanan paksussa kylpytakissa makoilu oikeasti pehmeässä sängyssä. Alun perin tarkoituksena oli tehdä jotakin ennen iltaa, mutta hotellihuoneessa rauhassa hengailu osoittautui oikein hyväksi vaihtoehdoksi. 

Illaksi meillä oli pöytävaraus Sanlitun alueella sijaitsevaan tacoraflaan. Olin haaveillut meksikolaisesta ruoasta jo tovin ja olikin aivan mahtavaa päästä ravintolaan syömään (ja juomaan, margarita oli ihan hemmetin hyvää!!). Eli ehdoton suositus The Taco Barille. Muutenkin alue oli tosi siistin oloinen ja se tuleekin ehdottomasti olemaan paikka, jossa haluan majoittua seuraavalla Pekingin reissulla. Matka Sanlituun oli kuitenkin hyvä opetus Pekingin liikenteestä, sillä vajaan 20km matka otti vielä alkuillastakin taksilla lähes 1,5 tuntia ja aika lähellä raflaa otettiin omat jalat alle, ettei oltaisi missattu varausta. 

img_3068_0.jpg

Ensimmäinen ilta päättyi Migas-ravintolan terassille drinksuille. Terassilta on hyvällä säällä kuulemma hienotkin näkymät, mutta nyt ilma tuntui olevan niin sankassa saastesumussa tms., ettei maisemasta juuri selvää saanut. Juomat olivat kuitenkin hyviä, mutta hintatasoltaan Suomen hintoja vastaavia, joten budjettimatkalla kannattaa harkita muita kohteita, jos tarkoitus on vetää ilta päätyyn saakka. Meille riitti tällä kertaa yhdet ja otettiin didi kohti hotlaa ja kunnon yöunia pitkän vuorokauden päätteeksi.

Kulttuuri Matkat