Terveellisempi pizza

Eilen teki mieli pizzaa treenien jälkeen, jotka ovat muuten kulkeneet kaikista kiireistä huolimatta oikein hyvin! En tietenkään survonut kitusiini mitä tahansa pizzaa, vaan lainasin reseptiä blogista Parsakaaliprinsessa. Reseptiä muunsin hieman, koska täysjyväriisijauhoa ei kaapistani löytynyt. Kaisa Jaakkolan ajatukset muutenkin ovat lähellä omaa ajatusmaailmaani…

Tämä  pizza saattaa olla monen mielestä ”epäpizza” 😉 tai pyhäin häväistys aidolle oikealle vehnäjauhopohjapizzalle, mutta jos haluaa syödä terveellisesti, proteiinipainotteisesti ja rajata hiilihydraatit minimiin tai tarkemmin hyviin lähteisiin, en ainakaan vehnäjauholla napaani täyttäisi! Voin vaikka luvata, että tästä pizzasta jää jälkeenpäin vain ja ainoastaan hyvä olo!! Se, jos mikään on minusta merkki siitä, menikö vatsaan jotain mikä sinne kuuluu vai ei…

Täällä alkuperäinen ohje: http://www.vauva.fi/artikkeli/blogit/parsakaaliprinsessa/astetta_fiksumpi_pizza

Pizzapohjan ohje:

2 kananmunaa

125g maitorahkaa

2 rkl kookosjauhoa

1 rkl mantelijauhoa

herbamarea

Pohja-ainekset sekoitetaan kulhossa tasaiseksi ja levitetään leivinpaperille pohjan muotoiseksi. Paksuutta pohjalle saa jättää sopivasti n puoli senttiä. Pohja laitetaan uuniin 200 asteeseen ensin 5 minuutin ajaksi ja sen jälkeen lisätään vasta täyte. Koko pizza laitetaan lopuksi uuniin vielä n 10 minuutin ajaksi.

Päälliset sitten oman maun mukaan… Omaan pizzani laitoin luomu pasta kastiketta pohjalle, tuoretta rucolaa ja pinaattia, purkin vaaleata tonnikalaa (joista Rainbow:lla minusta parhaan makuinen tonnikala mitä olen tähän mennessä syönyt), tomaattia, kevyt juustoa Polar 5% ja oreganoa. Valmiin pizzani söin luomu ketsupilla, joka on miljoona kertaa parempi vaihtoehto kuin tavallinen ketsuppi, jos nyt sitä yleensäkään tarvitsee :). Pieni paha minusta lopulta ja maku yllätti positiivisesti entisen ketsuppiaddiktin! 😀 Ketsuppi on makeutettu ruokosokerilla ja maissisiirapilla.

Olen kerran syönyt oikein herkullista lohipizzaa, joka olisi kalavaihtoehdosta kyllä tonnikalaa parempi. Tämän jutun lopussa voit lukea, miksi tonnikala, ei ole mikään kovin terveellinen vaihtoehto, varsinkaan purkista syötynä! Yksi purkki minulla kaapissa kuitenkin oli, eikä pakkasessa ollut katkarapujakaan…joten tulipahan nyt käytettyä! 🙂

 

Tämä pastakastike on maultaa ihan hyvä, voisi kyllä olla paksumpaa sosetta tähän tarkoitukseen kuitenkin… Seuraavan kerran pitää kokeilla jollakin muulla, mutta ei tämäkään huono ollut.

biona_arrabiata.jpg

 

Pohja ollut uunissa ja nyt koko paketti sinne vielä hetkeksi hautumaan 🙂

gluteeniton_pizza.jpg

..ja tässä valmis pizza

gluteeniton_pizzaa.jpg

 

Tätä ketsuppia voin suositella! Oli myös Ruohonjuuren avuliaan myyjän suosikki! 🙂 Lupasin palautetta kertoa seuraavan kerran ja tämä saa kyllä minulta monta plussaa!!

ekologinen_ketsuppi.jpg

 

Oikeasti pyrin rajoittamaan säilykkeiden käyttöä, mutta en kuitenkaan usko niiden olevan haitaksi, jos niitä silloin tällöin käyttää.

Tässä otteita Kaisa Jaakkolan blogista:

”Vähennä säilykkeiden käyttöä ja vähitellen minimoi se kokonaan. Mitä vähemmän säilykkeitä käytät, sitä vähemmän altistut turhaan xenoestrogeeni BPA:lle eli bisfenoli A:lle. Satunnaiset altistukset tuskin haittaavat, mutta krooninen säilykeruoan lappaminen ei tee kenellekään hyvää. Bisfenoli A:n tiedetään esimerkiksi heikentävän insuliiniherkkyyttä ja siten voivan vaikuttaa kakkostyypin diabeteksen syntyyn. Näitä haitallisia muutoksia hormonijärjestelmässä tapahtuu jo niillä määrillä, joille altistumme arkisessa elämässämme.”

”On hyvin yksilöllistä, millaiset määrät elohopeaa alkavat aiheuttaa ongelmia esimerkiksi hormonaalisessa säätelyssä tai hermoston toiminnassa. Elohopea voi vaurioittaa esimerkiksi hormonitoiminnan ”pääkatkaisijoiden” eli hypotalamuksen ja aivolisäkkeen toimintaa, jolloin ongelmasta kärsivät kaikki ns. alajuoksulla olevat umpirauhaset eli kilpirauhanen, lisämunuaiset ja sukupuolirauhaset.”

”Tonnikala on valtamerten jätesanko. Tonnikala on suurikokoinen petokala, joka syö pienempiä kaloja ja ehtii näin kerätä itseensä toksiineja ja raskasmetalleja. Mitä korkeammalla ruokaketjussa eläin on, sitä enemmän siihen ehtii kertyä haitta-aineita. ”

Lähde: http://kaisajaakkola.fi/2013/02/jokapaivaiset-kemikaalimme-nain-vahennat-toksiinialtistusta/

 

Nyt lähden vielä salille! Viikonloppuna olisi kosmetologipäivät Wanhassa Satamassa. Saa nähdä ehdinkö, ja jos, niin sitten juttua seuraavksi sieltä!!

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *