Castingjännitys Part I

Sunnuntaina koittaa seuraavan ohjaukseni ensimmäinen kokoontuminen ja kihisen kauhunsekaisesta innosta. Kaikki on järjestyksessä: ilmoittautuneita harrastajanäyttelijöitä on sopivasti, olen suunnitellut kompaktin mutta rennon paketillisen harjoitteita, ja teatteritila on varattu kolmeksi tunniksi.

Jännittää. En tunne osaa tilaisuuteen tulevista näyttelijäehdokkaista, enkä tiedä minkälaisen ryhmädynamiikan he muodostavat.

Tänään lähetin näyttelijöille infoviestin sunnuntaita koskien ja totesin:
Castingiin tullessa kannattaa jättää turha stressi pois. Vaikka tässä näytelmässä ei riitä rooleja kaikille, ei ole kyse taitojen ja kykytason vertailusta. Olen etukäteen miettinyt, minkälaisia piirteitä haluan hahmoihin, ja näyttelijät valikoituvat sen mukaan kuka sopii mihinkin. Vaikka nyt ei tulisi valituksi, se ei tarkoita etteikö suoriutuisi mainiosti.”.

 

Mietin viestin jälkeen tarkemmin kriteerejä, joilla valitsen näyttelijät eri rooleihin. En voi väittää noudattavani tiettyä järjestelmää, mutta jotkin ominaisuudet nousevat keskeisiksi. Listasin niitä seuraavasti:

1. Kättely tms. tervehtiminen ja silmiin katsominen.
Yleensä teatteri- ja draamaprosessien alussa pidän jonkin harjoitteen, jossa kaikki saavat esitellä itsensä toisilleen. Katse tervehtiessä kertoo valtavasti ihmisestä, jopa siitä minkälaisiin rooleihin hän sopisi.

2. Yhteistyö.
Teetän ryhmätehtäviä, joihin liittyy konkreettista tekemistä. Se näyttää armotta, kuinka näyttelijä on valmis uskaltamaan esille, kokeilemaan, luottamaan ja kuuntelemaan. Kuunteleminen on ryhmätyössä ehkä tärkein osa-alue: kukaan ei voi loistaa yksin yhteisessä projektissa. Ihmiset saavat olla introvertteja tai ekstrovertteja, mutta ryhmäytyminen kunkin omia vahvuuksia kuunnellen on parasta taiteen maaperää.

3. Halu tulla ohjatuksi.
Vaikka olisi kokenut, voi oppia uutta. Jos ei ole ennen näytellyt, harrastajateatterissa oppii parhaiten. Pyrin muodostamaan ryhmän tasavertaiseksi niin, että tuoreemmat tulokkaat voivat oppia konkareilta: oleellista on halu kehittymiseen. Kuten muuallakin, myös teatterissa oppiminen on jatkuvaa mokan ja idealampun syttymisen vuorovettä.
Jos joku väittää olevansa näyttelijänä valmis, suhtaudun varovaisuudella työntekoon hänen kanssaan. Enhän minäkään voi olla ohjaajana valmis millään tasolla. 

4. Kommunikaatio.
Halu ja uskallus kertoa kun joku on pielessä; halu ja uskallus kertoa kun joku toimii hyvin. Kommunikaatiosta tulen varmasti kirjoittamaan erillisiä postauksia, sillä se on yksi keskeisimmistä asioista teatterihommissa.

5. Luottamus.
Eikä ainoastaan näyttelijän luottamus ohjaajaan, vaan myös ohjaajan luottamus näyttelijään. Tämä liittyy pitkälti kommunikaatioon: jos ohjaajalle tulee tunne, että näyttelijä jättää jotain kertomatta, luottamus ei toimi. Toisaalta näyttelijän täytyy pystyä luottamaan siihen, että ohjaaja tekee parhaansa ja pitää yksittäisen suorituksen lisäksi huolta myös kokonaisuudesta. Luottamus on ehkä tärkein asia, jota teatteri vaatii toimiakseen. Casting-tilaisuudessa valmiuksia luottamiseen voi testata erilaisilla heittäytymistä vaativilla harjoituksilla, sekä fyysisesti että henkisesti. En tietenkään oleta, että kukaan heti tavatessaan olisi valmis luottamaan täysillä minuun tai muihin näyttelijöihin, mutta oikea asenne riittää mainiosti.

 

Nämä viisi asiaa ovat sunnuntaisen casting-tilaisuuteni peruspilarit. 

Kuten saattaa huomata, en juurikaan välitä näyttelijän cv:stä ja suorituskyvystä, ulkonäöstä puhumattakaan. Ne vaikuttavat valintoihin toisinaan: tanssija saa todennäköisesti fyysisen hahmon, miesoletettu näyttelijä mieshahmon jne.

Mutta vaikka kyvyt ja ulkonäkö olisivat kirkkainta timanttia, luottamuksen ryhmään täytyy syntyä juuri tässä hetkessä, juuri näiden ihmisten kanssa. 

Hyvinvointi Hyvä olo Suosittelen Raha

Miksi pöytälaatikosta kannattaa tulla ulos

Pöytälaatikko, tuo kirjoittajan kaappi.

Kaappi, josta ei useimmiten löydä Narniaa, mikäli haaveilee kehityksestä ja julkaisemisesta. Tänään sain konkreettisen ymmärryksen hetken siitä, miksi kirjoittajan kannattaa tulla  pöytälaatikosta ulos yhdelle tai useammalle luotetulle ihmiselle.

IMG_6378.jpg

(Kuvassa kirjoitusluonnoskirjani ja lempikynäni epäkäytännöllisessä poseerauksessa. Kaksi kirjanmerkkiä ovat ystäväni käsin tekemiä. Vasemmanpuoleisessa on sanat ”rakkaus” ja ”kärsimys”, ja oikeanpuoleisessa ”luovuus”. Ne ovat itseironinen combo asenteestani luovaan työhön.)

 

Olen jonkin aikaa kokoontunut muutaman luottoystävän kanssa lukemaan ja kommentoimaan toistemme luovia tekstejä. Kynnys siihen oli hirmuinen, ja ensimmäisellä kerralla stressi tuntui kehossa koko tapaamisen ajan. Pelko omien, intiimien, turvassa pöytälaatikossa piilottelevien tekstien näyttämiseen yllätti. 

Ryhmämme sai aikaan luottamuksen ja keskustelun tilan, jossa pystyimme puhumaan suoraan tekstiemme hyvistä ja huonoista puolista, antamaan kokeiluehdotuksia ja ennen kaikkea tulemaan esille keskeneräisyyden kanssa. Vertaisryhmän olemassaolo, sen näkeminen että jokainen vaiheilee yhtälailla, rohkaisi kirjoittamaan lisää ja alentamaan omaa rimaa pöytälaatikon avaamiseen.

 

Tänään olin jumissa tekstini kanssa. Olin huomannut kerronnan tasojen liikkuvan jossain hajanaisen ja vaikeasti luettavan rajamailla, ja olin päättänyt tehdä rajun kokeilun: lisätä uuden, arkisen kerronnan tason tekstiini. Tein sen, mutta jumiuduin lukemaan omaa työtäni yhä uudelleen. Oliko uusi taso tarpeellinen? Yritinkö sillä vain korjailla aiempia virheitäni? Mitä jos se pilaisi koko tekstin!

Pyysin apua vertaistukiryhmältäni (haluaisin sellaisen Batman-valon, jolla voisi kutsua ystäviä tällaisissa tilanteissa).

Ystäväni luki tekstin läpi ja kertoi pitävänsä tekemästäni muutoksesta. Hän totesi arkisesta kerronnan tasosta, että kaipaisi jopa enemmän realistista ympäristön kuvailua, konkreettisten esineiden ja miljöön esittelyä. Keskustelimme ehkä muutamilla lauseilla, mutta äkkiä huomasin sanallistavani omaa kirjoittajuuttani koskevan aivan keskeisen huomion:

”Oon hyvä kuvaamaan pään sisäisiä maailmoja ja siinä leikin täysillä kielen tempolla ja rytmillä, ja tuo aiemman tekstin myllytys on juuri sitä mitä osaan parhaiten. Siksi se on niin raskasta lukea, kun homma liikkuu niinkuin tsunami metaforissa ja supertunnetiloissa ja henkilöiden mielen sisäpuolella. Mä en oikeastaan osaa kirjoittaa niin, että lukija saisi kunnolla juurrutettua itsensä tekstin multaan.”

Okei, oikeasti sanoin tuon keksustelun aikana enkä yhtenä repliikkinä, mutta havahduin kuin ajatuslamppu olisi syttynyt pääni päälle. Kaveri naurahti, ettei oikeastaan juurikaan auttanut, mutta kerroin etten olisi koskaan saanut hahmotettua näitä ajatuksia yksin, jumissa pöytälaatikossani tekstin kanssa. Lyhytkin keskustelu luotettavan ihmisen kanssa laukaisi ajatuskelan, joka johti konkreettisiin johtopäätöksiin ja kirjoittamisen jatkamiseen.

 

Vuorovaikutus auttoi mua näkemään oman tekstini. Ymmärsin, mikä juuri tällä hetkellä saa sen tuntumaan tasapainottomalta. Näin selkeästi omat vahvuuteni kirjoittajana, ja osasin kohdistaa huomion siihen mitä teksti kaipasi. 

Se tuntui mielettömän hyvältä.

Suosittelen kokeilemaan, mikäli joku luotettava henkilö innostuu luovien keskeneräisyyksien jakamisesta ja keskusteluyhteys toimii. Yhdet aivot pystyvät paljoon, mutta kahdet tai useammat pystyvät ihmeisiin.

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli Kirjat